Kunst kijken

‘Wanneer gaan we nou eindelijk weer eens naar een museum?’, mopperde Jip. Ehm, tja, ik wil ook wel elke week naar een museum, maar praktisch lukt dat niet altijd. Maar gisteren konden we ons hart ophalen in museum Boijmans in Rotterdam. Boijmans heeft een mooie vaste collectie en doorgaans interessante tentoonstellingen, fijn er weer eens rond te struinen. Ik heb genoten van alles wat ik zag, maar het allermeest genoot ik nog van Jip die alles wat ik hem vertel over kunstenaars, kunststromingen in zich op sponst. Dat deed hij bij vorige bezoeken ook al en daardoor herkent hij nu al veel van wat hij ziet. Mijn eigen blijdschap kunstwerken te herkennen (‘Werk van Basquiat!’, ‘Materieschilderkunst, net behandeld met V5!’) zie ik nu terug bij Jip. Vorig jaar bezochten we een tentoonstelling over James Ensor, dat was duidelijk goed bij gebleven, want nu riep hij meteen ‘Een James Ensor!’ toen we een ruimte binnen liepen en ja hoor, daar hing een werk van hem. Maar dat nou ook net die ene Kandinsky er hing, daar was hij echt ontroerd door. Natuurlijk wilde hij er mee op de foto. Ik ben zo blij voor hem, dat hij dat gevoel ook kent, zo geraakt worden door kunst. Een ander doet het niets misschien, maar het kan je zo gelukkig maken. Nisse en Neeltje hebben zich ook opperbest vermaakt, met name het werk van Absalom waar je vaak zelf in kunt of tussendoor kunt lopen vonden ze erg interessant en natuurlijk de ‘spiegelzaal’, een hele kleine ruimte die werkelijk enorm leek en waar je jezelf eindeloos gespiegeld zag. Nou ja, het was weer een feestje, een feestje dat we halverwege helaas al moesten verlaten, want Jip en Nisse mochten nog met hun opa en zijn vriendin naar een jeugdtheatervoorstelling. We moeten dus nog eens terug. Vervelend zeg.

Nu had ik in mijn brugklas vanmorgen hier ook wat over verteld. Ik had ze ook het werk van Kandinsky laten zien dat in Boijmans hangt (en waar Jip een kaartje voor zijn juf, juf Boijmans van kocht). Tot mijn verbazing zag maar een enkeling wat er op het doek afgebeeld is, terwijl het voor mij zo overduidelijk is. Zien jullie het wel?

24 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

24 Reacties op “Kunst kijken

  1. José

    Heerlijk zo samen door het museum te struinen!

    Ik zie een rennend paard in het schilderij van Kandinsky, maar of dat klopt?

  2. Het monster van Loch Ness!

  3. roosv

    Wat heerlijk zeg!
    Ik zie ook een ruiter op een paard….

  4. Is dat niet Lyrisches, het eerste schilderij in de abstracte kunst? Toevallig tijdje terug iets over gelezen..

  5. Zou ik ook zeggen, een ruiter te paard.

  6. sanneke

    Jullie zijn goed hoor, natuurlijk is het een ruiter te paard.

  7. sanneke

    @madebyhnk ja, inderdaad, snelheid geeft het weer.

  8. Wien

    Die pootjes van Neel! :) Zo gaaf dat jullie kids musea zo leuk vinden!

  9. Ik zag er een egel in. Tja. Ik hoop niet op al te stekelige reacties…

  10. Ik heb ‘vroeger toen ik nog jong was’ eens n werkstuk over Kandinsky gemaakt.
    Dus ik kende dit wel ja.
    Leuk hè, zo’n dagje op stap met z’n allen!!

  11. Martine

    Het meisje met de gele schoentjes is ook een waar kunstwerk!
    Zijn jullie wel eens in huis Sonneveld (ligt naast het NAI).
    http://www.nai.nl/museum/museumwoning
    Ook heel leuk!

  12. Een ruiter op zijn paard!
    Maar ik val voor het laatste kunstwerk, de originele Neeltje met de gele schoenen!!!
    Weet je wat grappig is, jij komt naar het westen om je vader te bezoeken en ik ga naar het oosten (veeningen, bij jou in de buurt) om naar m’n moeder te gaan. O ja, ik woon in de buurt van Rotterdam.
    En al heel vaak langs Boijmans gelopen, maar er nog nooit binnen geweest, dat moet ik dus snel maar eens doen.

  13. Nicolet

    ik zie een egel en verder wat gekleurde vlakken. Wat zegt dat over mijn blik?

  14. Misschien ook wel wat voor Jip: ik heb een eigen ‘kunst’collectie aangelegd. Bij elke tentoonstelling die ik bezoek blijven wel een aantal werken ‘hangen’. En als ze ze hebben (en da’s toch nog bijster vaak) koop ik er een ansicht van. En als ik dan mijn doos met kunstkaarten pak, dan loop ik in gedachten weer door museum-dit of kerk-dat en word ik niet alleen herinnert aan het mooie werk maar ook aan de omstandigheden dat ik het werk zag en zelfs de gedachten die ik erbij had komen weer naar boven.
    Een stuk persoonlijker dan een willekeurig kunstboek!

  15. Fantastisch om met kinderen naar het museum te gaan, vooral als ze er echt van genieten! Ken je dat leuke kinderboekje over Kandinsky? Zie deze blogpost (wij stonden bij precies datzelfde schilderij): http://maarnietvangrijs.blogspot.com/2012/02/boijmans-deel-1-op-zoek-naar-kandinsky.html

  16. Ken je ook dat prentenboek over Kandinsky?
    Enne, ik <3 Neeltje!

  17. Vaak vraag ik me vaak af wat al die mensen in de trein/op de weg doen. Nu weet ik het. Bij ouders op bezoek! Susy van Zuid naar Noord, Sandra Oost- West, ik van Noord naar West. En naar Boijmans Van Beuningen dus. Ziet er top uit. Ga ‘cultuurbaarbaartjes’ (kunstuitjes met kinderen) maar even tippen denk ik. Krijg je gids Ziermans er bij geleverd of niet? ;-)
    http://www.cultuurbarbaartjes.nl/

  18. Die laatste foto, wat een topmodel ligt daar op de stoep! :D

  19. Hanneke

    Oh wat leuk! Sanneke kan je geen museumtour organiseren? :) Ik zou graag eens met jou op pad gaan om aangestoken te worden door jouw enthousiasme en meer te leren van jouw kunstkennis!

  20. O, ik wil wel mee op museumtour! :)

Geef een reactie

