Ik wil wel een museum.

Mijn leerlingen van 4VWO vertelde ik vorige week het verhaal van Helène. Een vrij dramatisch verhaal is het, over een vrouw uit een gegoede familie, die netjes zoals het haar betaamde een vermogend man trouwde, vier kinderen baarde en soireetjes gaf, maar die ondertussen twijfelde over het geloof. Geloven oké, maar hoe dat nou in te vullen of er mee om te gaan? In de kunstwerken van van Gogh vond ze een spiritualiteit die haar aansprak. En als je dan toch vermogend bent, waarom dan niet wat van Goghjes aanschaffen? Dat deed ze, vijftien stuks maar liefst. En ook nog wat Seurats, wat werk van Theo van Rijsselberghe, Mondriaan, Israels en wat ze nog maar meer mooi vond. Dat ze een minnaar kreeg waar ze niets mee mocht, maar die wel elke dag in haar buurt verkeerde, omdat hij de linkerhand van haar man was (dat werd een rare driehoeksverhouding), deed haar alleen maar werken kopen. Haar huis kwam zo vol kunst te hangen, dat er eigenlijk nog maar één oplossing was: een eigen museum. Architect Berlage zou het bouwen, maar die was al haar eisen wel zat nadat hij al een woonhuis op de hoge Veluwe voor haar gebouwd had (en dit was het moment dat één van mijn leerlingen uit riep: dan is het Kröller-Muller! Goed!), dat hij mooi dat museum niet meer voor haar ging maken. Die taak zou Henry van der Velde uiteindelijk op zich nemen. Was het toch het ontwerp van Berlage geworden, dan had Kröller-Muller er meer uitgezien als het Haags Gemeentemuseum.

Maar goed, een eigen museum inrichten, aankopen waar je zin in hebt, dat is toch geweldig? Helène was verder niet zo gelukkig, hoor, maar dat museum kwam er in elk geval. Inmiddels was het imperium van haar echtgenoot flink ingestort (ze deden toen ook al aan economische crisis), dus vroeg ze de staat geld te leveren voor de bouw van het museum. In ruil er voor gaf zij de staat de kunstwerken om in het museum te hangen. En Helène’s minnaar? Die bleef naar Helène verlangen en ligt op hetzelfde Hoge Veluwse heuveltje begraven als waar Helène en haar man ook liggen.

Ik laat mijn VWO 4 leerlingen voor hun nieuwe opdracht voor kunstgeschiedenis hun eigen museumzaal inrichten. Minimaal acht werken mogen ze kiezen voor hun eigen museum, uit welke periode dan ook en van ieder kunstwerk geven ze wat achtergrondinformatie. Meteen popten de ideeën op: ‘Ik wil in elk geval een Jackson Pollock! En iets van Studio Job!’ ‘Ik wil schilderijen waar heel veel op staat, zodat je er heel lang naar kunt blijven kijken!’

En nu wil ik ook wel mijn eigen museum. Museum Santenkraam. Met van elke lezer die hier komt lezen een gekozen kunstwerk er in. Welke zal ik er zelf in hangen? Ik ga voor de Bathtub collage van Tom Wesselman uit 1963 denk ik. Een hele grote collage, waar je in principe in zou kunnen lopen, ware het niet dat Wesselman dat nou niet echt de bedoeling vond. Dat badkamerkleedje moest wel schoon blijven natuurlijk.

Schroom niet, drop je keuze in het reactieveld, doen we binnenkort een logje met de kunstkeuzes van y’all. Ik ben benieuwd!

143 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

143 Reacties op “Ik wil wel een museum.

  1. Ooooo, wat een mooie, ik ga eens denken, o man, kiezen, kiezen, ik kom er op terug :-)

  2. Dan wil ik graag Cathedra van Barnett Newman erin. Ik zag dat schilderij toen ik in VWO5 zat en opeens werd ik gegrepen. Ik voelde van alles en verzoop in het blauw. Sinds dat moment is het ‘aan’ met kunst. Rothko vond ik daarna ook heel fijn, maar Newmans Cathedra opende voor mij de deuren.

  3. Limoentje

    Iets van Keith Haring maar er voor mij in komen te hangen.
    Leuk verhaal, origineel!

