Voorleesvirus

Novy schreef op haar weblog dat het voorleesseizoen weer van start is bij haar thuis. Na een zomer waar het voorlezen er vaak wat bij inschiet wegens tot laat buiten spelende kinderen, is met de start van het schooljaar het voorlezen weer vaste prik voor het slapen gaan. Hier is dat niet anders en ik dacht, als ik er nou ook een logje over schrijf en nog meer mensen dat doen, kunnen we misschien zo bij elkaar inspiratie vinden voor leuke voorleesboeken.

Neeltje gaat een beetje vroeger naar bed dan de jongens. Terwijl zij naar bed gebracht wordt, spelen Jip en Nisse piano in hun pyjama’s. Pyjamaspelen heet het hier dus ook wel. Lekkere achtergrondmuziek voor Neel’s bedritueel. Nisse oefent nu ‘de trein’ van Eefje de Visser, Jip oefent op de muziek van Harry Potter en is zelf aan het uitzoeken hoe hij ‘Call me’ van Blondie kan spelen. Leuk! Ondertussen wordt er dus voorgelezen. Het favoriete boek van Neeltje en mij momenteel is ‘De Slimste‘ van Mario Ramos. Het verhaal van Roodkapje, door de Wolf Roodhapje genoemd. Eén ding is zeker, de Wolf is, hoe angstaanjagend hij ook wil zijn, het sulletje in dit verhaal. (Oh jee, ineens valt me een beeld in dat al jaren in mijn hoofd rondhangt en dat een keer geschilderd moet. Zou dat kunnen, liggend op de bank schilderen? Een uitdaging!)

Ligt Neeltje in bed en zijn Jip en Nisse uitgespeeld, dan is het tijd voor hun verhaal. Ja, natuurlijk kunnen ze allebei zelf al lezen, maar voorlezen is zo fijn en voorgelezen worden ook. Ademloos luisterden ze de eerste weken van september naar Raveleijn van Paul van Loon, nu lezen we ‘Een hele kunst…’ van Arend van Dam en Alex de Wolf (een illuster duo, ze maakten samen meer heel toffe boeken). 50 Verhalen over 50 Nederlandse kunstenaars staan er in. Da’s nog eens wat anders dan 50 Shades of Grey. Van Rembrandt van Rijn tot Halina Reijn, van Maurits Escher tot Janine Jansen, van Hella Jongerius tot Benno Premsela, beoefenaars van allerlei verschillende kunstvormen komen aan bod, van heel vroeger tot hedendaags. Gisteren vertelde ik het hoofdstuk van George Breitner. Breitner, een fabuleus schilder, die ook volop speelde met het net ontdekte medium fotografie. Hier thuis wordt zo’n verhaal een kapstok voor nog een beetje extra. De tekeningen in het boek zijn mooi, maar wil je echt weten hoe de kunst die er besproken wordt er uit ziet, dan heb je er niet genoeg aan. Samen keken we dus na het lezen van het verhaal op google afbeeldingen van Breitner. We zagen zijn foto’s en schilderijen van Amsterdams straatbeelden, zijn muze Geesje Kwak (en als u moet lachen om die naam, zoek maar eens een afbeelding van haar, ze is adembenemend als ze poseert in haar kimono, want bij Breitner zijn invloeden van het Japonisme te zien. Wacht, ik plaats er hier wel een paar plaatjes van haar), prachtige naakten, besneeuwde stadsgezichten, pasteus geschilderde olieverf-doeken, fijne waterverfjes. Och, ik hou van Breitner. En Jip en Nisse, die slurpen de feitjes, vergapen zich aan de mooie plaatjes.

Gisteren hoorde ik Nisse, Neeltje en een vriendinnetje boven schooltje spelen. ‘Ik ga nu kunstgeschiedenisles geven!’

Geesje Kwak geschilderd door Breitner

Geesje Kwak gefotografeerd door Breitner. Dat katje aan haar voeten, sweet.

