Bedachtzame taaltovenaars

Juf E. kwam op huisbezoek. Dat is gebruikelijk hier, als een kind een paar maanden op school zit. Een erg prettig gebruik: juf ziet het kind eens zoals het thuis is, je hebt tijd om echt even te praten. Dat is toch anders dan de korte gesprekjes in de klas bij het brengen en halen.
Toevallig was juf E. zowel bij Jip, Nisse als Neel degene die het huisbezoek deed. Het was voor het eerst in haar carrière dat ze voor de derde keer in één gezin op huisbezoek was, want de juffen wisselen nog wel eens van groep en het is dus niet gezegd dat je als beginnend kleutertje van juf E. les krijgt. Zo had Jip haar bijvoorbeeld ook in groep vier.

Ik zie bij onze kinderen altijd vooral de verschillen tussen ze, juf E. zag ook overeenkomsten. Zo zijn ze alledrie rustig en bedachtzaam. Ze denken na voor ze wat zeggen, zullen er nooit zo maar wat uit flappen. Ze hebben alledrie een prachtige woordenschat en weten hoe ze die, op hun bedachtzame manier in moeten zetten.

Ik zie daarin toch nog wel een verschil: Neeltje denkt zo hard na over wat ze zegt, dat ze daarvan fouten maakt. Ze husselt lidwoorden door elkaar. De paard, het poes, het televisie, ik hoor het rustig voorbij komen. Het is niet dat ze er niet over nadenkt. Ze denkt er júist over na.
‘Dit is Popje zijn kindje!’, zegt ze.
Als ik vraag of het niet Popje haar kindje is, of Popjes kindje, zegt ze: ‘Nee hoor! Popje is een meisje, een ‘zij’. Dus moet je zeggen: ‘Popje zijn kindje.’

Ik kan niet op tegen haar logica.

20121201-160143.jpg

6 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

6 Reacties op “Bedachtzame taaltovenaars

  1. Haha, ja, logisch toch? Zo herinner ik me dat Anne, ook erg talig, toen ze zo twee jaar oud was zei: het is een kouTe dag. Ik dacht eerst, wat schattig, zo’n fout, maar daarna realiseerde ik me dat ze ons niet napraatte en daarin een foutje maakte, maar zélf nadacht: het eindigt op T, dus je zegt kouTe dag. Vond ik slim, net als de logica van Neeltje.

  2. Ja, natuurlijk! Neeltje heeft helemaal gelijk.

  3. Ik ben benieuwd welke prachtige Sinterklaas rijmelarijen je gaat krijgen.
    Vrolijke groet

  4. Wat heerlijk, ik kan zelf ook zo genieten van de toenemende taligheid hier in huis. Zo hadden we gisteren twee tafelkleten op tafel liggen ;)

  5. Boudewijn Blom

    volstrekt logisch, zijn redenering !
    nog een tip die je graag eens moest natrekken: http://zigouis.blogspot.nl/
    geeft een goed gevoel !
    Boudewijn

  6. Ongelooflijk, wat een heerlijke verhalen over die heerlijke kinders van je toch! Ik geloof nu al dat ze altijd een beetje een bijdehandje zal blijven. Ze ziet dingen die anderen niet zien, legt verbanden die anderen niet leggen. Let maar op mijn woorden. Neeltje wordt een kind dat dingen op haar eigen, creatieve manier oplost. Als ze dat niet al is! Is goed te herkennen. =)

Geef een reactie