  4. jm

    GRAND VASE AUX FEMMES NUES ;-)
    Picasso 1950
    Musée des Beaux-Arts de Nice

  5. Nienke Bee

    Dan wil ik standaard twee naakten bij de deuropening waar we tussendoor moeten lopen :) (Imponderabilia van Ulay & Abramovic)

  6. Nisse

    Ik wil een soepblik van Andy Warhol!

  7. Wat een gave opdracht zeg!

    Als ik echt eentje moeten kiezen, doe ik heel cliche.
    Terrasse du café le soir van van Gogh. Dat hangt trouwens in het Kroller Moller, maar dat weet je ongetwijfeld.

  8. Martine

    Kan nie kiezen, kan nie kiezen en dan begint zo ook nog over objecten… kan nie kiezen, kan nie kiezen, kan nie kiezen

  9. O, een werk van Berend Strik, maar welke!

  10. kirstlove

    Ik zeg Karel Appel, Roy Lichtenstein of Andy Warhol. Moeilijke keuze dit!
    Als foto’s ook meedoen, zeg ik Annie Leibovitz en dan het liefste die foto van John Lennon met Yoko Ono!
    Aaah, nu wil ik ook een eigen museum! En rijke man trouwen dan maar, haha.

  11. sanneke

    Een foto! Die hadden we nog niet en dan is dit wel een hele mooie. Eerst maar eens een virtueel museum? Ik geniet er echt van hoe iedereen hier met kunstwerken onder de arm aan komt!

  12. José

    Lastig! En ik besef me direct dat ik echt te lang niet in een museum ben geweest. Maar 2 werken van Rineke Dijkstra hebben jaren geleden heel veel indruk op me gemaakt: The Buzz Club (videowerk van een discotheek in Liverpool) en haar fotoseries over kraamvrouwen. Mag jij kiezen welke je in je museum hangt!

    • sanneke

      Nou is een videowerk ook wel erg aantrekkelijk, maar de kraamvrouwen zag ik zelf ook ooit in Arnhem en wil ik ook wel erg graag in mijn museum.

  13. Jip

    Ik wil de Nachtwacht van Rembrandt wel, want die wil ik ook graag nog een keer in het echt zien.

  14. Ik ga even iets anders plaatsen. Een beeldje uit de oudheid mag ook wel, hoop ik. Nu kan ik niet echt kiezen (onthoud ook weinig van wat ik zie, kunstminnend als ik ben…), maar de resten van het reusachtige beeld van keizer Constatijn in de Capitolijnse Musea vond ik imponerend. Niet eens om de schoonheid, maar wat een reusachtig beeld is dat, zeg.
    En als ik nog iets bedenk wat ik echt mooi vond, laat ik dat ook even weten!

  15. Jenni

    Nou ja, als het een vrije keuze is dan hang ik natuurlijk een schilderijtje van mezelf op in jouw museum :-) Een fijnschilderwerkje in olieverf wordt dat dan, heb je gelijk weer een ander genre hangen voor de broodnodige variatie…..

  16. Martine

    Oke, ik ben er uit denk ik…
    Paul Klee ‘Ancient sound’
    Je begrijpt vast wel waarom :-)

  17. zomaarliene

    Wat een superleuk idee van jou! Ik ga voor “Le Jardin” van Fernand Leger, omdat ik er op de middelbare school helemaal van in de ban was ;-) Fijn weekend. En veel plezier met het samenstellen van je collectie!

    • sanneke

      Ach, Leger, ik ontdekte hem ook op de middelbare school. Qua kleurtjes past ie prima bij Wesselman in de zaal denk ik zo. En bij de Newman.

  18. Of t “kunst” is weet ik niet, maar ik word heel blij van De Dikke Dames Op Hakken van Jenny Klevering. :)

  19. villadesroses

    Het portret van Guusje van Kees van Dongen. Daar ben je het vast mee eens. ;)

    • sanneke

      Oh, dat is echt lief van je! Ik mocht er ook maar eentje kiezen en vandaag was echt een dag voor Wesselman, maar deze wilde ik ook wel héél graag in Museum Santenkraam!

  20. Ophelia van John Everett Millais. Normaal ben ik een echte hedendaagse kunstliefhebber.. O nu ik er over nadenk: mag ik er 2 kiezen? Ook een werk van Atelier van Lieshout? Iets van de cradle to cradle serie.. Dan heb je ook wat sculptuur. Maargoed, in het Engels lokaal hing vroeger een poster van Ophelia en sindsdien duikt dat werk steeds op in mijn leven. Je merkt: ik vind dit geweldig!

