Wees mijn paddestoelengids

Ik wilde jullie er eigenlijk niet mee vervelen, maar ik ga er toch niet onder uit komen. Ik heb namelijk een probleem: ik ben mijn paddestoelengids kwijt. Ik weet zeker dat Nisse hem als laatste had, maar waar die hem heeft gelaten? Dat weet je bij Nisse maar nooit. In het bos wellicht. Nou zou ik kunnen vragen of iemand zo vriendelijk wil zijn mijn huis door te spitten om die gids terug te vinden, of het bos misschien, maar ik kan jullie ook via deze weg vragen mij te helpen wat van de paddestoelen die ik vond te determineren. Kijk, de rodekoolzwam, die herken ik wel, of de aardappelboleet (dat maakt al een aardige maaltijd zo samen). Natuurlijk herken ik de inktzwam, de roze russula en de vliegenzwam, maar het merendeel van wat ik tegen kom ken ik niet. Dat irriteert mij mateloos. Ik moet toch op zijn minst de naam weten en of ’t om een eetbaar exemplaar gaat of niet.

Ik ben de dochter van een bioloog. Ik ben de zus van een bioloog. Misschien verklaart dat wat, voor wie dit stuk tot nog toe met verbazing heeft gelezen. Ik ben dus gewend geweest aan wandelingen waarbij namen van paddestoelen en planten langs me heen dwarrelden (en sommige onthield ik gelukkig). Nu ga ik wandelen met een opticien, maar behalve dat hij een oog heeft voor al wat mooi is, weet hij me op dit gebied niet echt wijzer te maken. Dus. Wie helpt? Ik snap, het is makkelijker ze te determineren als je er ook aan kan ruiken en als je ze van alle kanten kunt bekijken, maar wie weet lukt het aan de hand van deze foto’s ook al aardig.

20121024-131751.jpg

1 Wel knap als iemand deze herkent, zo klein op de foto, maar met een klik op de foto kun je ‘m vergroten. De hoeden zijn aan de buitenkant naar boven gekruld.

20121024-131842.jpg

2  Met een kraagje aan de steel, zoals de vliegenzwam ook heeft.

20121024-131906.jpg

3  Een prutfoto, maar daar gaat het niet om. Deze paddestoel ziet er uit alsof ik ‘m eigenlijk best ken. Hmm, eekhoorntjesbrood denk ik. De naam van dat kleintje daar linksachter wil ik natuurlijk ook best weten.

20121024-131955.jpg

4  Zie deze nou mooi staan te wezen tussen het sterrenmos, mijn lievelingsmos. Wie heeft er nou een lievelingsmos? Nou ja, ik dus. Heeft u ook een lievelingsmos? Maar goed, het gaat om de paddestoelen, wie kent ze?

20121024-132019.jpg

5 Deze betoverend rode zwammetjes wilden maar niet scherp op de foto. Maar een kenner weet ze vast zo thuis te brengen.

20121024-132043.jpg

6 Als de opwaaidende geplisseerde jurk van Marilyn Monroe.

20121024-132224.jpg

7 Dit zijn dan weer net parasolletjes. Maar dat het parasolzwammetjes zouden zijn, dat is dan vast weer te makkelijk gedacht.

20121024-132300.jpg

8 Op het overgebleven stuk van een afgehakte boom is het lekker groeien, vond dit stel. En vele andere met hen, grappig genoeg vond ik op elke afgehakte boom weer een andere soort.

20121024-132329.jpg

9 Kijk, Rinke vindt hier ook wat leuks op een gekapte boom.

20121024-132400.jpg

9 (nogmaals, maar dan van dichtbij) Moet je nou zien, het lijkt wel crème brûlée aan de bovenzijde! Tja, dan heb je mij. Ik hartje crème brûlée.

20121024-132426.jpg

10 Dit vind ik toch wel de mafste. Nee maar echt, wát is dit? Deze is niet net boven de grond, dat hij er zo merkwaardig uit ziet alsof hij nog niet uitgevouwen is (de kleintjes zagen er overigens net zo uit). Ik vraag me nu al 2 weken af wat dit voor paddestoel kan zijn en ik heb werkelijk geen idee. Dus. Wie het weet, vertel het mij!

26 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

26 Reacties op “Wees mijn paddestoelengids

  1. Nelleke

    San! Ik ben ook de zus van een bioloog. Die heel lang geleden helemaal in de paddo’s zat (wat ik als puber enorm nerdgedrag vond, maar dat terzijde). Ik ga hem de link naar je blog doorsturen.

    • sanneke

      Joehoeeee! Dat vind ik leuk!

