De gifbeker

Laatst las ik op Facebook bij een oudleerlinge de vraag: ‘Zouden vrouwen wel bier moeten drinken?’ Er werd hard over gediscussieerd: ‘Ja: waarom niet.” Nee: bier drinken is niet ladylike, als vrouw dóe je dat gewoon niet.’ Nu groeide ik op in een dorpje in de Achterhoek waar de bierfabriek een prominente plaats in het dorp had en bier nog net niet de status had als ooit in de Middeleeuwen, als meest gebruikelijke dorstlesser, maar het scheelde niet veel. En verder ben ik niet zo ladylike, dus ja mensen, ik drink bier. Bijna nooit meer het Grolsch waarmee ik opgroeide, maar een Duvel, een kabouterbiertje, een Utrechtse Paulus, lekker hoor.

Nu is er alleen iets typisch aan de hand: het perfecte tijdstip voor een biertje is wat mij betreft toch wel op zaterdagavond bij het avondeten om het weekend in te luiden (Rinke krijgt dan pas weekend, zodoende). Zo ook vandaag. Mexicaans eten aan de tuintafel, een witte la Trappe er bij, de kinderen die na het eten meteen weer het tuinhek uitvliegen, ik nog snel voor een boodschap op de fiets en dan… bleek dat lekkere biertje een gifbeker. Mijn hoofd moet ergens horizontaal. Ah wacht, daar zit Rinke op de bank, daar kan ik mooi tegen aan crashen. Drie… twee… één… knock out.

Rinke brengt me weer bij met een flinke portie Hot Chip, LCD Soundsystem, Santigold en espresso, de kinderen blijken al lang naar bed gebracht. En ik vraag me af, waarom verandert een biertje op de vroege zaterdagavond in een gifbeker? En waarom vergeet ik dat na een paar weken altijd weer en trap er dan opnieuw in?

How do you do? van Hot Chip. Nou, weer een beetje beter, dank je. Met dank aan de drumster. Gooien we Santigold er ook nog even in. Als ik naar haar clip kijk neem ik aan dat er iemand iets gevoodoot heeft met mijn biertje. Maar wat een lekker nummer. 

7 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

7 Reacties op “De gifbeker

  1. Haha, daar ging je zaterdagavond met manlief op de bank.
    Ach, je moet maar zo denken: nu weet je wat je moet nemen als je een keer niet kunt slapen :)

  2. Fijn dat je zo solidair ben met mijn slaperitismannetje, Sanneke. Die heeft geen duveltje nodig. De haren van Santigold (nooit van gehoord) zijn trouwens ook gevoodood (d of t?) daar op die motor. En die bungelende kinderbeentjes vind ik een beetje luguber.

    • sanneke

      Ik vind de bungelende beschilderde beentjes zo mooi dat ik alleen daarom al de clip keer op keer moet zien. En ja, misschien is het mijn milde vorm van slaperitis die aangewakkerd wordt door het bier.

  3. Bierdrinkende vrouwen, niks mis mee. Bepaalde bierdrinkende vrouwen dan. Niet van die Engelse comazuipschuiten ;-). Shag rokende vrouwen, dat vind ik pas verschrikkelijk. Zo lomp.

  4. Wat een toeval, ik was ook net naar Santigold aan het luisteren!
    Ik drink zelf geen alcohol, dus ik heb niet echt een mening over bierdrinkende vrouwen.

  5. Ja, maar jij drinkt geen bier. Jij drinkt speciaal bier. Dat is heel iets anders!

  6. Niks mis met bierdrinkende vrouwen. Behalve met bierdrinkende vrouwen die crashen…
    Ooit een sjoes gedronken?

Geef een reactie