  21. mona lisa van leonardo da vinci, de dame met de mooie glimlach

  22. Eline

    Yellow Red Blue van Kandinsky. Oké ;-)

  23. En natuurlijk pindakaas op de vloer van het museumlokaal!

  24. Sander

    Hmmm… ienemienemutte… De wandelaar boven de nevel van Friedrich, de Kus van Klimt, de Schreeuw van Munch of toch het ei van Brâncusi. Nee, het wordt een varken van Paul McCarthy!!!

  25. Greco

    Vorig jaar rond deze tijd zag ik Christina’s World van Andrew Wyeth. Nog nooit van gehoord daarvoor. Mag-ie aan een spijker?

    • sanneke

      Ach, dat is toevallig, daar heb ik het met oud-leerling Maxime laatst nog over gehad. En of ie aan een spijker mag. (En Maxime.. ze deed vandaag toelating op de HKU en ze waren erg enthousiast over haar werk!)

  26. Roos

    Wat gek, mijn bijdrage is niet doorgekomen (censuur ;-)). Maar ik vroeg me af of je op de buitenkant van je museum wat ruimte hebt voor werk van Banksy! Al hoort ie eigenlijk in het wild natuurlijk.

  27. Roos

    Een van z’n ratjes. Of There’s always hope.
    Maar het liefst laat ik me natuurlijk verrassen door iets nieuws!

  28. Frida Kahlo. “What I saw in the water” aka “What Water Gave me”.
    Omdat ik tijdens mijn reis door Mexico overal Frida-werken tegenkwam en steeds meer gebiologeerd raakte door haar en haar leven.

    Dit werk vind ik vooral erg mooi, omdat het een herkenbaar gegeven is, in bad zitten en naar je tenen staren terwijl je je gedachten de vrije loop laat.
    De heftigheid van de door haar geschilderde ‘gedachten/gevoelens’ en de symboliek die ze gebruikt, zijn zo’n grote tegenstelling tot het schijnbare relaxte ‘badliggen’ dat ik er naar moet blijven kijken.

    Mag ik ook een muurschildering van Diego Rivera in je museum? “Dream of a Sunday Afternoon in Alameda Park” zou dan mijn favoriet zijn.

  29. Leuk! Ik zou er graag ‘patiente uit krankzinnigengesticht’ hangen, van Charley Toorop. Vond het ooit eng en mooi tegelijk en ben het nooit vergeten.

  30. Annemarie

    Een ouwetje: Dance at Bougival van Renoir. Vooral omdat de man volgens mij een leuke vent is. En hij heeft coole schoenen.

  31. Ri

    Een foto van Hans Wilschut.

    Intrigerend werk hing in het BooijmanS Van Beuningen. Of misschien hangt het er nog steeds? Ben jij het laatst tegengekomen?

    • sanneke

      Ik moest zelfs even kijken wie het was! Dank, weer wat geleerd! Ik vond een hele mooie foto van hem, die komt in het museum. Connection Dubai.

  32. Nelleke aka Neeltje

    Twee maanden terug was ik in het Kröller Müller. Genieten en verwonderen, een waar feest. Daar was ook te lezen hoe het museum ontstond. Maar de informatie hierover sloeg de oorlogsjaren over. Thuis nog wel wat op internet gesnuffeld, maar niets kunnen vinden. Blijft een soort mysterie.
    Goed. Voor wat betreft het huiswerk: ik kies De Kus van Rodin. In de brugklas hing in het Franse lokaal een hardboardposter met een foto van het, voor mij toen nog, onbekende beeld. Ik vond het een prachtig, opwindend gezicht: een man en vrouw vol overgave aan het kussen. Nog nooit zag ik een beeld dat mij zo echt een emotie of de uitgebeelde passie deed voelen. Toen ik op mijn 15e met een ouder buurmeisje samen op vakantie in Parijs was, bezochten we het Musee Rodin en zag ik het beeld in het echt. Het ontroerde me. Nu ga ik vaker naar Parijs en altijd bezoek ik het. Niet alleen het beeld, maar ook de plek waar het staat doen me belanden in een andere wereld. Dan ben ik even weg.

