Santenkraam chocoladetaart

De week voor kerst, tijd voor Serieus Request. Miljoenen worden er opgehaald om babies te laten overleven in gebieden waar schaarste is en waar het daarna maar de vraag is hoe ze verder op moeten groeien. Ik vind dat maar moeilijk. Ik wil natuurlijk niet dat er babies sterven, maar vraag me af hoe die babies op moeten groeien in landen waar nu al tekorten zijn aan voedsel, schoon drinkwater, medicijnen, goede behuizing. Krijgen ze via SR hun inentingen na hun geboorte, maar wat dan daarna? Nou ja, een lastige kwestie dus. Lieve geredde babies, ik hoop op een goede toekomst voor jullie.

De basisschool van mijn kinderen koos er voor een kerstmarkt te houden waarvan de opbrengst naar de voedselbank. De kinderen knutselden en bakten wat af de laatste weken, om hun spulletjes te kunnen verkopen aan bezoekers van hun kerstmarkt. Er was een taartenbakwedstrijd, waarbij de opbrengst van de verkochte punten taart ook voor de voedselbank was. Daar wilden we graag aan meedoen.
Met Merel en Mark gingen we kijken hoe Jip en Nisse zongen in het kerstkoor en hoe schattig Neeltje was als Maria in de kerststal en dan die lieve engeltjes, koningen en schaapjes er bij… Neel was wel even bang alleenstaande moeder te worden: ‘Josef heeft helaas vanavond nog een andere afspraak,’ zei ze. Maar gelukkig kon Josef er bij de eerste voorstelling toch nog even bij zijn. Nisse mocht in de kerk een stuk van een gedicht voordragen. Kwamen we daar ook nog eens. Had ik even mazzel dat ik de dag er voor in de sauna was geweest; het had me echt goed gedaan en ik had er woensdag een hele goede dag door, zodat ik alles van de kinderen mee kon maken.
We aten snert en taart toe. Ik moet de moeder die de taart die ik proefde maar eens aan haar mouw trekken voor het recept, want hij was zalig. Op verzoek verschijnt het recept voor de taart die wij maakten hier op het weblog: super simpel en super lekker, misschien wordt het wel je kersttoetje!

Santenkraam Chocoladetaart

165 gram boter
snufje zout
300 gram pure chocolade (eventueel met sinaasappel er door, van Green en Black’s)
275 gr suiker
5 eieren
1 eetlepel amandelmeel + wat extra om de vorm mee te bestrooien
scheutje cointreau
(eventueel marsepein en poedersuiker, glazuur en witte chocoladekrulletjes)

Amandelmeel en Green and Black’s vind je bij de natuurvoedingswinkel, maar in principe is elke soort pure chocola geschikt.

Verwarm de oven voor op 180 graden. Smelt au bain marie de boter, suiker, zout en chocolade. Als je een egaal vloeibaar mensgel hebt, haal je het van het vuur. Klop de eieren met het amandelmeel en spatel er het chocolademengsel door. Voeg als je wilt nog wat likeur toe.

Vet je vorm in en bestrooi hem met amandelmeel. Wij gebruikten een siliconenbakvorm, maar je kunt hem ook in een springvorm maken. Bak de taart 30 à 35 minuten in de voorverwarmde oven. Toen de taart afgekoeld was, rolden we marsepein uit met poedersuiker tegen het kleven en sneden een stervorm uit die precies op de taart paste. We strooiden er nog wat poedersuiker over en maakten een randje met glazuur waar we witte chocoladekrulletjes op strooiden. Zonder versiering maar met slagroom is de taart ook verrukkelijk.

20121222-130843.jpg

20121222-130926.jpg

20121222-130959.jpg

20121222-131300.jpg

20121222-131321.jpg

20121222-131412.jpg

20121222-131446.jpg

20121222-131516.jpg

20121222-131549.jpg

12 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

12 Reacties op “Santenkraam chocoladetaart

  1. Doen we de volgende SR12 voor de opgroeiende baby’s aldaar.

  2. Oh ik ging het ingrediënten lijstje af en heb alles in huis, behalve amandelmeel. Jammer!

    Wat fijn dat je alles mee hebt kunnen maken. Op naar een fijne kerst.

    • Sanneke

      Heb je niet nog wat amandelen die je fijn kunt malen? Je hebt maar een beetje nodig. En zeker, heel dankbaar voor, de kinderen wilden zó graag dat ik er bij was. Gelukt!

  3. woei, dat ziet er allemaal goed uit!

    en Neeltje Maria, Hallelujah, wat ben je om op te vreten x

  4. Fijn! In jouw eerste alinea heb je verwoord wat ik niet onder woorden kon of durfde te brengen. Misschien nog een stapje verder; zou het niet iets zijn om d.m.v toneelstukjes (zag op tv dat dat middel werd ingezet om adviezen voor/over vrouwen in barensnood over te brengen) te laten zien dat het gebruik van voorbehoedsmiddelen geen schande is? Er zijn theorieën dat de crisis die rondwaart vooral een demografische is. Hier vergrijzing, daar vooral (werkloze) jongeren.
    Sorry, dit stukje ging over taart, en Maria met haar koningskindje en zingende jongens (altijd leuk). Waar jij gelukkig bij mocht zijn. :-)

  5. Kijk aan, ik kocht juist afgelopen week nieuw amandelmeel! Die ga ik dus bakken in de Kerstvakantie!

  6. Fingerlickin’ good! (zowel taart als kinders)

  7. Hanneke

    Toch fijn dat er ook andere mensen met vraagtekens bij het thema van Serious Request zijn… Maar hee, Nederland, vooral lekker aan de slag gaan voor het Rode Kruis hoor! En terwijl iedereen daar druk aan aan het doneren is, ga ik ook eens kijken aan welke ándere doelen ik nog eens wat geld ga overmaken zo aan het einde van het jaar. Voedselbank vind ik een mooie en zo zijn er nog wel een aantal (internationale).

  8. Hanneke

    PS En de taart ziet er fantastisch uit!

Geef een reactie

