Er was eens een moeder

Er was eens een moeder die kippen hield, die hield van mooie dingen maken met naald en draad en wol en stof, van met haar handen in de aarde. Ze hield van dansen en van zingen en van muziek en dan niet van de meest voor de hand liggende ‘daar houden moeders van’-muziek. Ze hield van keihard meppen tegen een badmintonshuttle, van kijken naar sport op tv en dan commentaar geven. Ze hield van paadjes aanleggen in de tuin en van muurtjes metselen. Ze hield van brood, koekjes en taart bakken, van zelf yoghurt maken. Ze hield van de lente. Ze hield van praten aan de keukentafel. Ze hield niet van hoogtes en van katten, want daar was ze bang voor, maar beide angsten overwon ze: samen beklommen we zelfs een vulkaan en ineens werd ze verliefd op een kat en was ze om (deze zaken hielden geen verband met elkaar overigens).

Bovenal hield ze van ons en ik weet zeker dat ze dat nog steeds doet. Vandaag is het negen jaar geleden dat ze overleed.

20121119-204915.jpg

Op haar 51ste verjaardag met mijn broertje en mijn vader. Ik maakte de foto met een wegwerpcameraatje. Hier waren we op weg naar een klein vliegveldje onder in Mexico, nadat we al door Honduras en Guatamala reisden. Onze mooiste reis samen.

25 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

25 Reacties op “Er was eens een moeder

  1. Michelle

    En van speculaasbrokken!
    knuff <3

    • sanneke

      Het was die dag een stralende herfstdag en ook vandaag had ik een fijne dag zonder somberheid. Ze heeft me genoeg gegeven om de rest van mijn leven op te kunnen teren en met plezier en liefde op terug te zien.

  2. Dat is fijn. En mooi. :-)
    Misschien ben ik gekleurd door een hoofdpijntje hier en daar vandaag.

  3. Jij had echt een coole moeder zeg. Wauw!

  4. Prachtig geschreven San. Ook heel mooi om alle (kleine) dingen die je van haar weet vast te leggen en nooit meer te vergeten.

  5. Mar

    Ja. En nou moet ik janken.

  6. Nienke Bee

    Mooi Sanneke. X

  7. Dat klinkt als een heel lieve moeder.

  8. Fijn dat je hebt kunnen genieten van vandaag en je herinneringen aan je lieve moeder. Die moeders van ons zijn vast ergens samen in de weer met naald en draad, kippen en taarten en werpen geregeld een trotse blik op hun kleinkinderen.

  9. manon maatje

    Aah. Dat wist ik niet. Wat een gemis. Heel veel liefde vandaag XXX

    groetjes, manon

    Op 19 nov. 2012 om 20:50 heeft santenkraam het volgende geschreven:

    > >

  10. Anoniem

    Ja Sanneke, ik zie het allemaal voor mij en van sommige dingen weet ik ook hoe zij dat deed. Maar dat van die katten dat wist ik echt niet….

    • sanneke

      Goh, nu weet ik niet wie je bent, maar ik gok op familie van mij. Ze was bang voor katten. Snapte niets van wat ze van haar wilden met dat gedraai om haar benen. Tot JM weg moest uit A’dam en zijn kat ook. Die moest maar op een boerderij in de buurt. Mijn moeder ging af en toe kijken hoe het met de kat ging. En tot haar eigen verbazing ging het haar vreselijk aan haar hart dat het dier niet gelukkig was daar. Ze wilde hem het liefst mee naar huis nemen. Mijn vader ging aan de bio-resonantie therapie om van zijn allergie af te komen en toen kon Jari, de kat bij hen in huis komen wonen. Ze was verzot op hem.

  11. Limoentje

    Wat een mooie ode aan je moeder.

  12. Esther

    Wat fijn dat ze je laat weten dat ze niet weg is en dat dat steun geeft.

  13. Mooie moeder, dat heeft die mooie dochter maar weer mooi geschreven! (en nu vraag ik me gelijk af, of zij -in een andere gedaante- ook figureert in je Nanowrimo ;-)

  14. Mooi geschreven, zo vol liefde

  15. Negen jaar..! Mooi wat je schrijft, over dat ze nog steeds dichtbij is, en dat ze je genoeg heeft meegegeven om de rest van je leven mee vooruit te kunnen. Dan ben je als moeder méér dan een goede moeder geweest.

Geef een reactie