    • Gerrit Jan

      En hier is die nerd…Lieve Nel, het gaat erom dat je een heel klein beetje meer weet dan de mensen die je meeneemt op excursie het bos in. Dan lijk je al snel een expert. Blijkbaar vooral bij kleine zusjes :-)
      Maar goed…na 20 jaar maar weer eens in mijn paddestoelen gids gedoken…..En ik weet bijna niets meer, kom ik achter. Bijna, want een of twee ken ik nog.
      nummer 10 lijkt mij een kluifzwam. Bij nummer 5 denk ik aan een gewoon vuurzwammetje. Nummer 6 is een van de vele gele russula’s.
      Ik zal deze blog doorsturen naar een echte kenner en hem vragen er eens naar te kijken.

      • sanneke

        Hoi Gerrit Jan! Dank je wel! Inmiddels is er al een echte expert wezen kijken, my bro! Hij heeft wel alleen de Latijnse benamingen gegeven, dus nu mag ik op zoek naar de Nederlandse. Kluifjeszwam klopt in elk geval!

  2. Ik geef Biologie.
    Voor mij zijn het mooie foto’s.
    Bewonderende groet

  3. Greco

    maar San, daar is een mooi ipad-app voor ;)

  4. Ageeth

    Hoi San,
    Kijk eens op http://boletales.com/
    ’t is effe zoeken, maar dan heb je wat te doen en te bewonderen :-)
    En ik heb ook wat te zoeken: waar is toch dat hoesje van die DVD!!! Zodra ik hem heb, krijg je de film weer terug :-/
    Ageeth

  5. Whahaha! Ookal ging dit logje er niet over; wat grappig! Ikheb ook lievelingsmos….. drie ker raden welke…. hahahaha! Te gek voor woorden dit! :-)

  6. Waar jij aan crème brulee dacht, dacht ik aan cappuccinoschuim met cacao erop.

  7. jm

    Armillaria sp.
    Boletus edulis
    Phliota sp.?
    Laccaria
    Russula (ochroleuca)
    Psathyrella sp.?
    verregende Hypholoma fasciculare
    Lepiota sp.
    helvella crispa

    • sanneke

      Ah, dank broer-vakman! Ga ik daar nog even de Nederlandse benamingen bij zoeken. Maar hé, vond je het geen mooie verzameling van mij? Wat vind je van mijn geweldige helvella crispa?

  8. Ik zie op foto 1 dat je het benenprobleem voor althans éen been zeer doeltreffend hebt opgelost…. Ik ben geen bioloog. Wilde dat vroeger wel graag worden toen ik dacht dat je dan de hele dag in het gras lag en bloemetjes bekeek. Weet nog wel zoveel van biologie dat de meeste mensen twee benen hebben.

    • sanneke

      Ja joh, wel zo praktisch hè, been er even afgeschroefd, weg pijn! Maar als je goed kijkt zie je nog wel een voet van mijn andere been, heus, het is er.

  9. Ik vond het heus een heerlijk (en hopelijk geen giftig) logje, Sanneke, maar om de reactie van Petra hierboven zit ik hier nu (na terugscrollen naar eerste foto) in mijn eentje te schateren. Prachtig! Sorry, is geen leedvermaak, maar wel leuke humor.

  10. Boudewijn Blom

    Nou, dat heeft die broer van je goed beantwoord. Ik kom niet of amper aan tot betere vaststellingen.
    1 ???
    2 zowel als 4 Armillaria mellea (Honingzwam)
    3A Suillus (Boletus) bovinus (Koeienboleet)
    3B Lactarius glyciosmus (Zoetgeurende Melkzwam)
    5 Cortinarius sanguineus (Bloedgordijnzwam)
    6 Russula (?) pectinatoides (in ieder geval van de subsectie Pectinatinae)
    7 Mycena galericulata (Helmzwammetje)
    8 Cortinarius (???) (een gordijnzwam)
    9 Lepiota (???) maar parasolzwammen groeien helemaal niet op hout !
    10 Helvella crispa (Witte Kuifzwam)
    Overigens dit advies voor een grotere kans op determinatie m.b.v. foto’s:
    bij voldoende aantallen van de betreffende gevonden soort er één plukken en omgekeerd op de grond leggen. Verder een indruk van geur (evt smaak) en een foto van de eromheen groeiende bomen.
    BNB

  11. Boudewijn Blom

    Tot betere vaststellingen kwam JM in ieder geval bij wat hij terecht Hypholoma fasciculare noemt en bij 4 de Pholiota (dus geen Honingzwam) lenta. Handig dat hij en ik over de zelfde gids beschikken maar die helaas behalve Franstalig behoorlijk technisch is. BNB

    • sanneke

      Pap, wat leuk dat je reageert. Ik probeer nu wat meer info over de verschillende paddestoelen/zwammen te zoeken. Weet je het zeker van die bloedgordijnzwam? (Perfecte naam voor een zwam die naam wil maken in de horrorindustrie.) Ik lees dat hij vrij zeldzaam is in NL. En die parasolzwam, die op hout groeit, kan het zijn dat hij in een van de gaten die er in de gekapte boom zitten een voedingsbodem vond?

Geef een reactie

