little bird

Ik droeg een witte jurk en liep de trap op in het huis van mijn ouders. Over de overloop liep ik en ik opende de tweede deur aan mijn linker hand. Die van een klein kamertje, dat begon als de kamer van mijn broertje, maar die ik als puber ook een tijd als slaapkamer had. Het was wit in de kamer, op de muur aan mijn linkerhand speelden schaduwen. Ik keek er naar en ontwaarde de schaduw van een vogel. Zijn schaduw hipte over de muur. Mijn god! Een vogel! Binnen! Ik dacht aan eerdere keren dat er een vogel per ongeluk het huis in was gevlogen, het nerveuze gefladder. Ik moest dit beestje redden. Maar waar zat hij precies? Ik moest me bukken om hem te zoeken. Auw. Bukken lukte niet goed, maar het moest. Met de steken in mijn linker been zocht ik verder en vond hem. Geen nerveus fladderend verenhoopje zag ik, maar een rustige mooie vogel die links in de hoek van de kamer onder wat dicht op elkaar gestapelde spullen zat. Hij vloog op mijn linker hand en voorzichtig kwam ik overeind. Hij leek qua kleuren op een roodborstje, prachtig oranje, heel donker bruin en zacht wit maar hij was groter, slanker. En hij keek me aan. Ik wist wat ik moest doen.

Zodra het raam open was, ging de vogel er vandoor. Pijlsnel, hoger en hoger vloog hij, recht de stralend blauwe lucht in. Hij maakte een duikvlucht omlaag, zeilde sierlijk door de tuin, blij weer vrij te zijn. In de tuin zag ik meisjes dansen, in het wit. Dat was wat ik ook wilde. Ik liep de trap weer af, liep de tuin in. Waar was mijn trouwe gehate metgezel, de pijn? Weg! Ik hoefde niet toe te kijken naar de dansende meisjes, ik kon er zelf een zijn! Ik danste op het gras in de zon, loom en vloeiend, op muziek van Liz Phair. Die klonk uit de wekker namelijk.

De vooruitzichten zijn oké. Dr House lijkt te weten wat hij moet doen. Ik moet alleen niet verwachten dat het snel zal gaan. En als je eigenlijk een pijlsnel vogeltje bent dat gek is op dansen, tja, dan is dat niet de fijnste boodschap. Niet alleen voor mij. Er ligt al drie dagen een man ziek in bed hier. Die had wel even genoeg op zijn bordje gehad. Maar hij wordt wel weer beter en ik word wel weer beter en dan komt het allemaal goed. In de tussentijd luister ik nog maar even naar dit wonderschone liedje. Zou ik ook doen als ik u was.

Ps. net vroeg Rinke me of het geen zwaluw was. En verrek, die heeft ook oranje op zijn borst en is langer en slanker dan een roodborst. En zwaluwen zijn sierlijke snelheidsduivels! Het was een zwaluw! Ach, de eerste vogel die Feist noemt in haar liedje…

“Caught A Long Wind”

Little bird have you got a key?
Unlock the lock inside of me
Where will you go?
Keep yourself afloat
Feeling old until the wings unfolded
Caught me a long wind
Where will we go?
Keep ourselves afloat

I caught a long wind
A long life wind
I got to know the sky
But it didn’t know me
Got to see the light
And land on top of the sea
And be the bird, be the key
And now the current tells
What the wave withheld
And then the lightning say
Oh where light will lay
Where will you go?
Keep yourself afloat

I caught a long wind
A long life wind
Like a swallow
A night owl
A little chickadee
Sad sparrow
Good morning bird
Good nightingale
I took a deep breath
And caught a long wind

10 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

10 Reacties op “little bird

  1. Jullie worden beter, ja. Dat zeker.

    • sanneke

      You betcha! Oh nee, brr, dat klinkt erg Sarah Palin. Maar wat ik bedoelde: ja maar natuurlijk! Wel wis en drie en zo! Rinke schenkt nu voor ons allebei Coca Cola in, dat we daar niet eerder op kwamen, het wondermedicijn!

  2. Bijzonder kind van de kosmos, dat ben je. Heb ik dit nou net getypt? Ja. En ik laat het ook maar gewoon staan. Rustig aan, zwaluw. Het wordt alleen maar mooier.

    • sanneke

      *proest* Wel, zo ben ik nog nooit eerder genoemd. Ik ga het als compliment opvatten. En mijn tijd komt wel weer! Maak ik het luchtruim weer onveilig. Spreekwoordelijk dan.

  3. Je danst in gedachten, in je droom. Je pen danst, nou ja, je vingers over het toetsenbord. Dat zou niet slecht zijn om te behouden!

  4. Zei Rinke ‘zwaluw’? Dan hier een linkje naar ‘le rondine’ van Lucio Dalla. Ben niet wild van de melodie van dit lied, maar het begin, met die zomerse zwaluwen vind ik zo mooi dat ik het honderden keren draaide. Tekst ook mooi toepasselijk: Vorrei girare il cielo come le rondini (zou de hemel willen doorkruisen als de zwaluwen) Vorrei seguire ogni battito del mio cuore (wil volgen elke hartslag)/ Da dove viene ogni tanto questo strano dolore (ik zou willen begrijpen waar soms deze vreemde pijn vandaan komt)/ Vorrei capire insomma che cos’è l’amore/Dov’è che si prende, dov’è che si dà.
    http://lyricstranslate.com/en/le-rondini-swallows.html (geen beste vertaling)

  5. Sommige dromen komen zeker uit! Ik wens jullie veel beterschap en een heel fijn weekend!

  6. Och,Polleke, ik hoop zo dat je weer kan dansen en hoopen zonder die ellendige pijn …
    heel veel geduld gewenst want man dat is er ook 1.

    Beterschap voor de Rinkeman
    x

Geef een reactie