  33. Ik (stiekeme meelezer) ga voor ‘Family Tradition’ van Warren Miller. Het is misschien artistiek gezien niet het meest briljante werk ooit, maar het gevoel van buitengesloten worden druipt er toch vanaf. Van al zijn werk, maar bij dit schilderij raakt me dat het meest.

  34. Jacq

    Leuk, je eigen museum. Ik pleit voor Dog van Alberto Giacometti, met het gedicht Giacometti’s Dog van Robert Wallace ernaast. Heb je daar een plekje voor?

  35. Nieuw werk, maar ooooh zo indrukwekkend! De vuurvogel van Othilia Verdurmen. Prachtige installatie. Mag die alsjebliiiiiiiiiiiiiiiieft in je museum?! ♥ http://othi.nl/foto

  36. Ageeth

    O, zeker iets van Chagall! Een hele mooie vind ik: Cantiques IV Maar een hele vleugel voor hem mag ook wel hoor :-)

  37. Esther

    Iets van Hopper voor Hans, Nighthawks bijvoorbeeld. En voor mezelf moet ik nog even googlen hoe het heet.

  38. oh, wat een fijn idee, maar wat moeilijk. Als je nog een plekje hebt: graag Nightfall on the Theems, van Atkinson Grimshaw.

    • sanneke

      Ik bouw zo nog een vleugel bij mijn museum aan. Voor jou eentje aan het water zou ik zo zeggen, komt je Nightfall on the Theems mooi uit!

  39. Nicolet

    Jaaa ik heb hem gevonden. Nuit à Salzbourg
    Nacht in Salzburg
    1905
    William Degouve de Nuncques
    Ik houd altijd erg van huizen/dorpjes op schilderen. En deze dat mysterieuze van de nacht, die mooie kleuren. Ja dit was hem

  40. jacomien

    Ben ik de enige die alles wat hier genoemd wordt gelijk gaat googlen? Vast niet ;-)
    Als ik na ga denken weet ik het niet meer. Maar het eerste wat in me opkwam was Lucas van Chuck Close. Een werk waarvan ik onder de indruk was toen ik het voor het eerst zag. Geen idee waarom. Maar dat hoeft ook niet:-)

    • sanneke

      Die is ook indrukwekkend! Lucas van Chuck Close! En nee, vast niet, ik heb ook het idee dat mensen die eerder al een bijdrage geleverd hebben terug komen om te kijken of er nog meer bij is gekomen. Ik heb nog nooit zo veel bezoekers op 1 dag gehad!

  41. Wat leuk dat Nisse en Jip ook reageren. En wat een leuk werk heb je.
    Ik heb geen verstand van kunst maar de reproductie die mijn moeder vorige week op haar verjaardag kreeg van mijn vader vond ik mooi. Een Friese schilder…. Brenner of zo. Nee, verbeterde mijn vader me gelijk: Het is Benner hoor, Gerrit Benner. Ook goed. Zijn werk hangt in Harlingen, in ‘De Vis’, maar ook in het Stedelijk. Op blz 35 in de catalogus staat het. Felle kleuren. Bijna Abstract. Maar een naam?
    Wanneer opent het museum haar deuren?

    • sanneke

      Lief dat je er even een mailtje bij stuurde, het precieze werk heb ik nog niet gevonden, wel een andere mooie voor in het museum.

  42. Mijn bijdrage komt ook van Picasso: Le rêve, zijn portret van een slapende Marie Therese Walther. Zo mooi, intens en sereen tegelijk, en ook nog broeierig.
    Zal wel een 6-mei-dingetje zijn, die voorkeur voor Picasso.

    • sanneke

      Oei, dat is een hele mooie, lief. En een heel obscene ook. :) Sereen en obsceen, je zou niet denken dat het samen kon gaan, maar Picasso bewijst het.

  43. Wien

    Geen museumbezoekster (helaas) en allerminst een kunstkenner. Maar wel iets uit mijn jeugd dat een speciaal plekje in mijn hart heeft. Child with a dove van Picasso. Mijn vader plakte posters op een stuk hardboard en hing dat op als schilderij. Dit kind met duif heeft altijd bij ons op de gang gehangen. Tijdens de verhuizing naar Op de Bos is het verdwenen. Ook uit mijn gedachten. Tot ik met mijn vaders werk op bezoek ging in de Nieuwe Kerk Amsterdam. Daar, in het winkeltje, hing een kaart van dat werk. En voordat ik het bewust herkende, kreeg ik direct een warm, vertrouwd gevoel rond mijn hart. Daarom deze keus!