35 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

35 Reacties op “Voorleesvirus

  1. Martine

    Wat een leuk boek! Denk dat ik het ga bestellen om mezelf voor te lezen :-)

  2. Ook hier vaste prik om iedere avond lekker voor te lezen :-) De jongens (6) vinden mijn oude Pinkeltje boeken helemaal leuk. Elke(4) en Abel (2) vinden de boeken van ons Annie M.G. Schmidt heerlijk om uit voorgelezen te worden. Vooral Floddertje spreekt hun erg aan ;-) Het leuke is dat ze precies die boeken uitkiezen die ik als kind ook zo leuk vond.
    Ik ga jullie voorleesboeken ook eens opzoeken.

  3. Moet gelijk aan een liedje van lang geleden denken; tralalonia van liedmachien… na een minuut spelen ze ook pyjama ;-) Het was even zoeken… maar hier is een linkje http://www.schooltv.nl/plein/liedjes/?offset=100 (geloof pagina 11)
    En dan springt mijn brein gelijk over naar een nummer van het Klein Orkest; raar is leuk… wordt hier altijd luidkeels meegezongen….

    Ik dwaal ontzettend af he?! Boeken… voorlezen…. leuk zo in de kinderboekenweek :-) Kleine traditie; de jongens mogen ieder jaar een boek uitzoeken en wat wil het toeval???! Sil (10) koos vorige jaar Raveleijn… Mooi boek en las fijn voor. Sil is een regelrechte boekenwurm; alle Harry Potters zijn al uit, daarna alle griezelbussen, nu leest hij boeken van Nicolas Flamel…. Hij wist voor deze boekwinkelsessie al een nieuw boek; De dievenbende van Scipio van Cornelia Funke. Hij had op school al een boek van haar gelezen (“2x, omdat ik hem zo mooi vond”), dus dit jaar geen uur in de winkel voor hem ;-)

    Nol (5) houdt van herhaling; iedere keer weer rupsje nooit genoeg of (ook van Eric Carle) het geheim van de acht tekens (aanleiding tot het maken van geheimzinnige brieven en speurtochten). Abracadabra van Ingrid en Dieter Schubert is ook een tijd zeer geliefd geweest (tekeningen van het schutblad natekenen met wasblokjes en ecoline ook!)

    En wat leuk om te lezen dat jij het boek: een hele kunst, ook in de kast hebt staan (of op tafel hebt liggen, of op de bank, of…..) Dank je wel voor het noemen van deze titel… Ga dit direct Sil ook voorlezen! :-)

    Foei… wat een verhaal, ach… heb je lekker wat te lezen.
    Hoop dat je snel weer wat pijnlozer door het leven mag gaan.

    Inge X

  4. Sylvia

    Heerlijk dat je je kinderen dit meegeeft! Ooit ga je dit terug krijgen. Al is het maar kijkend naar Man in Black III en dan van je dochter van 17 een lesje over Andy Warhol te krijgen!

    • Sanneke

      Ja, dat is leuk. :) Jip en Nisse hebben beiden een fascinatie voor Andy Warhol (‘Eigenlijk Warhola, mam!’), dus dat zie ik er wel van komen.

  5. eva

    Het allerleukste kinderboek voor jonge meisjes is Kolletje, echt een aanrader!

  6. emmy

    Hoi, wij werden altiijd voorgelezen uit een heel dik Jip en Janneke boek, prachtig!
    Dikwijls las mijn moeder ook sprookjes voor waar ze dan fopjes in verstopte, bijvoorbeeld een geitje in de liggende klok… om te zien of wij wel aan het opletten waren! Dat zijn hele goeie herinneringen….
    Als de jongens zelf graag lezen zou je de boeken van anthony horowitz kunnen proberen. Echt leuk geschreven, altijd grappig en spannend. Ik lees en herlees ze nog steeds.

    Oja, schilderen in de zetel? Frida Khalo achterna! Doen!

    • Sanneke

      Anthony Horowitz… Dank je voor de tip! En ja, het zou moeten kunnen, hè, alleen denk ik dat het echt super vermoeiend is in zo’n rare houding te schilderen.

