Het mosselincident

Rinke had een voorstel: als de kinderen nou vooruit zouden eten, zouden wij een diner voor twee kunnen houden. Liefst met iets schandaligs lekkers natuurlijk. Ja, die man heeft nog wel eens goede ideeën. Hij zocht een recept dat aan zijn maatstaf voor schandalig leek te voldoen, de kinderen hielden een poffertjesfeestje en daarna (heel laat dus), was het tijd voor ons diner. Terwijl Rinke de kamer opruimde spoelde ik heel geduldig alle mosselen, controleerde of ze geen gebroken schelpen hadden, tikte op hun schelpen om te zien of ze wel vanzelf sloten. Eenmaal erg ziek geweest van een mossel pas je daarna wel op. Ik sneed het witte deel van een prei in ringen en pakte een steelpan. Daarin verwarmde ik 1/8 l room, 1/8 l cider en 150 gr roquefort. Die cider, dat was nog wat. We waren er voor bij twee slijters geweest. De eerste had geen idee: ‘Oh wacht, ja, dit heb ik wel!’ en gaf ons Jillz. Nee, nee, het échte spul wilden we. Niet de laffe 2% die je ook wel kunt vinden, maar een 5%. De mevrouw bij de volgende slijter keek al helemaal of ze water zag branden. Cider? Nooit van gehoord! ‘Tja, ik ben in opleiding,’ verontschuldigde ze zich. Dat is ze dan al een hele tijd, ik weet toch zeker dat ik haar al veel vaker in die winkel gezien heb ( in de supermarkt er naast doe ik mijn boodschappen, zodoende), maar geduldig legden we haar maar uit dat het een soort mousserende wijn is, gemaakt van appels en weemoedig dachten we terug aan onze tijd in Normandië, waar je echt de lekkerste ciders hebt.

Nu ja, room, cider en roquefort dus. Als de boel kookt en de roquefort opgelost is, meng je een lepel maizena met een lepel cider. Dit mengsel roer je door je kokende saus, waaronder je het gas zacht gedraaid hebt. Als het goed is, wordt je saus nu dikker (anders meer maizena er door). Verhit in de grootste pan die je hebt wat olie, bak de prei tot ie zacht is, doe er 1/8 l cider bij en voeg je schoongemaakte mosselen toe. Deksel er op en af en toe omscheppen tot, na een minuut of 5 al de schelpen open staan. De schelpen die niet open willen niet alsnog open wrikken en opeten.

Ondertussen bak je in de oven een paar volkoren stokbroodjes af, want die zijn lekker om in je saus te dippen. ( Zei ik lekker? Dat was dan wel het understatement van het jaar.)

Zo. Klaar.

Inmiddels was het al tien uur, een latertje. We schonken ons nog een cider in, deden wat kaarsjes aan en proosten op de liefde. De bubbeltjes in het glas cider van Rinke dreven ineens in de vorm van een hartje. En dat hadden we als voorteken op kunnen vatten. Want wat er daarna gebeurde…

Wat die room en cider en roquefort gedaan hadden met die mosselen was werkelijk schokkend. Oh man, wat een smaakexplosie en dan die romige mosselen… Dat zorgde voor… nog meer explosie. Ik geloofde er nooit zo in, dat voedsel als afrodisiacum kan werken, maar ik weet nu beter. Ik eet toch ook geregeld mosselen, maar nooit hadden eerder hadden ze dit effect gehad. Eet dit gerecht dus niet in een restaurant, bereid het niet als u vrienden te eten krijgt, tenzij u groepss.ex als toetje wil.

Vanmorgen waren we er nog wat beduusd van: wat wás er gebeurd?! Op de deurmat viel de nieuwe Delicious, met een extra minireceptenboekje over… mosselen: ‘Mosselfeestje voor 8 of meer’. Jaja.

20120808-151432.jpg

28 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

28 Reacties op “Het mosselincident

  1. Eigenlijk zou zo’n recept dus een 18+-waarschuwing moeten hebben.

  2. Geweldig! Allen houdt mijn man niet van gesmolten kaas. Wat nu?

  3. anitavdh

    Ok. Ik moet echt aan de man.
    En aan de mosselen.

  4. Dit is dus eigenlijk een goed recept om af te vallen!!!

  5. Martine

    Man houdt niet van mosselen en ik ben allergisch voor roquefort. Dan maar heeel veel cider ;-)

  6. Iris Boter

    Sylvia: moet je wel aan de pil of anderszins voorbehoeden, anders loop je alsnog kans uit te dijen:-)

  7. Ha ha, dat plaatje in combinatie met het voorlaatste logje van maan daandag…’Zelfs de buurman steekt een peukie op, als we klaar zijn met elkaar.’ :-) LOL
    Ik at onlangs ook mosselen. Met mijn zoontjes zelfs. In de vakantie die er op volgde heeft geen van beide een Franse schone mee de tent in gesleurd. (en ik ook niet). Weet je hoe ze die dingen in Italië noemen: ‘cozze’, uitspraak ‘kotse’. Dat is wat ìk een dag later deed tijdens het opzetten van de tent. Dus ik vermoed dat dat afrodisiacum vooral Rinke zelf was.

