Aftrekken nieuwe stijl

Ik zat in de klas vandaag. Dat is op zich vrij normaal voor mij, maar dit was de klas van Jip. Ik mocht er bij zijn bij het zingen, het lezen en het rekenen. Leuk hoor, fijne sfeer in de klas en een inspirerende, erg aardige juf voor de klas. Geen wonder dat Jip zo wijs met haar is. Wat anders gaat het er aan toe op de basisschool dan toen ik zelf in de klas zat. Met name op het gebied van rekenen is er veel veranderd. Aftrekken en staartdelen, dat gaat nu dus echt volkomen anders dan vroeger. Zette je vroeger bij aftrekken de getallen onder elkaar en begon je achteraan met aftrekken, nu begin je juist aan de voorkant. Stel dat je 125 van 268 af moet trekken, haal je eerst 100 van 200, dan 20 van 60, dan 5 van 8 en kom je zo op 143. Hartstikke leuk, maar hoe doe je dat als je 125 van 204 af moet trekken? ‘Goeie vraag’, vond de juf, ‘ dan moet je toch eigenlijk weer terug naar de oude methode zou je zeggen. Ik vind het ook maar een rare methode, maar ik krijg er binnenkort een studiedag over en hopelijk wordt het dan allemaal duidelijk. Anders stap ik subiet weer over op de oude methode.’ Tja. Het onderwijs. Dol op vernieuwing. Degenen die beleid maken over het onderwijs in elk geval. En of het dan werkbaar is…

Anyway, rekenen, ik mag er deze week nog wel even flink op oefenen. Het schijnt dat ik dinsdag een rekentoets moet doen. Ja, ik, als tekenjuf, het moet niet gekker worden. Het is dezelfde toets als die de bovenbouwleerlingen ook hebben moeten doen, maar ja, die hebben daar de afgelopen jaren ook nog les in gehad. Dacht ik toch dat ik toen ik wiskunde na 4 vwo liet vallen ik nooit meer een rekentoets zou hoeven doen… Boy, was I wrong…

20120328-155734.jpg

20120328-160315.jpg

20120328-160335.jpg

20120328-160346.jpg

14 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

14 Reacties op “Aftrekken nieuwe stijl

  1. Nou, ik wens je succes! Ik heb wiskunde ook zodra de mogelijkheid zich voor deed, laten vallen! Leuke bloes van Jip trouwens.

    • sanneke

      Bizar toch dat die mogelijkheid er eigenlijk niet meer is, zonder wiskunde je examen afsluiten. Alsof je niet zonder kunt leven. En ja, da’s een leuk blousje, ja, vindt ie zelf ook.

      • Ik snap het wel, dat je wiskunde zou moeten hebben. Op havo en vwo vind ik zowel een taal als een bètavak eigenlijk wel een vereiste voor je algemene ontwikkeling. Misschien heb je er niet één op één iets aan later en kun je best zonder (dat geldt natuurlijk voor elk vak), maar zowel de algemene ontwikkeling die je bij een taal meekrijgt als de wetenschappelijke kant van een exact vak vind ik voor een hoger opgeleid persoon wenselijk.
        Het dilemma voor mezelf is dat ik ook weer niet vind dat je kunt zakken op een vak dat je niet één op één voor je vervolgopleiding nodig hebt. Daar ben ik nog niet helemaal uit, hoe je dat op zou moeten lossen.

  2. En telt die rekentoets mee voor je rapport?

  3. Ben eigenlijk wel benieuwd waarom je die toets moet doen?

  4. Wel een leuke klas, de klas van Jip!
    Maar waarom moet jij die toets doen, daar ben ik dan ook wel nieuwsgierig naar.
    Wiskunde en ik hebben nooit geklikt, ik heb dan ook geen wiskundeknobbel, maar gewoon een krater.

  5. Ik was heel goed in wiskunde. Snapte het altijd meteen en haalde er heel vaak n 9 en n 10 voor. Ik vond er alleen geen ruk aan en heb er ook geen examen in gedaan. Ik doe er nu ook niks meer mee. Zou best zo’n examen willen doen om te kijken of ik t nog kan!

  6. Hahaha! Volg je al een tijdje en nu moet ik net dit stukje rekenles lezen. Ik had een tijd geleden hetzelfde probleem in de klas en heb het een leerling uit laten leggen (jaaahaaa…. gebruik maken van de kennis die er is he?!)Tussen streepjes zetten noemen wij het. 204 – 125 = 100 / -20 / -1
    200 – 100 kan gewoon, 0 – 20 wordt een negatief getal; je komt 20 te kort en schrijft dat op als -20, hetzelfde met 4 – 5
    200 – 100 = 100
    100 – 20 = 80
    80 – 1 = 79 Tadaaaaa!

    Kan ik het eindelijk eens iemand uitleggen! Zo blij!
    (maar dat ligt meer aan het lenteweer denk ik :-)

  7. Nienke Bee

    Ik verwachtte toch iets spannenders dan wiskunde toen ik de veelbelovende titel zag :):)

  8. Sylvia van Riel

    Gelukkig is de rekentoets geen wiskundetoets!
    Er wordt algemene rekenvaardigheid getoetst op het niveau eind groep 8. Als boekhouder vind ik dit een hele goede zaak; niets zo erg om een stagiair of nieuwe collega uit te moeten leggen hoe je de BTW uit een prijs haalt, terwijl dit een gewone groep 8 breuk is!
    Voor de niet rekenaars: 19/119 of 6/106

Geef een reactie