  44. Is mijn reactie nu weg of moet jij’m nog goedkeuren? Voor de zekerheid nog een keer: De rozen van Heliogabalus (dat moest ik even opzoeken, haha) van Alma-Tadema. Dat maakte een indruk! Ik zag het op de middelbare school en het ging recht mijn hart in, ik kwam de zaal niet meer uit.
    Ik vond dat er iets in moest dat bij mij voor het eerst het kunsthart sneller deed kloppen:) Dat was trouwens ook Evolutie van Mondriaan, erg mooi. Keuzes! Tsjonge, moeilijk hoor.

  45. Janine

    Hee, wat een leuk idee! Ik moet meteen aan die ene tentoonstelling over Dali in de A-kerk in Geoningen denken. Daar hing vooral heel vroege werken (voor de bekendere stukken zal er wel geen geld zijn geweest), waaronder een geweldig schilderij met heel veel vlinders, aan de kant nog realistisch, aan de andere kant al lekker richting het surrealisme. Het heeft me enorm getroffen, maar ik heb het schilderij daarna nooit meer ergens kunnen vinden…

    • sanneke

      Dali heeft best veel werken met vlinders gemaakt. Een schilderij met een schip met vlinders in plaats zeilen, een met molens met vlinders als wieken, litho’s uit de serie papillons anciennes… welke zou het zijn geweest?

  46. Janine

    @sanneke: Hee, dat is grappig, loop ik jouw suggesties te googelen (ik dacht al meteen aan een litho), kom ik hierop uit: http://artbrokerage.com/artist/Salvador-Dali/Papillons-Anciennes-Suite-of-4-Lithographs-35088. Qua kleurstelling enzo klopt het het meest met het plaatje in mijn hoofd, maar voor mijn gevoel zaten er ook allemaal vlinders aan de zijkant en was het geheel gewoon… nah… mooier.
    Zou nou mijn herinnering met de tijd zijn verschoven of heb ik het nog niet gevonden?

    • sanneke

      Oeh, dat is een lastige. Dat kan inderdaad, dat je het anders onthouden hebt. Maar aan de andere kant, volgens mij heb jij best een heel goed geheugen.

  47. Een groot doek van Cy Twombly

  48. Novy

    Ik kende het niet, maar ben helemaal weg van de bathtub collage. :)
    Wat een fantastisch idee trouwens. En, inderdaad, misschien moet je het museum ‘echt’ maken, met pinterest.
    Maar nu: ik kan niet kiezen.
    Tussen Waterhouse, the lady of shallott (wat op zich niet een stijl is waar ik van hou, maar ze ontroert me) en Rain van Hodgkin.
    Of iets van Paul Klee.
    Ja. Rain, van Hodgkin.

    Of de Cadillac van Dalí waarin het regent. Met de stem van Callas, die Casta Diva zingt. Haha, zo kitsch eigenlijk, maar ik hou dr van.

    Goed.

    • sanneke

      In onze badkamer wilde ik heel graag turquoise tegels en donkerblauwe tegels met turquoise voegen. Turquoise voegmiddel, dat bestond niet, dus dat heb ik zelf gemengd. Nu snap ik pas waarom ik dat zo graag wilde! Dus heb ik niet een eigen Wesselman aan de muur, maar wel een beetje een Wesselman badkamer. Kan ik zelf voor Great American Nude spelen (hij maakte een serie Great American Nudes), nou ja, ik moet dan maar als Great Dutch Nude.
      The Lady of the Shallot zag ik ook in Groningen, vlak na jou denk ik, maar ik kies de Cadillac van Dalí. Een cadillac waarin het regent in de binnentuin van het museum lijkt me een prima plan.

  49. De mooie, dromerige videobeelden van Pipilotti Rist.
    En er dan in Museum Santenkraam voor mogen liggen op een groot, zacht kussen, om in het donker weg te zweven op de kleuren, klanken en vormen. Tyngdkraft, var min vän (Gravity be my friend), als ik er een moet noemen.