    • sanneke

      Dat is waarom ik buiten de deur nooit meer mosselen eet, Lehti. Ik wil ze eigenhandig schoongemaakt hebben, dat ik er zeker van ben dat ik geen risico neem. Ooit lag ik er een week uitgedroogd door in het ziekenhuis, zwanger van Nisse, dus ik ben wel gewaarschuwd.
      Maar goed, sindsdien at ik ze al weer heel vaak. Meestal vind ik ze erg lekker, maar de manier van klaar maken doet de truc toch wel echt. En dit recept is met geen van de andere mosselrecepten die ik ken te vergelijken wat dat betreft. Natuurlijk was die goddelijke man tegenover me mede verantwoordelijk voor wat er gebeurde, maar ik zit al bijna 16 jaar tegenover hem aan tafel en dít was ons nog niet eerder overkomen.

  8. oh oh… Misschien moet je een restaurant beginnen!!! En dan is er bij ieder tafeltje een gordijntje, om een intieme ruimte te creëren. Of nog beter… tafeltjes en stoelen weg, een bed te voorschijn halen en op bed het eten serveren (dat is niet per se origineel), maar die gordijntjes<3…
    Of waarom je gasten niet gewoon allemaal een apart hokje geven en dan komt het eten door zo'n luikje, wauw!! Wat een concept… Sanneke je gaat echt rijk worden met je restaurant. Alleen een start budget weten op te halen.. Dat word dus je eigen slaapkamer verhuren, met u als chefkok. En voor de vrijgezellen zou je dan je man moeten uitlenen… Neee!!!! dat doet Sanneke niet, haar eigen Jezus! Hoe durf je!
    Maar dit idee kwam opborrelen… omdat ik zelf geen mosselen durf te koken. Bang dat die nu gaan tegenvallen na jouw verhaal.
    Ik heb trouwens wel een jonge'man', dus jou jezus hoef ik niet te lenen. Alleen je kook kunsten.

    • sanneke

      Oh Maxime! Rol van m’n stoel! Gisteren werd me al gezegd dat ik eigenlijk een cursus zou moeten doen om hoopdance instructrice te worden, ik kreeg te horen dat ik op 24 kitchen moest en nu moet ik van jou ook nog een restaurant met gordijntjes! Whahaha! Ik wil het allemaal wel, heus, maar dan kom je me wel helpen gordijntjes naaien en bedienen. Dus. En degene aan wie ik Jezus uitleen moet toch wel zeker Maria Magdalena heten.

  9. Goed te weten dat ik níet tegen mijn man moet zeggen: ‘Dat eet je maar met iemand anders!’ ;-D (Ik gruwel van mosselen, namelijk.)

  10. En dat cider zo onbekend is… daar sta ik wel een beetje van te kijken. Heb pas nog een interview uit zitten tikken wat Marnix in het kader van zijn afstudeeronderzoek (naar streekproducten en hun marketing) hield met een heuse ciderboer, in de Betuwe. Maar die merkte inderdaad ook al op dat De Nederlander pas nét bekend begint te raken met deze overigens zeer lekkere drank.

  11. José

    Dank je wel dat we zo hebben mogen meegenieten, vooral gisteravond op twitter :) Ik denk dat het Productschap Vis dit jaar een top mosseljaar gaat hebben dankzij jou #iedereenaandemosselen

  12. woordenbrouwer

    Whahah waarom kijkt Rinke zo boos op het tekeningetje?! :’D

  13. Boos? ik vroeg bij het stripje wel af of Sanneke misschien op Neanderthalers valt. ;-).
    En ik hèb de mosselen zelf schoongemaakt. Het kwam vast door iets anders dat ik zo ziek werd, want mijn jongens smulden er van en hadden niks.
    In die hoepel-mossel-wiptent mogen die tachtigduizend kunstwerken van je museum natuurlijk ook niet ontbreken. Dat spreekt.
    En nog bedankt voor de truc met het puntje om onbedoelde g.eile bezoekers op afstand te houden. Ik haalde mijn logjes uiteindelijk van het net. Maar ga je voorbeeld nu volgen.

  14. Maureen

    Zegt er nou niemand iets over de ‘bobbel’ in het dekbed? Die viel mij juist het eerste op.. :D

    • anneke

      Same here, maar durfde er niet over te beginnen… Bij nader inzien zou het ook Sannekes schouders kunnen zijn?

      • Maureen

        Oef, ik ben blij dat mijn mind niet de enige dirty one is :P

        Ik denk ook dat het toevallig is, maar wel erg leuk toevallig.

        • sanneke

          Toen ik vergelijkende kunstwetenschappen studeerde, ergerde het me mateloos dat achter ieder boek, ieder kunstwerk een diepere betekenis gezocht moest worden. Dat elk detail bestudeerd werd om te zien of de kunstenaar daar misschien nog iets in verstopt had dat niet op de eerste blik zichtbaar was. Wat moest een kunstenaar, die uitdrukkelijk gezegd had dat er geen diepere betekenis achter zijn werk was daar nou van vinden dacht ik. Nu weet ik het: die zou het waarschijnlijk erg vermakelijk vinden, net als ik.

  15. Enjoy!
    Het leven is zoet.
    Met een lichtzure afdronk van de cider ……
    Zonnige zomergroet

Geef een reactie