  7. twistvrouwe

    Wat een goed logje! Ik voel mijn koopdrift alweer opzetten.
    Dat roodkapje boek wil ik voorlezen, maar dat andere boek wil ik zelf lezen!

    Ik lees eigenlijk alleen maar boeken van Annie M.G. voor, omdat haar zinnen zo lekker lopen. Daarnaast vind ik ‘Fiet wil rennen’ ook fijn om te lezen. Maar de zinnen moeten rollen van mij, zo lekker poetisch met woorden die aanzetten tot beelden. Ik hou van voorlezen!

  8. Lehti Paul

    Als schrijven vanaf de bank lukt, waarom dan niet schilderen!
    Van het boek hoorde ik via mijn zus en naar een paar namen zijn ook allemaal weer linkjes (Jongerius, Premsela). Leuk! Ook leuk te lezen dat jouw jongens pyjamaspelen. Ik kocht er ooit één, gaf ‘m weer weg maar sleepte eergister weer een tweedehands naar boven! (zware pyama, oef). Ik geniet om mijn zoon van elf er op te horen oefenen. Hij vindt spelen weer leuk! (keyboard was meer speelgoed). Hij speelt o.a. de jonge poesjes in slaap.
    Ik wacht vol smart op je schilderij ;-) (laat Rinke intussen maar voorlezen)

    • Sanneke

      Zo’n echte piano heeft toch wel magie, hè. De poesjes in slaap spelen, lief… Benno Premsela zit in mijn vader’s tak van de familie, was blij verrast het boek voor het eerst open te slaan en meteen op zijn pagina uit te komen.

  9. Ageeth

    Ha! Nou, in de klas is Mees Kees natuurlijk de tophit! Zowel op de gewone school als op de school voor HB kinderen. Ademloos luisteren met om de haverklap heel veel gegrinnik of hard lachen . Ik ga echt naar de film binnenkort! Thuis lees ik Pam nu Mio mijn Mio voor van Astrid Lindgren. Echt één van mijn all time favorite books. Er zitten zoveel lagen in dit verhaal. En nu Pam op paardrijden zit, is Miramis, het witte paard dat op gouden hoven over de wolken kan rijden magisch. Zelf denk ik dat Harry Potter gebaseerd is op o.a. dit boek: een weesjongen die bij zijn nare peetouders woont en een koning als vader blijkt te hebben. Vervolgens moet hij vechten tegen Ridder Kato. Elke keer als zijn naam wordt uitgesproken in het boek, sterven er bloemen, schrikken er dieren, wordt het donker enz. Samen met zijn vrienden gaan ze vechten tegen het kwaad. Zó mooi beschreven…..
    En Jim lees ik veel prentenboeken voor of korte verhaaltjes. Bijvoorbeeld van Arnold Lobel. En mijn favoriete prentenboek is Monkie.

    • sanneke

      Ik bedenk ineens naar aanleiding van Mio mijn Mio hoe prachtig ik als kind De Gebroeders Leeuwenhart vond. Maar eens even kijken of ik die twee op de kop kan tikken. Monkie is lief. Een prentenboek dat ik ook heel graag voorlees is ‘Ik wil een hond’ van David Larochelle. Vind ik zo ontzettend grappig. Moeder heeft geen zin in een hond namelijk, ook al zeurt zoon nog zo hard. Maar als hij vraagt: ‘Mag ik dan wel een draak?’, antwoordt ze ja, er geen rekening mee houdend dat zoon zichzelf een heuse draak zou kunnen vinden. Zo’n draak van een draak (hij roostert worstjes in de eetkamer, baadt in spaghetti, danst de hele nacht op harde muziek), dat moeder snel ten einde raad is. ‘Tja,’ weet het jongetje,’het enige waar een draak bang voor is, is een hond!’…

  10. Ja! Lekker voorlezen. Voor een goeie brok in de keel: Kinderen van de grote fjeld en Levende bezems. Tikkie ouderwets beide, maar da’s fijn voor de woordenschat.