    • sanneke

      Ben je ook op die grote Pippilotti Rist tentoonstelling geweest in Boijmans? Tussen de vitrages door dwalen, op kussens op de grond naar videobeelden op het plafond staren… heerlijk dat ik dat nu ook in Museum Santenkraam heb!

  50. Martine

    Oh, ik weet direct wat er volgens mij in dat museum zou moeten komen. het schilderij dat mijn moeder voor mij maakte. Op een manier waarvan ze dacht dat ik het mooi zou vinden. Mijn moeder is misschien geen GROOT kunstenaar, maar kunst gaat om emotie en die emotie gaat zo diep in diet doek. Hoewel, het hang bij mij aan de muur, mag nooit weg. maar als ik er niet meer ben moet het bewaard blijven. Ik heb geen kinderen en zal ze ook niet krijgen. Dus een museum zou dan de juiste plek zijn.

    • sanneke

      Fijn dat je nog zoiets moois van je moeder hebt, de mijne liet mij gelukkig ook wat van haar bijzondere werkjes na. Koester het maar. Maar ja, voor mij is hier geen plaatje van te vinden op internet, misschien heb je ook nog een suggestie voor een werk van een gevestigd kunstenaar?

  51. Mar

    Nog een object: Sitting Child van Duane Hanson.
    (Waarvan de chocolade meerdere malen opgegeten schijnt te zijn!)

  52. In de galerie waar mijn zusje werkt is een expositie van o.a. Sjaak Smetsers. Een beeldend kunstenaar uit Tegelen, die zelf ook een galerie heeft. Als een speelse alchemist bedenkt Sjaak Smetsers voor ieder nieuw beeld frisse combinaties. Hij giet als de tijd het toelaat zelf brons; bewerkt tevens koper, staal of (zilver)tin, (ver)smelt diverse soorten glas, appliceert vernuftig bladgoud, bladzilver en metaalfolie en vervaardigt ook functioneel in te passen keramiek.
    Daarenboven slijpt, schuurt, polijst en patineert hij al zijn bronzen beelden zelf. Ik zag een geweldig beeld van zijn hand genaamd Vlindervogel. Het lijkt op een vogel, maar dan met echte mensenvoetjes op een sokkeltje. Het heeft gekleurde ‘vlindervleugels’ op zijn rug en staat kaarsrechtop. Mooi en je blijft ernaar kijken. Ik zou het zo willen kopen!

    • sanneke

      De vogelvlinder kon ik niet vinden, wel veel andere beelden. Vrolijke beelden zijn het, ik koos een leuke uit voor het museum. :)

  53. mieke

    een nieuwe……http://mthm.nl/staan/mentink.html
    en giverny, het bruggetje van monet

  54. Aukje

    Via Titus ( een afbeelding hing jaren op mijn meisjeskamer ) van Rembrandt, van Gogh, Rodin en Keith Haring kom ik toch uit bij “de kus ” van Jeroen Henneman. Knap om iets uit te beelden met een minimum aan materiaal. Hij moet wel buiten staan, met als het kan een blauwe lucht als achtergrond.

    • sanneke

      Mijn museum staat aan het water, ik denk dat ‘de Kus’ heel mooi aan de waterkant kan staan. Ik vind ‘de Lamp’ van Jeroen Henneman in Zwolle ook altijd zo mooi, die komt zo mooi boven de stad uit.

  55. gerrit

    De eerste keer dat we haar zagen, bewaakte ze het graf van James Ensor. (Beaufort 02, 2006) Telkens als we haar daarna tegenkwamen stond ze garant voor verrassende en ontroerende kunst in haar directe omgeving. Een beetje museum kan dus niet zonder “Maman” van Charlotte Burgeois.

    http://fotoalbum.seniorennet.be/bobbert/2006_beaufort_02/foto=572720

  56. irma

    Eenmaal déjeuner sur l’herbe van manet, alstublieft

    gr irma

  57. Wat leuk al die reacties! Het is een regelrechte dit museum. Ben benieuwd naar het resultaat. Topidee!

  58. Hmm, te snel, regelrechte HIT

    • sanneke

      Nog steeds te snel: je bent vergeten een kunstwerk mee te nemen naar het museum! Oh nee, ik zie het al, dat had je al lang gedaan!

