‘U won de tweede prijs in de schoonheidswedstrijd’

Ik ging gisteren de wereld in. Op mijn fiets naar de stad, een cadeautje kopen. Vijf minuten fietsen heen, vijf minuten fietsen terug. Niet zoals ik vroeger zou doen vier verschillende winkels af of heel lang staan twijfelen tussen drie verschillende opties, maar snel doorpakken (zo niet mijn stijl, maar wel zo slim nu) en met een luid ‘Jaaaaaa!’ door het steegje naar huis fietsen. Want het was gelukt.

Ook Iva Vonk ging de wereld in en al een fiks aantal mensen ging met haar mee op reis. Ze vertelden mij als ze terug kwamen hoe hun reis geweest was. Gisteren kreeg ik mail van een van die reizigers, een acquirerend redacteur van een grote uitgeverij. Die had me benaderd of hij Vonk mocht lezen. Dat was een beetje snel gegaan, ja, ik had de laatste punt van het verhaal amper drie dagen er voor gezet. Zo kan dat gaan, via twitter. En ja, natuurlijk wilde ik dat wel, al was ik tamelijk overdonderd, dus mailde ik hem het manuscript. Het mooie is, faalangst is mijn middlename, maar hierbij voelde ik geen faalangst. Er hing niets van af, ik was alleen maar vreselijk gelukkig geworden van het schrijven en als dan ook nog een hele heuse acquirerend redacteur het zou willen lezen…geweldig! De kans dat hij het aan zou nemen zou echt miniem zijn, dat wist ik wel, maar ik zou commentaar krijgen van iemand die professioneel manuscripten beoordeelt, een eer. Ook al had ik de laatste punt gezet, het avontuur van Iva Vonk ging verder.

Gisteren was hij er dan, de mail. Dat de lat heel hoog ligt bij deze uitgeverij, dat een manuscript heul, heul, heul bijzonder moet zijn om een kans te maken. Dat ik een vlotte pen heb en een vrij authentiek en meeslepend verhaal kan vertellen, maar dat het zich net niet genoeg onderscheidt om op dit moment een kans te maken. Dat andere uitgeverijen wel eens een anders over mijn manuscript zouden kunnen denken, dus dat het misschien een goed idee zou zijn het eens aan een literair agent voor te leggen, hij wist wel een fijne voor me. De hoofdprijs is het niet, maar wel een hele mooie tweede wat mij betreft.

20121215-122042.jpg

35 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

35 Reacties op “‘U won de tweede prijs in de schoonheidswedstrijd’

  1. Wat ontzettend gaaf!
    Hopelijk blijkt straks dat al dat bankhangen toch nog ergens goed voor is geweest.
    Houd ons op de hoogte.

  2. José

    Gaaf! Op naar de literair agent en zien waar de reis van Iva en jou gaat uitkomen. Ik gun het meer mensen om het verhaal te lezen! The story continues…

  3. Een prachtig compliment!

  4. Jeetje San! Wat cool. En wat een mooie omslag.

  5. Ri

    Dat zegt hij echt niet tegen iedereen. Dus nu opsturen naar literair agent?

  6. Roosv (rotobo van twitter ;-))

    Wat een toffe reactie! Van een professional. Ben benieuwd hoe dit verhaal verder gaat…

  7. Mooi! Net als die blote nek van die juffrouw Vonk. Ook niks mis mee.

  8. Novy

    Mooie omslag! Als het dan toch uiteindelijk niks wordt met schrijven, kun je altijd nog vormgeefster worden! ;);););)

  9. wat fantastisch! Dat boek gaat er komen, dat kan haast niet anders. Prachtige kaft ook!

  10. Ja, met zulke reacties win je ook inderdaad. Zowel van de uitgever als hier op je blog. :-)

  11. De combinatie ‘mijn manuscript’ en ‘literair agent’ in een zin zou mij ook zeer gelukkig maken (nou ja, als ik in de literaire hoek zou zitten.)

  12. Ik ben zo benieuwd naar je verhaal, kan niet wachten tot het uitgegeven wordt en ik t eindelijk kan lezen!

  13. Nicolet

    wat een gave prijs! Ik ben heel benieuwd wat voor vervolg dit gaat krijgen.
    PS ik zal me leven trachten te beteren qua reageren zag de berichtjes op Twitter. Maar ik heb vaak ruzie met wordpress :-(

    • Aaah, Nicolet! :) Alleen als je een logje een reactie waard vindt, hoor. Het is alleen soms zo stom dat je soms ziet dat er héél veel mensen komen lezen, maar bijna niemand het nodig vindt te reageren. En dan ineens reageren er weer heel veel mensen, geen peil op te trekken. Maar goed, ik hou er van, veel reacties.

  14. Jammer zeg. Mag ik je een OT (Ongevraagde Tip) geven? Elk verhaal heeft bezinktijd nodig. Weken, maanden. Dan lees je je eigen verhaal terug, en je zult zien dat er dan veel uitkan, scherper kan, anders moet (dit geldt voor elk verhaal, ik heb het jouwe fragmentarisch gelezen).
    Ook in de ‘bezinktijd’ zul je zien dat je ingevingen krijgt om het verhaal beter te krijgen. Misschien over een tijdje, na herlezen en herscrhijven, Vonk nog eens de wereld insturen?!

  15. Vonk knettert vanzelf een keer zijn eigen vuurtje!

  16. Zónder dat ik t verhaal heb gelezen,wist ik gewoon dat een supergaaf verhaal zou zijn.ik denk dat er andere geïnteresseerde gaat komen,en dat hoop ik voor je! Je verdient t zo!

  17. Ik vergeet trouwens helemaal te reageren op het heuglijke feit dat je zélf naar de stad gefietst bent! Hoera!

    • sanneke

      En dat wás me een heuglijk feit! :) Ik zal je OT in mijn oren knopen, maar wacht toch niet té lang: nu ben ik thuis en heb ik er tijd voor. Ben ik over een tijdje hopelijk weer zo ver dat ik les kan geven, dan wordt dat een stuk moeilijker.

  18. Ha, in gedachten reageer ik altijd hoor ;)
    Maar wat een fijne berichten toch! En die uitgever weet niet wat-ie laat lopen hoor;)

  19. Tanja (@Tanneman)

    Had ik de 2e prijs toch bijna gemist, hè. Hoera, op naar de volgende ronde. En niks meer doen aan de cover! Prachtig.

  20. pieke

    gaaf! gefeliciteerd, zowel met de reactie van de uitgever als met de geslaagde fietstocht.

  21. Jacq

    Zo! Dat is gaaf, zowel het naar de stad fietsen als het boekavontuur. Ik vind het trouwens heel knap hoe jij uit zo’n rotperiode van stilstand iets moois kan laten groeien.

  22. martijn

    Fietsen?? Wat fijn dat dat weer gaat! je wereld wordt weer groter, fijn.
    Mooie omslag ook, hebben jullie mooi gemaakt samen. Erg krachtig, zoals het verhaal ook is. Dat poppetje is precies hoe ik het me had voorgesteld ;-) Tekening of tatoo?

    Je verhaal krijgt nog wel een staartje, ben ik van overtuigd.

    • sanneke

      Ja, kleine stukjes fietsen lukken. En dank je! Grappig dat het poppetje lijkt op hoe je je het als lezer voorgesteld had. Rinke had hem in mijn nek getekend, heb er nu een neptattoo van op. :)
      Zou leuk zijn, een staartje!

  23. Ik vind die foto zo mooi lieve Sanneke!

Geef een reactie

