De appel viel van de boom en rolde een heel eind verder

Wow, jongens, wat een boel kunstwerken gaven jullie me voor mijn museum! Elke reactie voelde als een cadeautje als ik ‘m open klikte. Mijn bureaublad staat nu vol met al jullie kunstwerken en ja, daar moet ik nu nog een museum van zien te breien natuurlijk. Nog eens even bedenken hoe precies.

Maar eerst was ik nog even met wat anders bezig. Jaren geleden begon ik met stamboom-onderzoek. Uit nieuwsgierigheid. Kijken hoe ver ik kon komen. Bij sommige takken kwam ik tot rond 1700, bij andere helemaal lukte het niet eens tot daar en bij een paar (van Rinke’s familie bijvoorbeeld) had ik mazzel en kwam ik wel tot 1450.

Afgelopen weekend zocht ik nog maar eens een tak uit. Ik ben gewend dat het vaak lastig speuren is, da’s juist ook leuk, maar nu had ik ineens een tak te pakken waar ik zo van de ene naar de andere voorouder rolde. Via de moeder van mijn opa van moeders kant kwam ik in de Zandbergen familie terecht. De ene na de andere metselaar kwam ik tegen, ze woonden in Vollenhove. Een was er in 1803 gedoopt in Kampen, in de Broerekerk, vlakbij waar ik ooit op de kunstacademie zat. Grappig. Na een aantal generaties hier in de buurt, zag ik dat er een verhuizing plaats had gevonden. De familie was vanaf ‘Sellum’ (Zelhem) naar het noorden getrokken. Pas met die verhuizing was de naam S/Zandbergen ontstaan, daarvoor was de familienaam Op ’t Waerl/ te Waerl/toe Waerle, naar de boerderij en het land waar de familie woonde. Sweder Sweders to Waerlo II trouwde met Alyt Ymmendael en dat was een interessante bruid, geboren in 1460. Haar vader heette Ghysbert van Baer Ymmendael, zijn vader Frederick van Baer: mijn 19de ‘great-grandfather’, voor koningin Beatrix haar 18de. Die zijn opa, Frederick IV van Rheden Baer is niet alleen de voorvader van mij en Beatrix, maar ook van King George, Lady Diana en ‘the red Baron’. Fredrick I van Rheden trouwde met een zekere N. van Loon. Dat deden die voorouders van mij niet onverdienstelijk, leuke bruiden aan de haak slaan. Haar opa was burggraaf van Mainz, graaf van Loon en van Rheineck, geboren in 1105. Sodeju. Haar opa van de andere kant was graaf van Parijs trouwens, ook niet gek.

Het leuke is, ben je eenmaal op adel gestuit in je stamboom, dan wordt het makkelijker zoeken. Over adellijke families werd nou eenmaal meer opgeschreven dan over armere families. En daar vloog ik door de tijd, langs voorouders met klinkende namen als Nevelon van Betuwe en Baldric van Teisterbant (de oude naam voor de Betuwe, waar Baldric graaf van was zo rond 800). Zijn vader was niet alleen graaf van Teisterbant, maar ook van Kleef. Zijn bet-overgrootvader was Aelias Gracilis Lohegrin ofwel Helias (de fabelhafte) van Kleef ofwel Ridder Elias van Grail geboren in 670 in Narbonne. Beroep: graaf en zwaanridder. Zwaanridder?

Zie ‘m gaan met z’n zwaan. In de zevende eeuw had je echt héle sterke zwanen denk ik.

Zijn vader: Parcival. Parcival??

Onverschrokken, die Parcival, in zijn eentje tegen een hele berg ridders. :)

En hop, ineens beland ik midden in de Da Vinci Code. Elias van Grail had al een aanwijzing kunnen zijn. De ene na de andere ‘graalkoning’ vliegt me om de oren, tot ik uit kom bij ene Maria Magdalena, van wie wel beweerd wordt dat ze een relatie en kinderen had met iemand die in de stamboom die ik vond aangeduid wordt als ‘Yeshu ha-Notzri. Gekruisigd in het jaar 36.

Eh?

Een beetje onwaarschijnlijk, niet? Ik had vast ergens een fout gemaakt. Dus liep ik alles nog eens af en schreef het nu allemaal netje uit. 5 A4-tjes schreef ik vol voorouders, met het kippenvel dik op mijn armen. Hum. Ik kwam weer op hetzelfde uit… tamelijk bizar dit. Hoe zou ik dit aan mijn tamelijk nuchtere broertje vertellen? Maar toen ik hem vertelde over Frederick, de ‘opa’ van King George zei hij al: ‘Dan komen we regelrecht bij Jesus uit, ik zag ooit een programma van de BBC waarin ze de stamboom van King George uitzochten.’ Dus. Hij, de bioloog, zei er ook nog even bij dat 2000 jaar nou niet echt veel is wat dna betreft. Tja, ik vond ooit een vuistbijl die 80.000 jaar geleden gemaakt was, dat is pas echt lang geleden.

De afgelopen dagen keek ik eens wat om me heen in deze tak van mijn stamboom. Pff, de vrouwen van deze interessante heerschappen kwamen stuk voor stuk ook weer uit voorname families. Koningshuizen uit heel Europa, vaak teruggaand op voorname Romeinse families.

