Lekker chillen in je nakie

Stel je voor, je gaat de familie van je vriendin voor het eerst ontmoeten. In de sauna.
‘Eh, hallo. Ik ben Rinke.’
‘Ha, dus jij bent Rinke. Ik ben Peter, de oom van Sanneke.’
‘Warm, hè?’
‘Ach, wacht maar tot je zo in dat dompelbadje ligt, ben je zo Pinkeltje.’

Tja. Ik kon het niet voorkomen, maar misschien kon ik het íets minder ongemakkelijk voor mijn nieuwe geliefde maken. We zouden van tevoren al een keer naar de sauna moeten, zodat hij in elk geval al een beetje kon wennen aan in je blootje rondhuppelen met onbekenden. Het leek me mooi dat te doen op de dag dat we een half jaar samen waren. Het leek hem drie keer niks. Toch ging hij met me mee, in de bus naar Zwolle, naar de sauna, dappere man.
We stapten de bus uit ergens aan de rand van Zwolle en keken eens rond. Nergens een sauna te zien. Hij moest toch ergens in de buurt zijn… Bij een tankstation vroegen we de weg. ‘De sauna?!’, vroeg de jongen van het tankstation,’ dat is eh… ergens die kant op.’ Hij wees naar een landweggetje.
Het was waterkoud, de regen sloeg ons in het gezicht, maar in de sauna zou het heerlijk warm zijn. We liepen een uur en we waren best zielig, want we zagen nog geen sauna. Misschien hadden we proviand mee moeten nemen voor onderweg. Of oorwarmers. Of een kaart. Je hebt echt niet veel aan saunaslippers als je door zompige weilanden struint.
We liepen anderhalf uur en we zagen nog geen sauna. Wel een bushalte. Zouden we terug gaan? We konden toch onmogelijk terug zonder dat we überhaupt die sauna gezien hadden? We liepen nog een kwartier, de ijspegels hingen aan onze neuzen, we zagen geen sauna, we gaven het op.

Het duurde nog drie kwartier voor er een bus kwam, terug naar de stad. Ik ben nog nooit zo blij geweest met warme chocolademelk met rum. Veel later kwamen we er achter dat als we nog 10 minuten door waren gelopen we bij sauna Swoll uitgekomen zouden zijn…

We gingen een paar weken later in een andere sauna in de herkansing. Rinke vond het er zo lekker dat ie er na vijf uur nog niet uit weg te slaan was. Hij overleefde de kennismaking met mijn familie en er volgden nog vele saunabezoeken. De laatste was toen ik zeven maanden zwanger was van Neeltje. Dwarrelden er vanuit een donkere hemel sneeuwvlokken op mijn blote bolle buik, zo waanzinnig mooi. Maar ik kreeg een paar maanden later trombose en ik wist niet of het nog wel zo verstandig was om nog vaker te gaan.

Gisteren was ik zowel bij House als bij de vaatchirurg, beiden vonden het een goed idee als ik naar de sauna zou gaan. OMG, naar de sauna, op doktersadvies! Jeah! Dat deden we dus vandaag meteen maar. Kwamen mijn liefje en ik na 16 jaar toch nog bij Sauna Swoll uit.
Of het lekker was? Ja, wat denk je nou? Ik wil een saunastrippenkaart voor kerst!

14 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

14 Reacties op “Lekker chillen in je nakie

  1. anitavdh

    Ohhhhh… Wat een genot! Zo fijn dat je weer mocht en ervan hebt kunnen genieten!
    Ik mag zelf vrijdag weer met mn liefste vriendinnetje. Inclusief n massage ook nog ;)

  2. geartsje

    Genieten op doktersadvies.

  3. Ohh wat supergaaf zeg! Wat zullen jullie je héérlijk rielekst voelen nu…geniet er lekker van..

  4. Ri

    Superfijn dat het zo lekker was in de sauna. Heb je verdiend.

  5. Nu ben ik wel benieuwd hoe het kwam dat Rinke zijn schoonfamilie voor het eerst in de sauna ging ontmoeten :)

    • sanneke

      Mijn ouders kende hij al, maar we gingen met de ouders van mijn moeder elk jaar naar Center Parcs. ‘Neem je vriendje maar mee,’ zei mijn opa. Alleen… Saunabezoek hoorde er voor een groot deel van de fam wel echt bij tijdens zulke weekenden. Dus Rinke moest er ook aan geloven. Zat ie de eerste dag dat ie mijn familieleden ontmoette al met ze in de sauna. :)

  6. Nienke Bee

    Oooooh wat fijn zeg! Heb je het bubbelbad ook nog geprobeerd of kon dat nog steeds niet? Mijn eerste keer sauna was met Henk, we hadden VIP-arrangement gekregen bij het gala van de radioring en konden dus gratis. Volgens mij hebben we voor de deur eerst nog een half pakje sigaretten weggepaft voor we naar binnen durfden. Nu houden we ervan!

    • sanneke

      Jaaaa, ik ben in het bubbelbad geweest en het was fijn!! En haha, ik zie jullie zo voor me! Neeltje kan niet wachten tot ze ook mag, maar Nisse heeft nog zo zijn bedenkingen. :)

  7. De sauna is zo fijn! Ik vond het nooit wat, totdat ik in Finland ging studeren. Toen ‘moest’ ik wel. En sindsdien ben ik verknocht. Het liefst zou ik er een aan huis willen.
    Was het behalve genieten ook nog effectief? Merkte je verschil?

  8. Nicolet

    Wat lekker dat je weer mocht. Het lijkt mij niks overigens, pfff zo warm en dan in je nakie. Ik sla over.
    PS dat reageren gaat bij mij bij WordPress altijd zo moeilijk, hopelijk is 3 keer scheeprecht.

  9. Ken je deze? Sprookjesachtig, klein en gemoedelijk. Ook al woon ik in Zwolle, ik ga altijd naar IJhorst.
    http://www.saunatveentje.nl/

  10. The naked part is het probleem niet -al lijkt het me wel maf om zo kennis te maken met je schoonfamilie- maar die sauna, hè. Die komt gewoon -nog- niet voor in mijn vocabulaire. Schijnt ontspannend te zijn. En nog gezond ook. Misschien toch ’s proberen. Ik wens jou en je jouwen alvast een hele fijne, hete en pijnvrije kerst!
    (ook hier hapert het reactievermogen bij Wereldpers nogal eens)

    • Sanneke

      Zalig was het, die sauna. Én goed schijnbaar, had mijn. Eerste pijnvrije dag de dag op het saunabezoek. Wij gaan vaker dus! En een hete kerst… Hmm. Nou ja, wens ik jou die ook maar! :D

Geef een reactie

