Imaginair kwijl

Mijn mond staat scheef. De linker mondhoek hangt naar beneden en er druipt kwijl langs. ‘Repulsive drool’ plakte Neeltje gisteren met magneetwoorden op de kast, zonder dat ze wist wat het betekende. Repulsive drool, ik ben bang dat ik daar last van heb. Telkens als ik het weg wil vegen, blijkt het imaginair kwijl. Waarschijnlijk ben ik gewoon bang dat ik wel eens vreselijk zou kunnen kwijlen zonder dat ik het doorheb, want er is een hele lading verdoving in mijn mond gespoten. De tandarts had geleerd van de vorige keren, toen hij wel bij kon blijven spuiten, omdat de verdoving maar niet wilde werken en spoot me dit keer gelijk maar plat.
Je zou kunnen zeggen dat we elkaar eindelijk hebben leren kennen, de tandarts en ik.

Ik had het niet zo op hem na mijn eerste ervaringen bij hem. Een norsige man vond ik het, opererend in een morsige praktijk. Had ik net vertrouwen in mijn tandarts in mijn vorige woonplaats, kreeg ik er deze voor in de plaats. De laatste keer dat ik naar mijn nieuwe tandarts ging deed hij me gruwelijk veel pijn. Hij was pissig omdat mijn tandvlees volledig ontstoken was. ‘Je moet ook wel poetsen, hè?!’, bromde hij en duwde dikke tandenstokers zo mijn ontstoken tandvlees in. Maar dat deed ik ook! Ik poetste heus! Later bleek dat ik zwanger was van Neeltje en dat ontstoken tandvlees een bekend zwangerschapsverschijnsel is door de verandering van de hormonen. Dat mijn maag zich omkeerde na iedere keer tandenpoetsen tijdens de zwangerschap, maakte dat ik vervolgens alleen maar meer niet durfde te gaan. Hij zou wel weer denken dat ik niet poetste en de schade zou door al dat maagzuur wel verschrikkelijk zijn…

Dat was het ook, maar daar durfde ik lange tijd niet naar te laten kijken. Tot er iets raars gebeurde met scheurkalender. Midden in januari gaf hij ineens weer 1 januari aan. Een foutje. Maar ook… een nieuwe mogelijkheid voor goede voornemens. Ik nam een diepe teug adem (die langs mijn pijnlijke kies vlijmde) en belde de tandartsassistente.
Nu zit het er op. Ik ben van mijn uitgegroeide verstandskies af, mijn pijnlijke kies werd gekroond op de verjaardag van de koningin, oude vullingen zijn vervangen, gaatjes die daar onder ontstaan waren zijn gevuld, tandsteen is verwijderd en ik ben een paar kilo kwijt van het amper kunnen eten met mijn zere gereviseerde mond. De tandarts heb ik opnieuw leren kennen, nu als een vriendelijke man, die elke handeling die hij doet netjes uitlegt en die voor de kinderen ook erg aardig was (jeuh, drie maal nul gaatjes). Misschien is het de nieuwe prettige lichte ruimte waarin hij werkt, misschien heeft hij in de tussentijd wel kleinkinderen gekregen waardoor hij opgeklaard is, misschien ben ik wel minder kleinzerig geworden. Ik durf in elk geval over een half jaar wel weer te gaan.

En jij? Ben je bang voor de tandarts of ga je elk half jaar fluitend?

18 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

18 Reacties op “Imaginair kwijl

  1. Ri

    Fijn dat je gegaan bent. Hopelijk kan je er zo weer een tijdje tegen.

    Ik heb een (eufemisme –>) zwak gebit. Maar gelukkig ken ik geen angst voor de tandarts. Die ik overigens al ken van voordat ik tanden had. Ik ga elk halfjaar trouw. Hoop dat hij nog lang tandarts blijft. Overstappen heb ik niet zoveel zin in…

  2. O! Good for you! een nieuwe start! Maar op je fotoos zie ik vooral heel veel mooie tanden, altijd!
    Mijn bekje is helaas in zwaar weer geweest, en dat kun je helaas zien. Ik heb heel lang niet gedurfd en durf nu iets minder niet, maar stel toch te lang uit. Zit nu alweer een half jaartegen een afspraak aan te hikken. Toch moet het gebeuren, durf bijna niet meer te lachen, maar moet dat toch zo vaak… :)

    • sanneke

      Ga! De angst is erger dan het er uiteindelijk zijn was mijn ervaring. Mijn gebit is al net als de rest van mij: van buiten ziet het er leuk uit, van binnen is het nogal krakkemikkig. Ik bedoel, mijn tanden staan kaarsrecht zonder dat er ooit een beugel aan te pas heeft hoeven komen, maar na vijf jaar niet gaan had ik dus wel maar liefst 6 gaatjes, waarbij ik die ene verklote kies nog niet eens meetel. Net als Ri heb ik een vrij zwak gebit dus.
      Van nog langer wachten was het in elk geval niet beter geworden. En nu is het weer helemaal in orde, al zal de napijn nog wel even aanhouden.
      Dus, nu je dit gelezen hebt, pak die telefoon en maak een afspraak. Voor je gebit er nog slechter aan toe is.

