pre-teens

‘Ah, kijk, S. gaat duiken, stoer hoor,’ zei ik tegen Rinke, terwijl we vanuit het kinderbadje waar we Neeltje aan het water lieten wennen keken naar de feestgangers van Jip’s feestje.

‘En moet je zien wat daar naast komt staan dan…’ En daar verscheen Jip zelf, brede schouders, goudbruine huid, een kop groter dan zijn klasgenoot die op het punt stond te duiken. Pfff… onze zoon. Die geen moeite nam te duiken trouwens, niks uitsloven, gewoon een beetje chill. Ondertussen vraag ik me af of hij dan nu überhaupt nog wel kan duiken.

Het verschil tussen de kinderen op het feestje was groot. De een echt nog kind, de ander al… tja… pré-puber. Tot die laatste groep hoort Jip, kwamen we nu wel achter. De tafelgesprekken tijdens het eten van de taart gingen over wie er verliefd zou kunnen zijn op wie, of er al gezoend was. Het leven start met negen. Het hormonale leven dan. Jip hield bij de gesprekken wijselijk zijn mond overigens, af en toe een heimelijke blik met Luca wisselend.

Tijdens deze verjaardag hoefde we geen spelletjes meer te organiseren, want neuh, spelletjes… ze redden zichzelf wel vond Jip. En dat deden ze. Ik hoefde alleen maar te observeren, te luisteren, gesprekken te voeren. En dat deed ik. Leuk hoor, geen ezeltje prik meer, maar gesprekken met S. op de fiets waarin ze me vragen stelde als: ‘Jij bent vertrouwenspersoon op de school waar je werkt, hè? Help je dan veel kinderen en vind je dat moeilijk om te doen?’ (van Jip gehoord dat ik dat ben neem ik aan). Rinke en ik wierpen wat opduikdingetjes het water in, deelden zakjes chips en drinken uit, ik troostte Luca die een klap op haar oog kreeg van een vuil ratje dat de mat waarop ze zat wilde afpakken en haalde verhaal met haar (NIEMAND zit aan Luca, begrepen?!) en daar hielden de ouderlijke taken wel op. Ondertussen zwom ik wat met Neeltje, mooi om aan haar lijfje te voelen hoe ze het water steeds meer vertrouwde, ook in het diepe bad. ‘Kijk nou pap, ik zwem!’, riep ze.

In een lange slinger fietsten we weer naar huis, een slinger die steeds korter werd bij elk huis dat we aandeden. Een omgekeerde zwaan-kleef-aan.

20120603-232529.jpg

20120603-232558.jpg

20120603-232627.jpg

20120603-232654.jpg

20120603-233011.jpg

20120603-233115.jpg

20120603-233417.jpg

20120603-233449.jpg

20120603-233511.jpg

3 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

3 Reacties op “pre-teens

  1. Ik zie Rinke niet in het water. Had Neeltje zijn zwembandjes om?

    • sanneke

      En of Rinke wel in het water was. Maar ik was zo onder de indruk van zijn prachtige duiken (wist niet dat hij dat kon) dat ik vergat er foto’s van te maken.

  2. Fijn feestje en Jip is inderdaad Groot. Mooi om te zien.

Geef een reactie

