Dubbelleven

Er gebeuren bijzondere dingen hier. Zo had u mij vanmorgen kunnen signaleren bij de bakker. Oftewel: ik kom weer ergens. Het was vrij overmoedig, dat naar de bakker gaan. Heen lukte, maar ja, dan moet je ook nog weer terug, hè? De rest van de dag mag ik er van bijkomen. Steeds meer van dit soort kleine mijlpalen doen zich voor de laatste dagen, en daar geniet ik enorm van, maar voor het grote werk, het echt ergens komen, daar heb ik een andere manier voor. Vorige week vertelde ik House dat ik meedoe aan Nanowrimo (National Novel Writing Month). ‘Wat slim,’ zei hij. ‘Zo kun je toch overal naar toe gaan waar je wil, alles doen waar je zin in hebt!’. En zo is het maar net. Voor ik vanmorgen bij de bakker in een Drents provinciestadje was, werd ik wakker in Hamburg. Ik heb een ontzettend snelle verbinding tussen Meppel en Hamburg momenteel.

Ik ben gewend geregeld te schrijven, hier, op mijn weblog. Over de dingen die ik meemaak, waar ik iets over denk. Dit is anders. Mijn hoofdpersoon is een ik-figuur, waardoor ik elke dag tijdelijk iemand anders ben. Ze vertoont overeenkomsten met mij, maakt dingen mee die ik meemaakte, maar niet zoals ik ze meemaakte. Ze maakt dingen mee die ik helemaal nooit meemaakte, komt op plaatsen waar ik nooit geweest ben. Ik verdraai herinneringen naar hartenlust, verzin er op los, ik schrijf van de ene naar de andere ingeving. Het mooie is dat ik de hoofdpersoon kan zijn als ik schrijf. Ik geef haar ogen en emoties, die ze mij vervolgens leent om ze te besturen. Ik leid een dubbelleven momenteel.

En nu, nu ben ik op de helft van de uitdaging. Ik bereikte net de magische grens van 25.000 woorden. Woord nummer 25.000 was ‘hij’, dus dan weten jullie meteen dat er naast een vrouwelijke hoofdpersoon ook een ‘hij’ in voorkomt. En verder zeg ik lekker niks.

Het schrijven werkt wel aanstekelijk overigens. Toen ik gisteren voor het eerst Neeltje weer naar school bracht (hier mag u grote uitroeptekens achter lezen), zag ik een rij tekeningen in de klas hangen met zonnetjes er op getekend. Op die van Neeltje stond een grote gele zon met heel veel straaltjes en ‘SONNIG’ er bij geschreven. Jip schreef een verhaal voor school, waar hij eerst niet zo’n zin in had overigens. Hij ging liever rekenen of geschiedenis leren. Toen hij eenmaal op dreef was, werd het best een briljant verhaal, waarbij de held bijzondere middelen inzet. Hij slaat de snoodaard die de wereld op wil blazen bewusteloos met een broodje van de Subway, dat nogal hard uitgevallen was en moet daarna de bom uit schakelen: drie, twee, één… GERED!

Zo zit ik te schrijven, achter mijn laptop. Pixie leest kritisch mee.

28 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

28 Reacties op “Dubbelleven

  1. Mooi, hou vast en ga zo door!

  2. Anoniem

    Ik hoop wel dat je bij de goede bakker was… ;-)

  3. geweldig dat hard uitgevallen broodje! en uit eigen ervaring weet ik hoe fijn schrijven is als je je mag verplaatsen in fictief leven. geniet er van! laat ieder woord stilletjes zijn helende werking hebben……

  4. Weet je, ik geniet heel erg van het schrijven aan mijn #nanowrimo-geval (zo heet ie inmiddels in de volksmond), maar ik geniet er nog meer van dat iedereen er zo van geniet. Van het schrijven. Zeg maar. ;)

    • sanneke

      Och, het doet me zo goed! En het is leuk, zo met een aantal anderen te schrijven en elkaar op de hoogte te houden van de vorderingen.

      • Ik merk dat ik toch een beetje een wedstrijdmentaliteit heb. Op zich gaat het bij mij hartstikke goed. Maar als ik jullie scores zie, baal ik toch dat ik achterloop.
        Raar, hè, hoe dat werkt?

  5. Wat fijn dat er een positieve lijn in zit! En ach ja, al schrijvend allerlei avonturen beleven, wat geweldig dat ook de kleintjes dat kunnen ervaren zo. Wat is er nou heerlijker dan dat? :-)

    Veel plezier in Hamburg.. en alle andere mooie plaatsen die je nog bezoeken gaat!

    • sanneke

      Ben ook zo blij met die stijgende lijn! Vorige week had ik zware dagen na het bezoek aan House, net als de week er voor, maar na die zware dagen blijk ik er weer wat aan kracht bijgewonnen te hebben, is er telkens iets meer mogelijk.
      Voorlopig blijf ik in Hamburg hangen, ben er een half boek naar onderweg geweest. :)

  6. Er is geen beter schrijf-gezelschap dan een kritische kat! Toch fijn dat je en Neeltje naar school hebt gebracht en naar de bakker kon. Het maakt je reeële wereld toch iets groter dan de bank.
    Maar gaat jou boek straks ook gepubliceerd worden???

    • sanneke

      Het is fantastisch, weer iets meer van die reeële wereld te kunnen zien, al gaat dat duidelijk nog niet vanzelf.

      En of het gepubliceerd gaat worden? Eh, eerst maar eens afschrijven! Dan heb ik een schets die misschien een boek kan worden! (Het zou stiekem wel leuk zijn, hè?)

  7. Dat doe jij zó goed hè, heb ik enorm bewondering voor. Je maakt er ondanks alles wat van. Jij positivo. Applaus voor Sanneke en haar boek!

  8. Michelle

    Sonnig <3 <3 <3

  9. martijn

    Een tekening van deeltje met sonnestraaltjes ;-) én een foto met sonnestraaltjes om je heen tijdens het schrijven, mooie symboliek! Viel spass in Hamburg, gruss gott ;-)

  10. O, ik dacht nog, die martijn kan ‘verkouden’ schrijven. :-)
    Ik wil ook. Ik wil ook.

  11. Wat ben ik hier al lang niet meer geweest..wat is er veel gebeurd….. Wat fijn en niet fijn tegelijk om dit te lezen. Al wordt ik heel erg blij van zo’n sonnig bericht, harde subway broodjes, bakker bezoekjes en meelezende katten :)

  12. Fijn dat je vooruit gaat!
    En dat boek…ik ben wel erg nieuwsgierig naar hem en haar, reisjes en buitenlanden. Komt het op de site? Ahhhh….toe…… :)

  13. Nou, met een nieuw wachtwoord moet het toch een keer lukken om te reageren bij jou. Pff.. ik heb hier al drie keer een reactie neergezet!

    Enfin, ik ben behoorlijk benieuwd naar je verhaal en vind het zo gaaf voor je dat je hierin je afleiding hebt gevonden!

  14. Ik ben eigenlijk heel benieuwd naar je verhaal…
    Mooie foto trouwens lieve Sanneke.

    • sanneke

      Inmiddels zit ik op 36000 woorden, het schiet flink op dus, het verhaal. Mij is het verhaal al erg dierbaar, ik ben wel benieuwd of het een ander ook wat kan doen. En dank je, mijn lieve vriend en ik. <3

Geef een reactie

