zoldergeheimen

Ik speelde vroeger graag op zolder. Een hele grote hadden we (in mijn herinnering dan). En nog een kleintje ook, boven de schuur. De grote was boven het hele huis. Je kwam er via een vaste trap en een luik dat je opzij moest schuiven. De kleine betrad je via een mysterieus mini deurtje in de slaapkamer van mijn ouders. Op de kleine speelde ik schooltje (ik was de juf) en De Schat was er verstopt in een baal wol: een Nescafé pot met oude zilveren munten er in. Op de grote liet ik me zo strak mogelijk in een oud vloerkleed rollen door mijn vriendinnetje en ik deed hetzelfde ook bij haar. Bij haar thuis sloten we elkaar ook wel dubbelgevouwen onder in haar klerenkast op. Vonden we leuk. Speelden we elkaars boze stiefmoeder. Eh ja, u wilt waarschijnlijk ook niet weten wat uw kinderen allemaal verzinnen als ze buiten uw zicht zijn.

Op onze eigen zolder kom ik niet zo graag. Hij is klein en staat propvol. Gelukkig hebben we op school ook een zolder. Het ene deel van de zolder is verbouwd tot lokalen. Mijn balzaal-tekenlokaal is daar ook. Tegenover mijn lokaal bevindt zich een deurtje, een stukje boven de grond. Als je dat opent, kun je een trapje naar beneden trekken en loop je de enorm grote zolder van de school op. Tot voor kort kon je daar bijna niet lopen, maar een tijdje geleden is er flink opgeruimd, dus durfde ik nu wel een paar V5 leerlingen daar foto’s te laten maken voor het magazine dat ze maken.

Ik ging maar eens kijken of het een beetje wilde lukken. Kom, kun je met me mee de zolder op. Ik ben bang dat ik de zolder niet mee mag nemen als we straks naar de nieuwbouw verhuizen, maar dan heb ik ‘m hier straks in elk geval nog in mijn archief.

Het deurtje naar de zolder. Van buiten een net geel deurtje.

Ik zag niet direct leerlingen, wel een verzameling oude stoelen.

En ook eh… allerhande gribus.

Ik hou wel van die rauwe ruimtes.

Maar waar zouden die meiden nou toch uithangen?

Mijn god, wat zie ik daar nou?!

Ah, het licht. Dat werd eens tijd ook.

Daar zijn ze, mijn meiden. Net klaar en tevreden met hun foto’s.

En daar gaan ze weer. ‘Wow, alsof we in een film spelen!’ vonden ze zelf toen ze deze foto zagen.

13 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

13 Reacties op “zoldergeheimen

  1. marga blom

    De foto waar dit onderschrift bij staat laat mij heel even je lieve mam zien, het haar op dezelfde manier naar achteren, hetzelfde profiel….. en die zolders in jullie huis waren zo leuk en spannend. Had altijd een idee hoe ik ze wilde gebruiken als ik ze in mijn eigen huis zou hebben. Ging helaas niet. Ik woonde (en nu nog steeds ) in een huis met een plat dak.

    • sanneke

      Hé lieve Marga, dat is grappig, eerste keer ooit dat ik mijn haar zo draag. En ja, dat profiel, dat viel mij ook op. Leuk dat jij nog weet hoe onze zolders er uit zagen.

  2. Nelleke aka Neeltje

    Op zolders waan ik me altijd in een andere dimensie. Alsof je via een trap of een deur terug in de tijd gaat. De rest van de wereld is even weg en het is er zo heerlijk stil.

    Maar wat? Verhuizing? Nieuwbouw?

    • sanneke

      Ja. En altijd spannende verstilde dingen om te vinden. Ik vond bijvoorbeeld allemaal gipsen ornamenten. En ja, we krijgen nieuwbouw, op Ezinge, zo ongeveer naast het station. Het duurt gelukkig nog wel even voor het zo ver is.

  3. marga blom

    nu nog het onderschrift ” ik hou wel van die rauwe ruimtes”

  4. Nicolet

    Ik ben gelijk weer terug op de middelbare school. Bij ons waren te tekenlokalen ook op zolder. Gescheiden door een midden zolder, lang zo groot niet als bij jou zo te zien. Ik ben er maar zelden geweest. Maar er was voor mijn gevoel maar 1 raam dus erg schemerig (misschien stond het wel gewoon te vol om goed wast te kunnen zien). ik heb echt goede herinneringen aan de schooltijd en het mooie oude gebouw. Leuk dat je me dat weer even laat beleven. Ps kan via laptop niet meer reageren op je site. Dus nu maar even op de telefoon.

    • sanneke

      Leuk dat ik je dat zo weer kon helpen herinneren. En vreemd dat reageren via de laptop niet meer lukt, gelukkig nog wel via je telefoon.

  5. Bij de titel en inleiding vreesde ik even dat ik een ontaarde moeder zou blijken te zijn. Met mijn volgestouwde vliering waar je je kont niet meer kunt keren. Maar gelukkig is het bij jullie net zo. Meen me ook iets te herinneren over een barbieuitgraving o.i.d. Toch jammer dat die schoolzolder straks weg is. Die meiden staan er erg mooi op, maar de constructie ook. Prachtig.

  6. Heerlijk, dit is ook echt een zolder om op te dwalen. Vroeger hadden wij ook een heel grote zolder (technically spoken zelfs twee!) waar mijn zus een complete Barbiestad had gebouwd, winkeltjes, boetiekjes en stoffenzaakjes die ubercool waren ingericht met hippe hangstoelen, gemaakt van boterkuipjes. Ahh…. De seventies! :)

  7. Mooi!! Doet me denken aan de zolder van mijn basisschool, De Wiekslag, te beschermend en te christelijk maar wel een fijne zolder.

  8. Anne

    Oud leerlingen, waaronder ik, wilden altijd stiekem kijken op die school zolder.. Ook jouw klaslokaal had iets ‘ouds’ en spannends, zo helemaal bovenin school. Zolders blijven de leukste ruimtes om te zijn, of waar je het langst kan zijn. Zij het dat ik tijdens het verhuizen van mijn schoonouders al het oude speelgoed van mijn man en zijn broers van veertig jaar terug vond en alle foto albums van het stof bevrijdde. Of die keer dat ik mezelf had opgesloten op zolder en pas na 4 uur bevrijd werd ;)
    (Daar stonden toen alle suskes&wiskes/donaldduckjes, dus zo erg was het niet…) Ik kan me er nog steeds vermaken, maar ik heb geen zolder meer!

    • sanneke

      Wat leuk dat jij ook op die zolders rondgedwaald hebt, Anne! En 4 uur opgesloten zitten… nou ja, hoera voor de suske en wiskes en duckies (zoals Jip ze noemt).

Geef een reactie