      • Janine

        Hmm, omdat ik dus niet dat ene werk van Dalí kan noemen, even iets heel anders (en toch een beetje van hetzelfde, haha): De tuin der lusten van Jeroen Bosch.
        t wordt prachtig, dat museum! :)

  59. sarah

    mag ik dan nog ‘Au Naturel’ van Sarah Lucas toevoegen?
    of anders een Mark Rothko, maakt niet uit welke, allemaal ontroerend fantastisch.
    wanneer ga je open? het lijkt mij een geweldige collectie vooralsnog!

  60. Jenni

    Mijn beide zonen (13 en 16 jaar, 1e klas en 5e klas gymnasium) zijn vandaag naar ’t Kröller Müller . Ik heb ze nog even jouw blogje laten lezen…hebben ze alvast een voorsprongetje op de de andere leerlingen :-)

    • sanneke

      Aaaah, wat leuk Jenni! Och, dan gaan ze de pier van Mondriaan zien, die vind ik zo mooi! en de Bart van der Lecks! En Mata Hari van Israels! Ik ben benieuwd wat ze er van vinden.

  61. Regelmatig kom ik even lezen, maar dit is té leuk om niet te reageren!
    Ik zou het leuk vinden als de Geboorte van Venus van Boticelli ook in het museum kan hangen: de kleuren vind ik zo mooi en hoe langer je er naar kijkt, hoe meer je ziet dat de personages een wat wonderlijke houding hebben.

    Of één van de Twentse landschapsmozaieken van Ton Schulten, iets dichter bij huis… Van alle kleuren word ik vrolijk en het herinnert mij aan de tijd die we er gewoond en gewerkt hebben. Ik weet alleen niet zo snel een specifieke naam van een schilderij van hem.

  62. Ik kwam zojuist bij je blog uit. En vind dit wel een hele leuke uitnodiging. Ik doe dus graag mee :) Mijn keuze is; the painter to the moon van Chagall. Ben benieuwd naar je museumpje…alhoewel…aan het aantal reacties te zien, kom je misschien ook nog een architect aan het schaffen om je eigen museum te bouwen…

  63. Femke

    Oeeee dat is moeilijk, één kiezen!? Dan ga ik denk ik voor Asger Jorn en dan mmmmmm deze:

    Asger Jorn, zonder titel, 1947, olie op doek (101 x 81) (heb er maar een linkje bij gedaan – naar een overigens slechte foto – maar er zijn er genoeg zonder titel en deze zie ik nergens anders nog terug)
    Voor beeldende vorming heb ik een werkstuk over Cobra gemaakt en kwam ik bij Asger Jorn terecht. Op vakantie in Denemarken moesten we natuurlijk wel naar Silkeborg naar het museum toe :) Dit schilderij staat groot in kleur in het werkstuk :)
    Maar oooo kiezen is wel moeilijk hoor!

  64. MUS

    Sanneke ik kon niet kiezen… En de week was alweer voorbij. Is het nog op tijd en is er nog een flinke muur over voor een kunstwerk? Guernica blijft maar in mijn hoofd hangen… die graag voor mij. Oh en graag de costuums van schlemmer (triadisch ballet) aan het plafond. …en een foto van bresson, bij de ingang, maar dan wel “walking man” met giacometti (dan heb ik die ook maar meteen)… Ps is er een toilet in het museum aanwezig anders graag die van duchamp. …goed kies jij er maar een van bij dit soort vragen word ik veel te gretig.

    • sanneke

      Verdorie Mus! Daar kan ik toch niet uit kiezen! Nu heb ik al wat Picasso’s, dus misschien moet ik Guernica dan toch maar laten gaan… Alleen was het helemaal verkeerd om tussen de foto’s van Bresson te gaan kijken, want nu heb ik nog zeker twee andere die ik ook wil. Ik vrees dat ik een Bresson-zaaltje wil. Die kostuums zijn fabuleus en doen me meteen denken aan costuums die ik ooit in een Duits museum zag en zo mooi vond. Maar van wie waren ze… En een toilet! Natuurlijk moet er ook nog een toilet in het museum! :) Zucht, ik moest in dit geval maar van mijn strenge: 1 kunstwerk per persoon regel afwijken.

  65. mus

    oh ben zo benieuwd hoe het er straks allemaal uit gaat zien ;)
    en een heel zaaltje bresson, …ik zeg doen!

Geef een reactie

