Ik ben een racebaan!

‘Kan je ook al op een fiets met zijwieltjes fietsen?’ vroeg de consultatiebureau-arts. ‘Ja, dat kan ik wel’, zei Neeltje. Ik proestte binnendsmonds, want Neeltje heeft nog nooit op een fiets met zijwieltjes gezeten, maar ik was ook niet van plan dat nu te gaan vertellen. Neeltje dacht gewoon dat ze het wel zou kunnen. Nou, verrassing, consultatiebureau-arts, die zijwieltjes-fase gingen we bij dit kind maar eens overslaan.

‘Zullen we gaan oefenen met fietsen?’, vroeg ik vanmiddag aan Neeltje. Het was al zo’n heerlijke dag, met veel zon en allemaal zen-kinderen op school, die allemaal, zonder uitzondering rustig aan het werk waren en zich daar zelf over verbaasden: ‘Wat zijn we rustig, hè, mevrouw?’, dan kon er ook nog wel een ‘voor de eerste keer fietsen met mijn dochter’ bij. Van blogster Margje alias Toet kreeg ik een ontzettend handig vestje voor Nisse toen we hem leerden fietsen, de Biky-biky (ik heb het niet verzonnen). Een vestje met een handvat op de rug, hoef je als ouder niet helemaal voorover gebogen met dat kinderfietsje mee te rennen, maar kun je je kind bij dat handvat vasthouden. Neeltje vond het een bar interessant kledingstuk. Aan moest het, en dan die stoere fietshelm er bij op. De buurvrouw had me gewaarschuwd: haar jongste ging vandaag ook voor het eerst fietsen en vond het drie keer niks. Best lastig ook, met een oogpleister op.

Met Neeltje ging het anders. Ze stapte vastberaden op de fiets en daar ging ze! Drie rondjes om het blok, het blok uit, heen en weer over de van Hogendorpsingel, nog drie rondjes om het blok. Waaah, warm! Puffend trokken we onze panties uit en hup, daar gingen we weer, nu in rokje en korte broek, met blote benen. Heerlijk! Neeltje riep ‘Jiehaaa!’, ‘Wieeeedooeeee!’ en ‘Koootsjaaaaooo!’ (ze is nogal van het zelfverzonnen Engels) afgewisseld met ‘Ik kan dit goed! Ik ben een racebaan!’. Ik holde me suf, want ze kan al heel hard (en dat op een fiets waarvan ik de bandjes niet goed opgepompt krijg). Af en toe liet ik mijn greep op het handvat al wat losser worden…

Jip leerde fietsen toen hij zes was (hij vond het zo spannend), Nisse leerde het met vijf en Neeltje met drie. Meisje, wat word je snel groot en wat heb ik er een lol in je zo te zien, zo vrolijk, zo onbevangen, nergens bang voor. Nisse schoot nog wat actiefoto’s. Die van mijn kont en Neeltjes bouwvakkers decolleté is zijn favoriet. Fijn hoor, zo’n fotograaf. Ik ben er nu ook achter hoe Neeltje zo snel gaat: zie dan op foto twee! Vleugeltjes!

20120323-173234.jpg

20120323-194444.jpg

20120323-194558.jpg

20120323-195421.jpg

20120323-195457.jpg

10 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

10 Reacties op “Ik ben een racebaan!

  1. En wat een lekkere racebaan is Neeltje ook. En zo prachtig zelfverzekerd. Ik heb daar een volwassen variant van in huis en dat is nog steeds genieten!

    • sanneke

      Grappig dat je dat zegt, ik moest inderdaad aan Jose denken toen ik zo met Neeltje aan het fietsen was. Godsamme, het kind remt niet eens af in de bochten, hoppa, racen maar! Net zo blijmoedig en zelfverzekerd als jouw meisje.

  2. Wat geweldig zeg, alsof ze nooit anders gedaan heeft!

  3. José

    Gaaf zo’n stoere Neeltje! Fietsen met 3 jaar, gewoon uit het niets… wauw! En dat zelfverzekerde gaat haar, behalve fietsen, vast nog veel meer moois brengen in het leven!

  4. Wow, goede eigenschappen – en niet alleen bij het (leren) fietsen.

  5. Wat is ze groot, wat is ze onbevangen, avontuurlijk en zelfverzekerd.
    Voor haar is het leven een groot avontuur en dat straalt ze uit op iedere foto!

  6. Zon, fietsen, rokjes…..ben blij er hier over te lezen. Ik krijg er niks van mee. Zit al een week binnen. Eerst ziek en nu tot laat werken.
    Het is maar goed dat Neeltje niet remt, anders was fotograaf Nisse zo tegen jullie billen gebotst!

  7. mus

    dikke hoera voor racebaan neeltje …die komt er wel!

  8. Prima kont hoor, van allebei :-)!

Geef een reactie

