gevonden voorwerpen

Het nadeel van een vader die aan de andere kant woont: je kunt niet zo maar even snel bij elkaar langs. Het voordeel van een vader die aan de andere kant woont: hij woont bij het strand! De duinen! Dus daar waren wij vanmiddag. Ik vraag me af of de kleur op mijn gezicht nou van de koude wind of de zon komt, in elk geval ben ik er knap rozig van.

Op de vloedlijn vonden we karkassen van dode vogels; een meeuw, een tja… wat zou het geweest zijn… en een grutto. Die grutto verbaasde me nogal, die hoort toch met zijn kromme snavel in een weiland te prikken? Maar net wist ik het ineens weer, die snavel wijst naar beneden, ’t is een wulp! Want z’n snavel wijst naar z’n gulp! En een wulp is een strandloper, dus zo raar was het niet dat ie op het strand wat met zijn snavel naar de zee lag te wijzen. Dan was er nog een karkas dat nog meer verbaasde. Een vis, dat was duidelijk, maar sjee… die platte bek, die bonige staart en die dikke graat.. wat was dit in hemelsnaam voor vis?! Het leek wel een meerval of zo. Nou ja, ik stel voor dat u er even naar kijkt en me dan vertelt wat het is. Nu moet u niet denken dat hier alleen maar dooie dieren wonen. We vonden ook nog een toffe auto. En een kat die de kinderen meteen wel mee naar huis wilden nemen en hij wilde ook graag met ons mee, dat was duidelijk, maar hij vond na een tijdje met ons mee gewandeld te hebben gelukkig toch nog zijn eigen huis terug.

En dan is het ook nog de bedoeling dat we morgenochtend rond een uur of vijf nog een dier vinden. Of dat het ons vindt, dat zou nog beter zijn. In elk geval houden we het slaapkamerraam open, want om vijf uur zingt de nachtegaal. En dat mogen wij niet missen zegt mijn vader. Dus. Ik ga mij met mijn rozige gezichtje zo maar eens te bedde leggen, anders wordt dat niks met die nachtegaal.

Met dank aan Christine, de vriendin van mijn vader voor foto 1, 5 en 9. 

14 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

14 Reacties op “gevonden voorwerpen

  1. ‘t is een wulp! Want z’n snavel wijst naar z’n gulp!
    Das nog eens een goed ezelsbruggetje.

  2. anouk

    rockanje (of wil ik dat te graag zien)? ziet eruit als een fijne dag!

  3. Anita van Leeuwen

    Volgens manlief, is het geraamte van een zeebaars…

    Groetjes Anita van Leeuwen

  4. Leuk om dooie beesten te vinden aan het strand. Silke is van mij gewend dat ik met een groot mes te vinden ben op het strand om schedels (lees koppen) van dode vogels te snijden die ik later thuis macereer. “Papa gaan we nog lijken zoeken als we op Texel zijn?”
    Wulpen zijn geen strandlopers. Grutto’s, rosse grutto’s, wulpen en regenwulpen foerageren wel vaak aan het slikkige strand. Het vissenlijk is naar mijn inschatting een zeeduivel. Zag ik donderdag nog bij de visboer op de markt, maar toen zat er veel meer vlees aan.

  5. De vis: geen idee. Maar wat een ingenieus ding, zo’n ruggengraat.
    ’t Waaide vast heerlijk!

  6. Hé, ik dacht dat jouw jongens niks met auto’s hadden? Ik toog dit weekend ook westwaarts, naar mijn ouders in Amsterdam. Per trein nog wel. Maar de jongens maakten vooral plaatjes van…precies, auto’s dus. Misschien moet ik ook maar ’s weer naar zee. Heb je de nachtegaal nog gespot?

  7. Ik heb ook een Verre Vader. Nóg verder zelfs sinds kort.
    Dus zaterdag gaan wij lekker 3 uur in de auto zitten om in hun nieuwe stulpje ons 2 dagen te laten fêteren en paaseieren te zoeken.
    Leuk!

    Wulp, gulp.

  8. De routeplanner stuurt me via DEUTSCHLAND!

  9. Pipi machen ja. Jaja. Jawohl ja.

Geef een reactie