  11. Mooiste (kinder)boek aller tijden “De verdwenen prinsessen of Milo’s fantastische reis door het land van letters en cijfers”. Ooit op de kop getikt in een tweedehands winkel. Querido via selexyz gevraagd om een herdruk, Maar helaas. Eén van mijn kinderen houdt er niet van om te worden voorgelezen, maar dit boek las ik hem meer dan één keer voor. Zou op Alice in wonderland lijken. Ook leuk voor volwassenen.

  12. Lieke

    Voorlezen is het leukste wat er is. Ik zag van de week dat ons Jip en Janneke boek in tweeen ligt: kapotgelezen. Met mijn kleuter lees ik nu Otje, elke dag een hoofdstuk, en met de peuter lees ik afwisselend Jip en Janneke en Platvoetje.
    Ik lees zelf elk jaar nog Brief aan de Koning. Kan niet wachten tot ik dat voor kan gaan lezen!

  13. Novy

    Ik wil dat boek. Ik vraag het aan Sinterklaas.

  14. sol

    super post EN super reacties, heb al heel wat genoteerd. wij lezen nu madieke van het rode huis voor de 2 oudsten van 5 en 7.

  15. Roos

    Zomaar een heel logje gemist! Ook hier wordt elke dag voorgelezen. En ’s avonds in bed nog zelfbedachte verhalen verteld.
    Maargoed, de favoriete voorleesboeken zijn hier op dit moment:
    Bij Roman (what’s in a name ;-)) Max en de Maximonsters. Een echte klassieker.
    Tobias (6) en Boris (5) zijn gek op Roald Dahl, we lazen tot nu toe de GVR, Sjakie en de chocoladefabriek, De reuzekrokodil, De giraffe, Peli en ik (erg grappig) en de Fantastische meneer Vos. Vooral de combinatie tekst/tekening maakt dat ze het beide leuk vinden. Tobias houdt vooral van de taalgrapjes en Boris vindtde tekeningen geweldig.
    Het boek over Roodhapje gaat op mijn lijst :-)

  16. Wat leuk om hier zo veel mooie dingen te lezen over onze 50-verhalenserie. Er wordt al weer druk gewerkt aan een volgend deel. De titel wordt: Nu of ooit… de rechten van het kind in 50 voorleesverhalen. Alex is druk bezig met de illustraties. Dit nieuwe deel in de serie verschijnt in juni 2013. Vriendelijke groet, Arend van Dam.

    • sanneke

      Wat leuk dat je dit logje vond, Arend. We zijn hier thuis echt fans van de boeken van Alex en jou, dus dat nieuwe deel, laat maar komen! Fijn dat we nu al weten dat het in de (teken-)pen zit.

      Vriendelijke groet terug, Sanneke Ziermans.

  17. Esther

    Door je tweet van gisteravond zit ik nu dit logje en alle reacties nog eens aandachtig door te spitten. Er ligt hier namelijk nog een bon van de winkeliersvereniging van de wijk waar wij bij horen, en er staan twee boekwinkels bij de lijst met deelnemers! :)

  18. Esther

    O, en ik vind het vinden van leuke voorleesboeken heel erg moeilijk. Ik ben zelf heel kritisch en een enorme zeur als het om boeken gaat, Carrie Slee komt me echt m’n neus uit (die kinderboeken met Dagmar Stam, brrr). Annie MG Schmidt is geweldig, en Hans & Monique Hagen, en voor veel andere klassiekers is ze nog te jong of vindt ze te eng (Roald Dahl, Thea Beckman). Dus ik ga voor iets van Astrid Lindgren, of Charlotte Dermatons, en Roodhapje lijkt me ook erg leuk. Dank je wel!

  19. sanneke

    Roodhapje is heel leuk als kort voorleesboekje, een prentenboek. We lezen nu de Kleine Kapitein van Paul Wiegel, vinden de jongens ook erg mooi.

Geef een reactie

