Meten is weten

Al weken spraken ze er over, mijn schoonouders, ze zouden zondag naar Erica, naar het smalspoormuseum, waar mijn schoonvader met zijn Roaring Railroad Orchestra een verrassingsoptreden zou geven voor een van de bandleden. Wij wilden daar graag bij zijn. Maar ja, dat zou de Santenkraam minus mij moeten worden… Zaterdag was een gruweldag. Ik had zo veel pijn en de pijnstillers wilden maar niet werken. Gekmakend. Ook toen waren mijn schoonouders er en namen godzijdank de kinderen mee uit naar het archeologisch museum in Diever (waar nog een foto hing van mijn vondst, de vuistbijl/schaaf. ‘Tussen de 100.000 en 40.000 jaar oud stond er bij, woei, dat blijft nog steeds magisch!).
Ik had er niet op gerekend hoe anders de zondag zou kunnen zijn. Ik werd wakker, de zon scheen uitbundig en ik had geen pijn. De ochtend was prettig, behalve het idee dat ik ’s middags alleen thuis zou blijven, terwijl ik graag met mijn liefjes mee wilde.
Ik hoorde Nisse in de gang tegen Rinke zeggen: ‘Naar hè, dat mamma niet mee kan?’ en ik slikte een brok weg. Ik stond op van de bank om ze uit te zwaaien en wachtte tot de auto vertrok. Maar dat deed ie maar niet. Ongetwijfeld was Rinke aan het hannessen met Claire, onze wat lastig instelbare gids. Ik stond daar maar, gefrustreerd omdat staan gewoon ontzettend niet fijn is en omdat ik verdrietig werd van dat stel in de auto en ik alleen thuis. ‘Fok it,’ dacht ik. ‘Ik ga. Alle gevolgen voor eigen risico. Verdriet doet ook pijn.’

Op mijn sloffen liep ik naar buiten en vroeg Rinke: ‘Het lukt niet zonder mij, hè?’ ‘Misschien moest je je schoenen maar gaan halen,’ zei hij. En dat deed ik. Stoel achterover in de auto, zodat ik niet rechtop hoefde te zitten en gáán. Ik genoot van wat ik buiten zag, ik genoot van met mijn ogen dicht luisteren naar de kinderen, naar liedjes waar ik zo van hou. Santigold zong:
‘Don’t look ahead, there’s stormy weather
Another roadblock in our way.
But if we go, we go together
Our hands are thight here if we stay.
Oh, we said our dreams will carry us
And if they don’t fly we will run.
Now we push right past to find out
How to win what they all lost.
Oh-ah, oh-ah
We know now we want more
Oh-ah, oh-ah
A life worth fighting for.’

Ja, a life worth fighting for, mijn leven, het leven van ons samen. Hoe, hoe zou ik het tij kunnen keren? De macht over mijn lijf weer terug krijgen? Ik besloot mijn pijnstillers niet te nemen, als ze toch vooral voorsufheid en angstgevoel zorgden en amper voor pijnbestrijding. Ik wilde er met mijn hoofd bij blijven deze dag. In Erica genoot ik van de blij verraste gezichten van mijn schoonouders, van mijn toeterende schoonvader en van Jip, Nisse en Neel, die heel goed snapten dat we niet lang konden blijven en daarom niet die leuke rit van een uur met een smalspoortrein zouden kunnen maken, maar wel even zelf machinist mochten zijn. ‘Dat was zó niet eng, alleen maar leuk!’, zei Neel. Toen het echt niet meer ging, stapten we de auto weer in reden weer naar huis. Dit uitje, het was heftig misschien, maar ik was zo blij dat ik gegaan was. En ik bedacht ineens dat er misschien nog meer uit te halen was…

Thuis, opgelucht weer te liggen, mat ik mijn benen op. Ik wist al dat er verschil in dikte was en ook dat dat na trombose vrij gebruikelijk is, maar zelf had ik het gevoel dat de laatste weken het verschil nogal fluctueerde. En ik had zo het gevoel dat dat niet hoort, ook niet na trombose. Vanmorgen mat ik weer. Holy mozes! Rechts was hetzelfde gebleven, links was plaatselijk vanmorgen 5,5 cm slanker dan de middag er voor na inspanning (en daarmee nog steeds dikker dan rechts overigens). Tijd voor een afspraak bij de huisarts. Zo helder mogelijk wilde ik kunnen vertellen, dus nam ik weer geen pijnstillers en deed mijn verhaal. En inderdaad, dames en heren, dit hoort dus niet te gebeuren met een been. Dan is er hoogstwaarschijnlijk een probleem met de bloedafvoer. Of ik alsjeblieft verder wilde gaan met meten deze week, dan kan ik met die gegevens naar de vaatchirurg volgende week. Ik vroeg meteen maar om andere pijnstillers.
Vandaag is geen pijnvrije dag, maar ik voel me zo goed dat ik iets bedacht waarmee we weer verder kunnen. Weer een puzzelstukje gevonden!

20121008-155024.jpg

20121008-155039.jpg

20121008-155131.jpg

20121008-155148.jpg

20121008-155244.jpg

20121008-155302.jpg

8 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

8 Reacties op “Meten is weten

  1. Wat fijn om een foto van jou bij een locomotief te zien. En wat goed dat je nog meer uit gisteren gehaald hebt!

  2. Zet die er maar weer bij hoor, op je CV: goed kunnen puzzelen!

    Goed dat je toch gegaan bent zondag.
    Daar kun je weer eventjes op teren.
    Eventjes dan. ;)

  3. Langzaam maar zeker wordt het plaatje compleet. Hopen dat het snel gaat. Begrijp ik nou goed dat inspanning op zich geen effect heeft, maar dt het per dag/moment scheelt?

    • sanneke

      Inspanning heeft zeker ook effect, absoluut. Zo ging ik vanmorgen naar de huisarts en wilde ik vanmiddag persé wandelen om het effect te kunnen meten en dat laatste had ik dus echt niet moeten doen: een brug te ver. Maar ja. Verder verschilt het per moment inderdaad.

  4. inge

    Mooie, dappere Sanneke; jij komt wel waar je wezen moet…

  5. Dapper mens! Jij puzzelt heel langzaam het plaatje bij elkaar. Ik hoop echt dat er straks bij de vaatchirurg dan ook echt iets aan gedaan kan worden.
    Wel stoer dat je bent gegaan.
    Grappig het smalspoormuseum in Erica, daar heeft mijn moeder ook een keer gezongen (dameskoor sweelodie)

  6. Dit is gewoon gewoon zwaar k*t. Rinke, pas je goed op je Sanneke? En voor Nisse: uitjes zonder mama zijn vast ook leuk, dan kun je vertellen hoe het was…. Santigold kan Sanneke vast ook thuis luisteren.
    Maar stom blijft het. sterkte.

Geef een reactie