  3. Aaltsje

    Als de dood! Na twee jaar niet te zijn geweest, had ik 11 gaatjes! Allemaal laten vullen en behandelen en nu ben ik alweer zo’n anderhalf jaar niet meer geweest… Oepsie!

    • sanneke

      Oh mèn, wat een drama, 11 gaatjes… Ik snap dat de tandarts niet jouw beste vriend is. Aan de andere kant, als je nu snel weer gaat, valt de schade dit keer vast mee.

  4. Ik ben niet bang voor de tandarts. Maar ik kom er wel te weinig.

  5. Roos

    Niet bang, ben mijn hele leven bij dezelfde geweest tot 3 jaar geleden. Niet de moeite genomen een nieuwe te zoeken. Tot een maand geleden mijn kies afbrak…..dus afspraak en nu 1100euro lichter maar een kroon, wortelkanaalbehandeling en 6 gevulde gaatje rijker…..het deed mij vooral financieel pijn!
    Nu mijn leven beteren en weer netjes ieder half jaar op controle!

  6. José

    Gelukkig nooit angst voor de tandarts gehad (vond het vroeger zelfs echt leuk!) en nu al jaren een hele lieve die pijnloos kan boren (zonder verdoving). Ik kijk er nu al naar uit dat we in het voorjaar Koosje Jans mee kunnen nemen met haar prachtige melkgebitje.

    • sanneke

      Pijnloos boren? HOE DAN?! Bij oppervlakkigheden kan ik dat snappen, maar hoe moet dat met gaatjes die bijna tot op de zenuw gaan (van het type dat ik altijd heb zeg maar.)

  7. Ik heb een hekel aan de tandarts. Niet aan de man zelf, die is heus vriendelijk. Maar aan het gefrunnik aan mijn hoofd. Ik houd ook niet van de kapper. Maar ik ga braaf ieder half jaar. Te meer ook omdat die beste man gewoon een kaartje stuurt. Dan en dan moet je komen. En als ik bel om te zeggen dat ik niet kan, vraagt de assistente vriendelijk wanneer ik dan wél kan. Geen ontkomen aan, die tandarts van mij.

  8. als hypnotherapeut heb ik wel mensen van de angst afgeholpen maar er zijn tegenwoordig ook steeds meer ángsttandartsen! soms kun je zelfs een roesje krijgen of lachgas en wordt je blij lachend wakker met een stralend bekkie! niks mis mee, als je echt bang bent is t een geweldige oplossing!

  9. Ik *bloos* houd mijn tandjes bij deze post maar stevig op elkaar. Door goed onderhoud maak ik mezelf maar wijs dat een tandarts niet echt nodig is..(ja ik weet het heus wel :S)

    • sanneke

      :) Dat was ook mijn idee… maar helaas, ik had mezelf toch bij de neus gehad. Maar het viel mij dus mee, uiteindelijk, al dat geboor en gedoe.

  10. Mijn vriend wordt het niet! Ik heb laatst, maar dat las je al op twitter, ook 5 van die lekkende vullingen laten vervangen. 2 ochtenden, 6 spuiten in totaal en ik had me toch een kiespijn erNA! Die witte vullingen blijken mooi, maar niet zo snel uitgehard. Pas na 3 weken deed het niet meer zo’n pijn.
    (maar terwijl ik dit typ heb ik alweer een uur last van 1 kies en heb ik het er helemaal niet op!).
    Maar goed dat je gegaan bent, het moet uiteindelijk toch…Nu ben je er mooi vanaf!

  11. Jemig, bij het lezen van dit logje en de reacties, verbaas ik me over de wijd verbreidheid van de angst en vele ‘niet bezoekers’. Had ik niet gedacht. Ik ben niet bang. Al vanaf mijn achtste veel gaatjes, veel boren, kronen, kaakoperatie en ben intussen toe aan eerste implantaat… maar daar moet ik nog even tweeduizend euro voor sparen. Maar ik ga wel, al was het alleen maar omdat ze zo aardig is.

  12. Als kind nooit bang, maar tegenwoordig behoorlijk angstig. Maar ga braaf elk jaar.

Geef een reactie