Jezus, koningen, burggraven en dan nu… Sanneke in  haar rijtjeshuisje in Meppel. Maar hé, ik heb dubbel glas en centrale verwarming in mijn huisje, dat konden die burggraven, koningen en Jezus in zijn stal echt niet zeggen. Zit ik er op mijn eigen manier toch ook nog warmpjes bij.

Jesus hat viele Anhänger en als het verhaal over Maria Magdalena klopt dan heeft hij ook vele nakomelingen en zijn Neeltje en ik er daar ook twee van. En haha, Neeltje is dus het achter-, achter-, achter, achter-, achternichtje van de drie A’tjes. 

Ps. Ben ik al zo lang op zoek naar een link met Karel de Groote in Rinkes familie, aangezien zijn (en dus ook mijn) achternaam ‘Karel de Groote’ betekent, maar kom ik er maar niet verder mee. Zag ik net dat Swanhilde van Holland, een van de dames in mijn stamboom, regelrecht van Karel de Groote af stamt. Zit ie dus bij mij in de familie. Ook flauw.

25 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

25 Reacties op “De appel viel van de boom en rolde een heel eind verder

  1. Ha ha ha, wat een verrassende voorouders heb je.

    • sanneke

      Ja nogal, hè? :) Ik had laatst al een voorvader op een kasteeltje in Buren van een andere tak gevonden, dat vond ik al zo wat en dan nu in deze tak dit… tsss.

  2. Martine

    Als ik nu naar de Da Vinci Code kijk, denk ik aan jou!

  3. zomaarliene

    Enne …. hoe moet ik je nu, in dit reactievakje, mee aanspreken …?

  4. Ik dacht al. Wat moet zo’n bidprentje nu na dat museumblog? Maar het is gewoon je opa! Soort van dan. Moet het later nog ’s beter overlezen. Wat een namen. Jezus man…eh vrouw, te bizar voor woorden.

  5. Novy

    Joh!
    Ik vind het echt heel leuk.
    Jammer dat ik niet in stambomen geloof.
    :)

  6. Haha, moet lachen om Novy.
    Mijn zus heeft dat ook een tijdje gedaan en dat was ook best interessant. Ik zou er geloof ik niet zoveel geduld voor hebben om dat allemaal uit te pluizen. Maar leuk wel!

  7. sanneke

    Stiekem heb ik met Novy gisteren al wel een stuk van haar stamboom uitgezocht hoor. :) En ik vind dit zo leuk om te doen, daar heb ik wel geduld voor.

  8. Je zit er nog ver naast. In een van mijn vorige levens was ik Jezus.

  9. Ja. Dat geduld.
    Maar wat enorm leuk als je zulk resultaat krijgt voor al je werk!

  10. HIJ LEEFT! HIJ LEEFT!
    Oh. Ik sla even door. Maar hee, cool man. Wat een mooie achtergrond heb jij.
    Ik kom niet verder denk ik dan een paar luie indo’s en daar is weinig in het DNA veranderd, dat kan ik je wel vertellen….

  11. Jacq

    Toch ook wel onbevredigend hoor. Omdat je weet dat spoor eindigt in de stap vóór Jezus. Van zijn vaders kan in elk geval. Of moet ik schrijven Vaders kant. Anders had je nog eeuwen door kunnen spitten. Nou ja, kan je ook weer eens een avondje niksen.

    Maar hé, bizar. Hoeveel nakomelingen zouden er in totaal rondlopen?

    • Sanneke

      Als je nu Josef als zijn vader neemt, kun je nog een heel eind verder terug vinden, maar ja, die andere vader van hem… Over die zijn voorgeschiedenis is niet zo veel bekend. Misschien moet ik er eens een dtv-tje van maken: had God ook ouders? Hoe langer ik er over nadenk, hoe meer ik dat toch eigenlijk voor hem hoop.

  12. Wien

    Ik vind dit zo machtig interessant, hoop daar zelf ooit ook mijn weg in te kunnen vinden. Mijn oma (moeder van mijn vader) is er heilig van overtuigd dat wij afstammen van Vincent van Gogh. Ze heeft ooit onderzoek gedaan en baseert zich daarop, maar dat onderzoek is nooit afgerond. Ik zou haar eigenlijk moeten helpen, of ik bedoel, de klus voor haar klaren nu ze hier nog is. Maar dat zie ik niet zo snel gebeuren helaas.

  13. Haha wat een goed verhaal! & wat een sjiekheid! Leuk. Je bent dus al hartstikke ver met alles uitzoeken.

  14. Esther

    Bij mijn familie onderzoek ben ik op dezelfde voorouders (S/Zandbergen, to Waerlo, van Baer, etc.) als jij gestuit. Dus is ben ver weg nog familie van je. Zou jij mij jou informatie kunnen toesturen, want ik hoop die in mijn archief te kunnen opnemen.

    Groetjes,
    Esther

    • sanneke

      Wat grappig, Esther. Ik heb alleen net een paar grote operaties gehad, net weer thuis daarvan. Gaat me nu niet meteen lukken.

      • Esther

        Hoi Sanneke,
        Sterkte gewenst, hopelijk kom je er weer snel bovenop.
        De informatie is niet urgent, maar nice to have. :-)
        Ik wilde nog zeggen dat ik je manier van schrijven erg amusant vind. Big smile. Ga vooral door.
        Groetjes,
        Esther

Geef een reactie

