It’s good to be king (and to be 38)

‘Lief, op de dag voor je verjaardag komt Tom Petty optreden. Wil je daar naar toe?’

Tom Petty. Ik ken zijn muziek al sinds mijn veertiende, maar ik had hem nooit op zien treden. Hij was ook al decennia niet in Nederland geweest. Dus, ja! Tof plan! Alleen bleken de kaartjes echt gruwelijk duur. 70 Euro pp, kon ik dat wel verantwoorden? ‘Als je er echt graag naar toe wil, eet je toch een week pannenkoeken!’ zei collega-vriendin B. lachend, ‘gewoon een weekje zuinig aan doen, heb je het zo bij elkaar.’ En dat vond ik zo’n mooie oplossing dat ik de kaartjes kocht. Rinke en ik spraken af dat we elkaar de kaartjes voor onze beide verjaardagen cadeau zouden doen en dat we elkaar dan verder geen cadeaus zouden geven. Natuurlijk gaf ik Rinke toch een kleinigheidje toen hij jarig was, anders was het ook zo kaal, maar hij zei me zaterdag: ‘Ik heb me aan de afspraak gehouden: verder geen cadeautjes voor je dus. Hij had er stiekem toch een: nadat Neeltje het ‘4’ shirtje dat ik voor haar maakte uitpakte, bleek hij ook een ’38’ shirtje voor mij gemaakt te hebben. Met de ’38’ in Cooper Black er op (‘Als jij een lettertype bent, dan toch de Cooper Black.’) en zelfs een bijpassend shortje er bij. Prijkt er ’38’ op mijn rechterbil. Wat een man, die man.

20120626-164401.jpg

Het verjaardagsfeest van Neeltje en mij hielden we klein. We zouden vroeg weg moeten naar het concert, we hadden drukke weken met sores achter de rug en er zou 40 mm regen vallen. Dan kun je noodgedwongen beter op een klein feestje overstappen. En dat noem je dan gewoon intiem. Datzelfde dacht Tom Petty waarschijnlijk ook toen hij de HMH betrad. Als je gewend bent in Amerika in grote stadions op te treden is de HMH toch vrij klein. Intiem dus. Wat Tom Petty er niet van weerhield een groots concert te geven. Met Rinkes armen om mijn middel stond ik in de drukke HMH en werd meteen bij het eerste nummer al overweldigd. Die Heartbreakers, wat een stel geweldige muzikanten bij elkaar. En dan Tom zelf: met een enorm gemak en souplesse en plezier bracht hij het ene na het andere hoogtepunt. WTF was dít?! Hoe speelde deze groep van begin zestigers dit klaar? Had ik misschien een wat bedaard gezelschap verwacht, dat was het duidelijk niet. Een enkel klein liedje, wereldnummers en vette vuige rock wisselden elkaar af. Nergens zakte het concert in, de kwaliteit was van eng hoog niveau: hier stonden de meesters en hé, daar kwam ineens een leerling het podium op springen: Eddie Vedder van Pearl Jam, groot Tom Petty fan. Wat een toffe verrassing! Hij bracht ‘The Waiting’ er aardig af, maar opvallend was dat toen Eddie het podium weer af sprong, Tom de zaal zo weer tot een volgend hoogtepunt bracht, gewoon in zijn eentje. ‘It’s good to be king’ zong hij, ‘to be there in velvet, to give them a smile. Yeah, the world would swing if I were king.’ En ja, king was ie, in satijn deze avond en swingen deden we. En heel hard meezingen. Hij speelde de zaal plat met zijn band en liet ons verdwaasd en in euforie achter.

De klok sloeg 12 en ik was jarig. Nog nooit zo in extase jarig geworden.

20120626-165044.jpg

Tom Petty en Eddie Vedder samen op het podium.

20120626-165546.jpg

Drie voor twaalf in Amsterdam! Woei! Werd ik zo maar jarig in de plaats waar ik ter wereld kwam, dat is me voor zo ver ik weet maar één keer eerder overkomen.

20120626-165620.jpg

Jaaaaa! Jarig! Paradeerde ik al een dag in mijn 38 t-shirt, nu was ik het pas echt.

11 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

11 Reacties op “It’s good to be king (and to be 38)

  1. O, díe! *surft intussen langs ‘refugee’ en New Orleans Jazz fest 2012*. Is het oneerbiedig te zeggen dat ie me aan Bob Dylan doet denken? En is die foto met Neeltje niet van een dag later, je ziet er wat moe uit. Van harte nog! Poe, 38, wat een groentje ben je nog, zeker naast die rockende zestigers natuurlijk. Ben ook wel benieuwd naar het shortje. ;-)

    • sanneke

      Zo zie je er uit na een nacht doorhalen met collega’s in Oldeholtpade of all places (was superleuk) en daarna nog een nacht veel te kort slapen. De nacht daarna was die van het concert en dus ook weer met weinig slaap. Op de avond van mijn verjaardag was ik dus héél snel onder zeil. En jaja, dat zal wel. ;) Het is bijpassend bij het shirtje, dus je kunt je er vast wat bij voorstellen.

  2. Wat een geweldige plaats om je verjaardag te vieren!!!!
    Jij gefeliciteerd met je 38 ste verjaardag en Neeltje gefeliciteerd met haar 4e verjaardag. ( wow ik lees nu al 4 jaar bij de Santenkraam)

  3. Zou Tom Petty 14 november weer in Nederland kunnen spelen? We zijn weer vrienden met de belasting, misschien dat ik toch voor één keer van mijn ‘meer dan 50 euro betaal ik niet voor een concert’-principe af kan stappen dan. :-)

  4. Woeh! Wat een heerlijk verjaardagscadeau!
    (Ik had er ook zo een.)

  5. Hiep hiep hoera! Wat een goed begin van een nieuw levensjaar.

    Enne: Eddy kreeg gisteravond de ZiggoDome ook uit zijn plaat. Wat een feestje :-)

  6. Annemarie

    Ja jammer van die gloednieuwe ZiggoDome, speelt Pearl Jam er de eerste de beste rock-avond het dak vanaf …;-)

  7. Annemarie

    O, ja, nog van harte met je verjaardag …

  8. Wat een heerlijk begin van je verjaardag!

    En hoera, samen jarig, dat blijft toch bijzonder. En dat betekent dat ik ook bijna jarig ben, bedenk ik me eigenlijk nu ineens voor het eerst…

  9. Wat was het heerlijk! Ongeveer elke grote Amerikaanse muziekblog heeft geschreven over Eddie Vedder als gast bij Tom Petty, we waren getuige van iets heel unieks. En ook zonder Eddie was het goed. Recensie in de Volkskrant gezien?

    @Lehti Grappig dat je hem op Bob Dylan vind lijken, de laatste keer in Nederland (25 jaar geleden) was met Bob Dylan.

  10. Grappig, madebyhnk, dat wist ik niet. Daarentegen herkende ik Bob Dylan zelf niet toen hij onlangs een medaille kreeg omgehangen door Obama.
    En Sanneke, ja hoor, ik heb beeld; een drie op je linkerbil en een acht op je rechter ;-)

Geef een reactie

