Een Aap Die Graag Bananen Eet

Of geen bananen. Wat jij wilt.

Jip droomt er van een schoolband te starten. Jip is sowieso goed in dromen, in zich verheugen ergens op. Vandaag begon ‘Oh, ik heb zo’n zin in schoolreis!’ alweer. Schoolreis is in juni of zo. Je kunt je er niet vroeg genoeg op verheugen. Ook op 21 januari verheugt ie zich, dan beginnen de Cito toetsen. Hij denkt al maanden over zijn verjaardag na, eind april, wat voor feestje hij dan wil geven.
Nu heeft de directrice gezegd dat Jip en zijn vriendjes wel op school mogen oefenen als ze een bandje willen oprichten. Jip’s ene vriendje gaat op drumles, de andere zit net op gitaarles en Jip speelt piano.
‘Weet je wel dat er nog een oude elektrische gitaar op zolder ligt, Jip?’, zei ik hem. ‘Kun je misschien ook nog wat mee.’
En toen begon de volgende droom.
‘Seven Nation Army kunnen spelen, dat zou ik wel willen…’
Dat hij net dát nummer wilde spelen. De eerste cd die we kochten na Jips geboorte, toen Jip een week was, was Elephant van the White Stripes, met daarop… Juist ja.

Meteen op de elektrische gitaar leren spelen leek Rinke niet zo’n goed idee, eerst maar eens op een Spaanse gitaar. Rinke pakte er zelf een gitaar bij en gaf Jip de gitaar die ooit mee ging naar Vlieland, toen Rinke op introductiekamp van de kunstacademie ging. De gitaar die hij op zijn rug droeg toen ik Rinke voor het eerst zag. Waar hij I Want You bij het kampvuur op speelde. Voor mij hoopte ik. De dag er na zoenden we voor het eerst. Nog lang zat er zand van het Vliestrand in die gitaar. En er kwam anderhalf jaar geleden weer nieuw strandzand in, toen Rinke ’s nachts voor 400 man op het strand van Vlieland speelde. Er kleeft nogal wat magie aan die gitaar.
Nu mocht Jip hem bespelen. Neeltje pakte er de kindergitaar bij en ging mooi naast Jip zitten: ‘Ik wil ook gitaarles!’
Nou, dat kon.

Hoe houd je een gitaar vast (in Jip’s geval: rechtshandig, ook al is ie links, net zoals Rinke, die ook linkshandig is het geleerd heeft), hoe heten alle onderdelen van een gitaar, wat is de volgorde van de snaren; Een Aap Die Graag Bananen Eet; E A D G B E, hoe sla je snaren aan, wat zijn de overeenkomsten tussen piano en gitaar…
Jip speelde aan het eind van de les het loopje van Seven Nation Army en was me er een potje wijs mee.
Het kleine ding deed dapper met alles mee.

En ik hoefde alleen maar toe te kijken en te smelten.

20130113-214605.jpg

20130113-214650.jpg

35 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

35 Reacties op “Een Aap Die Graag Bananen Eet

  1. boterletters

    Wat leuk! Wij zeiden: Eet Alle Dagen Grote Borden Erwtensoep :-)

  2. Prachtig. Seven Nations Army heb ik ook op de bas geleerd, haha. Terwijl er eigenlijk helemaal geen bas in zit.

  3. merelvv

    Wat heerlijk,dat uitkijken naar. En dan gitaarles krijgen op de gitaar waarmee je vader voor je moeder speelde, super!

  4. Hé cool! Volledig buiten de context van het blogje. Maar die trui/vest van jip…

    Vrijdag stond ik speelplaatstoezicht te doen op school (jawel, ik sta ook in het onderwijs :-)) en ik zag een jongen lopen met volgens mij dezelfde trui. Alleen was die jongen wel een paar jaartjes ouder dan Jip (een jaar of 17) ;-), maar ik dacht toen spontaan ‘hé wat een leuke trui, van welk merk zou die zijn, die wil ik ook voor Sander’ :-D.

    Misschien niet dezelfde trui (of ze hebben die in een vrij groot aantal maten, want die gast is zo bijna 2 meter groot ;-)), maar misschien dezelfde stof, zowel in de kindermaten als de grote maten…

    Om maar kort te zeggen, een toffe trui. ;-)

    En als gitarist kan ik alleen maar bewondering uiten, dat Jip na 1 les dat melodietje al kan spelen. Dat wordt nog ne grote! Dat zit duidelijk in de genen bij jullie ;-).

  5. Geartsje

    Wat een heerlijk gezin om in op te groeien.

