following sea

Kwam het toch nog goed met de dag. Boven me slapen drie kindjes. Voor ze gingen slapen deden ze waar ze goed in zijn: knuffelen, de prachtigste woorden en zinsconstructies gebruiken en mij laten lachen. Zalig. Had ik gemist. Jip’s hoogtepunten van de logeerpartij: in slot Loevesteijn in de kist van Hugo de Groot mogen en naar het Rijksmuseum. Hij wilde zo graag de Nachtwacht zien, maar kreeg eenmaal daar nog veel meer te zien dat hij mooi vond. Stond daar warempel ook weer een kist die dé kist zou zijn waarin Hugo de Groot vluchtte.

Nog meer dingen waardoor de dag een fijne dag werd: ik moest ineens aan mijn oma denken. Ik had een tja, ietwat aparte oma. Ze was niet zo oma-achtig. Ik zag haar ook niet vaak. Haar laatste jaren bracht ze wonend in een bejaardenpaleis in de woestijn door. Toen ze nog in Spanje woonde, ging ik op interrail met mijn eerste vriendje bij haar langs. Ze vond het vriendje maar niks: ‘I could shoot that boy!’, siste ze. Maar ze maakte ook wat lekkers: aardbeien geweekt in cointreau met slagroom. ‘Ik at dit in de oorlog ook,’ vertelde ze. ‘want ik had een rijke minnaar die me dit als ontbijt gaf.’ Decadente luxe dus en erg lekker. En ik, ik at het net ook met mijn minnaar, die toevallig ook mijn man is.

20120601-234119.jpg

Mijn oma en ik.

Ondertussen luisterden we naar iets dat ook wel decadente luxe genoemd mag worden. Er viel ineens een nieuwe dEUS uit de lucht vandaag. Nah ja. Zonder singeltje of vooraankondiging er aan voorafgaand, nee, zomaar BAM een nieuw album. Ze hadden geen zin om nieuw materiaal op de plank te laten liggen. Ik vond hun vorige album wel oké, maar heel erg beklijfde het niet. Hoe lang zouden ze nog blijven bestaan, vroeg ik me wel af. Misschien waren ze wel definitief over hun hoogtepunt heen. Maar deze, Following Sea (al in zijn geheel hier te beluisteren!) heeft weer de urgentie die ik herken uit de eerste dEUS-jaren. Dwingend is ie. Lekker. Ik luister ‘m voor de derde keer nu en hij wordt er alleen maar beter op. Kijk, een clipje van de eerste single. Met een in het Frans zingende Tom Barman. Jeah baby.

10 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

10 Reacties op “following sea

  1. Nog 1 weekje, dan is ie ook ‘echt’ te koop. Kan niet wachten. Olief was vandaag ook al enthousiast. Dochter met smaak. En met een taalvoordeel voor deze CD tov mij, dat ook. :)

  2. O, slot Loevenstein! Wij zagen daar ook eens een jongetje ( niet onverdienstelijk, trouwens) de rol van Hugo vertolken, de dame die het verhaal vertelt/acteert doet dat ontzettend leuk. En ze heeft een goede hand van tegenspelers kiezen. :)
    O, en de nieuwe heb ik meteen maar gedownload. Geen halve maatregelen! Fijne tip.

  3. Hij is fijn! Die plaat. Dank voor de tip. En die aardbeien met cointreau? Pffff. Ik kan niet wachten. Maar het mooiste in dit logje vond ik toch wel de eerste zinnen. Niets zo bevredigend als een slapend kindje boven terwijl jij weer beneden zit met een glimlach om je lippen en de echo van de laatste knuffels nog nagonzend tegen je lijf.

  4. marga blom

    O wat lief die kleine Sanneke met haar extravagante, excentrieke, aparte, een beetje valse, lieve en soms heeele leuke oma (en mijn schoonmoeder dus)

    • sanneke

      Ah, wat leuk dat je reageert, Marga. Wat een bijzondere schoonmoeder voor jou toch ook. Ik was net 11 hier volgens mij, in Marbella.

  5. De nieuwe Deus is echt heel fijn!

  6. O, te snel gepost. En een leuke foto uit de oude doos.

Geef een reactie

