Wat er daarna gebeurde…

Een tweede keer wakker worden is vaak lastiger dan de eerste keer. Liep ik om kwart over 5 nog vrolijk over straat met mijn jarige lief, om 9 uur duurde het wel even voor ik de slaap uit mijn ogen gewreven had. Jip kwam Rinke op bed de telefoon brengen en al snel begreep ik dat niet alleen een telefoontje was om Rinke te feliciteren, maar ook om hem te condoleren. Zijn pake, de laatst levende grootouder van ons beiden, was overleden. Sinds de dag er voor wisten we dat het slecht ging met hem en nu was het dus al gebeurd…
Vervolgens de surrealistische ervaring van een paar blije kindjes die op bed verjaardagsliedjes willen zingen voor hun vader, hem cadeautjes geven en dan die kindjes moeten vertellen dat hun oer-pake er niet meer is. Van blij naar huilend in 20 seconden…
Pake was al een paar jaar dement, maar hij vond het heel fijn als de kinderen er waren en de kinderen kwamen dan ook graag bij hem. Met Pasen waren we er voor het laatst en het was prachtig te zien hoe Neeltje hem wist te raken, hem bij de les hield. Op de laatste foto’s die ik maakte toen we bij hem waren heeft ze heel de tijd zijn hand vast. Ik ben blij dat ik ook nog heel goed weet hoe Pake was voordat hij dement was, ik kwam graag bij hem en Beppe thuis. Nu is hij zelf vast terug bij Beppe. Ik hoop het maar, want wat was hij haar voortdurend kwijt de laatste jaren.

Vrijdag is de uitvaart en natuurlijk willen we daar samen zijn, alleen was er een probleem: vrijdag is ook de laatste dag van de schoolreis naar Parijs die ik begeleid. Vandaag moest er dus in aller ijl van alles geregeld worden. Nu kan ik donderdagavond met de Thalys terug naar huis en kan ik er toch bij zijn. Morgen vroeg op naar Parijs dus en donderdag vervroegd weer terug!

20120507-213700.jpg

20120507-213932.jpg

20120507-213957.jpg

15 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

15 Reacties op “Wat er daarna gebeurde…

  1. zo’n mooie foto’s van pake en Neeltje…
    Veel sterkte!

  2. Ri

    Verdrietig en mooi.

  3. Wat een mooie warme foto’s.

  4. Gecondoleerd met dit verlies. Sterkte.

  5. Nelleke aka Neeltje

    Wat mooi dat je die foto’s toen zo gemaakt hebt. Veel sterkte en tevens ook plezier in Parijs. Het leven zoals het is.x

  6. Jeetje wat bijzonder dat jullie deze mooie foto’s nu nog hebben. En een bizarre dag moet dat zijn geweest. Sterkte alvast voor vrijdag!

  7. Ach… Wat een verdriet. En wat een mooie herinnering aan Pake, wat heerlijk dat jullie er zo kort geleden nog waren en dat hij zo van jullie hield, ondanks dat hij andere dingen vergeten was.

  8. Martine

    He jeetje wat een verdrietig nieuws, veel sterkte!
    Wel een mooie laatste herinnering aan jullie oer-pake.
    Wij denken aan jullie, liefs van ons.

  9. Ik vind dat kleine blonde engeltje van jou een heel, heel bijzonder kind.

  10. Janine

    Gecondoleerd, lieve Santenkraam! Dat de mooie herinneringen maar mogen blijven voortbestaan!
    Liefs, janine

  11. Ik was ook wel erg blij dat zaterdag bleek dat José de zondag niet helemaal nodig had om te studeren. Ook al was het een verjaardag met een dubbel gevoel, het was toch wel een verjaardag.

  12. Limoentje

    Gecondoleerd met het verlies… Droevig dat hij alsnog zo snel gegaan is, maar mooi dat jullie er onlangs nog geweest zijn.
    Sterkte voor vrijdag.

  13. Pakes, beppes, kleine kinderen op bezoek….. dat zou toch allemaal veel vaker moeten mogen kunnen. Vaak genieten ze er beide van. Toen mijn jongste drie was ging ik wekelijks, vaak met hem, naar mijn beppe in Friesland. Hoewel ook zij veel niet meer wist, genoten ze van elkaars gezelschap. Negentig jaar leeftijdverschil. Haar lange grijze haren, haar kunstgebit, hoe interessant was dat allemaal. Zelfs de emaillen pannetjes (hondenbakjes) waar ze uit at waren iets begerenswaardigs.
    Een warme knuffel voor jou, de kinderen en vooral Rinke. Veel plezier in Parijs en sterkte vrijdag.

  14. Sterkte vandaag. Ik hoop dat het een mooi afscheid was.

Geef een reactie

