De echo van een echo

De lange gangen
Wachten lezen wachten
Goochelaars en Geesten van Spinvis in mijn hoofd
en dan mijn naam

De kamer in
Hier was ik eerder, met man, met babydochter
Een natte washand in mijn mond – drinken mocht niet

‘Niet in paniek, niet in paniek
Dat was toen, niet nu, nooit meer zo ziek’
Ik beloof het mezelf
Maar weet niet of mijn lijf belofte houdt

Ik was weer terug dus. Dit keer alleen, maar ik voelde de echo van Rinke en het hele kleine meisje Neel nog. Ik kwam voor een echo van een plek waar ik last van heb. De arts in opleiding die inviel voor mijn huisarts had er niet echt raad mee geweten. Ik slikte een week AB, wat niets uithaalde en nu dan toch maar die echo. Die een echo werd van de echo vier jaar geleden. Het blijkt een bloedvat dat de klachten geeft. Een vat door mijn lijf aangemaakt, toen er een ander bloedvat dicht zat. Het bloed stroomt waar het niet gaan kan. Dat doet het bij mij letterlijk. Ik kon een stukje meekijken bij het maken van de echo op het scherm. De arts volgde mijn bloedvaten en ik kan niet anders zeggen: my body is a wonderland. Aan de binnenkant. Er werd ook naar mijn been gekeken. Eindelijk. Waarom wordt er na een breuk wel gekeken of het goed geheeld is, maar na een trombose niet of alle bloedproppen weg zijn? Dat zijn ze niet volledig dus, er is nog residu over of wat dan ook, troep. Mijn bloed baant zich langs die obstakels.

Anyway, ik hoor maandag weer verder. Op de terugweg keek een man op de fiets me aan alsof hij een fee zag. Dan wel een fee met vreemde bloedbanen, meneer.

20120824-163528.jpg

Op het moment vragen dingen niet alleen om woorden, maar ook om tekeningen lijkt het. Deze moest er even uit. Ik ben nu al niet zo sip meer hoor, maar daar te liggen met opgesjorde jurk, vol herinneringen, niet wetend hoe het nu verder zal gaan, dat moest nog even weg getekend.

20 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

20 Reacties op “De echo van een echo

  1. Stil van, Sanneke. Van gedicht, van verhaal, van tekening.
    Liefs uit Lent.

  2. sanneke

    Dank je Tijmen, ik hou van liefs uit Lent.

  3. Och, meisje, mooi, wonderlijk meisje een dikke liefs uit Zweden!

  4. En daar heb je me: in tranen. Wat een treffende omschrijving van hoe het voelt, wachtend op een onderzoek. Ik hoop op een adequaat (ik kan niet op het goede woord komen, maar adequaat komt erbij in de buurt) handelende huisarts maandag. Liefs

    • sanneke

      ’t Komt ook wel dichtbij voor jou, hè, dit verhaal. Sorry, wou je niet aan het huilen maken. En ik hoop toch werkelijk maar dat mijn huisarts maandag terug is van vakantie.

  5. Wat spannend weer San. Er gaat niets boven je gezondheid. Dus ik hoop echt dat t allemaal meevalt en je gauw geen last meer zult hebben.

  6. Sjee. Echt rot, man. Houd moed.

  7. Suus

    Mooi geschreven, maar het is allemaal niet mooi natuurlijk. Sterkte hoor!!
    Liefs, Suus

  8. Anoniem

    Sterkte! ik zal voor je duimen maandag!

  9. Sylvia

    Hier ook Deja-vue. Hoop echt voor je dat het mee valt Sterkte Sanneke!

  10. Goed dat je het dan een beetje van je af kunt tekenen. Ik denk aan je. Gatverredamme, wat naar.

  11. mus

    ah sanneke toch, XXX
    en ik hou van je illustraties!

  12. Die tekening is zo mooi, hierin ligt zo veel gevoel. Ik hoop dat maandag je eigen huisarts meteen actie onderneemt.
    Sterkte!

  13. Novy

    Meisje.
    Met gekke bloedbanen.
    En een mooi hoofd.
    En een jurk die ik ken? Doet het goed op een tekening.

  14. Janine

    Oh, de schrik, die nare beelden in je hoofd. Ik hoop zo dat het allemaal snel opgelost kan worden en hier nu eindelijk een einde aan geknoopt kan worden! Sterkte, Sanneke!
    Liefs, janine

Geef een reactie