  6. Geen. Geen bananen, dat wil ik. Want dan wordt het een atypische aap. en ik hou wel van aaptypisch.

  7. Oh heerlijkheid. Ik stuurde het al, wat zou ik O er graag even bijzetten met haar zelf bij elkaar gespaarde kindergitaar waar ze nu op rommelt omdat wij allebei geen gitaar spelen. Gelukkig zit ze op een school waar muziek extra gestimuleerd wordt. Bij de kleuters heel basic, hoog laag, hard zacht, maat en ritme enz. Vanaf volgend jaar AMV en jaar daarna begint blokfluit en notenleer. In de laatste 3 jaar kiezen ze dan een instrument en kunnen ze deelnemen aan de schoolband. Is echt zo leuk allemaal, wij kregen als ouders laatst ook een muziekles, je wordt er gewoon blij van. :)

    • sanneke

      Leuk dat ze dat op school doen. Hier is het vooral zingen wat ze doen op school met af en toe een cursus van de muziekschool. Jip wilde toen hij 5 was op pianoles en broertje en zusje volgden vanzelf ook.

  8. Jacq

    Grappig, wij zitten hier in dezelfde fase. Dromen over elektrische gitaar, eerst maar eens beginnen op de akoestische die ook voorhanden is, afstemmen op de Aap en beginnen maar. En ineens klinkt er dan muziek. In dit geval gemaakt door de zoon die wij als behoorlijk a-musicaal hadden ingeschat, maar die helemaal geïnspireerd is geraakt door zijn muziekleraar op de middelbare school. Nu nog een inspirerende tekenleraar ;-)

  9. Ha, dat zinnetje brengt me terug bij die blauwe maandag waarop ik een poging deed gitaar te leren spelen. Ik dacht dat met een boekje erbij wel even te klaren, maar het bleef bij die spreekwoordelijke maandag;)

  10. Jammie, muziek in huis! Kun jij vanaf de bank, in voorbereiding op je werk, mooi van genieten! Hier klonken deze zondag ‘Star wars’ en een nummer van Rihanna door het huis. Mij zoon (11) heeft een fantastische pianoleraar, alleen daarom al zou je piano willen leren spelen. Volgende week moet hij voor het eerst ‘voorspelen’. Hij ziet er als een berg tegenop. Misschien dat Jip hem kan leren om daar naar uit te kijken? (net als naar spreekbeurten, Cito’s en wat dies meer zij)

  11. Cisca

    Oh, wat gaaf zeg. Wij zijn echt allebei a-muzikaal, maar ik hoop echt wel dat de kinderen ooit iets met muziek gaan doen. Want muziek is fijn!

  12. Wat tof! Muziek is zo mooi! Om naar te luisteren en om te maken. Ben zo blij dat ik als kleintje blokfluitles heb gehad en later saxofoon heb leren spelen.

  13. Smelt, inderdaad. Onze jongens (11en 13) spelen ook beide gitaar en hebben ook een hoog smeltgehalte. Ook lief: dat je ze erbij hoort zingen als ze zich onbespied wanen.

    Veel plezier met je huisband.

  14. Oh, wat heerlijk. Hier geen muzikaliteit te bespeuren helaas. Jammer, Emile heeft keyboard geprobeerd, maar gaf na een jaar op. Keyboard vond via marktplaats een nieuw kind.
    Mooie plaatje zo, de gitaarspelende familie!

  15. Mijn nichtje (jongste van zus) speelt in Gitaarkwintet Hengelo!

  16. Ah leuk! Jur heeft straks zijn derde gitaarles, vandaar dat ik de titel gelijk herkende ;-)

  17. Potverdrie mens, dat troepje mensen van jou. Als ik ze van het scherm kon peuteren, at ik ze op.

  18. Julius

    Een aap die graag bananen eet.
    Daarmee beginnen een lang, spannend avontuur, én een vriendschap voor het leven.. Go Jip!

    • sanneke

      Dat is een mooie uitspraak, Juul. Ik heb Jip je woorden verteld en hij glom er van, dat lijkt hem wel wat. Vanmorgen zat hij al op de rand van ons bed gitaar te spelen.

  19. Ik kocht Elephant trouwens in Göteborg en draaide het grijs tijdens de rest van mijn backpack reis door Scandinavië. Magische plaat! Mijn eerste kennismaking met Seven Nation Army was op Werchter toen Jack White het rifje voor het eerst speelde en er later een hit van maakte. Ik kan niet wachten op de versie van Jip&Neel.

  20. Geweldig zeg! En hoe staat het nu met de gitaarlessen?! Heeft Jip nog altijd zin in bananen, of niet? En hoe is de Cito toets verlopen?

Geef een reactie

