hartepijn

Hij had niet eens het telefoonnummer van zijn baas. Nooit belt Rinke ziek af. Maar vanmorgen -na flink zoeken naar het nummer- wel.

‘Hier doet het zeer,’ zei hij en wees op zijn hart.

Ik keek hem in zijn ogen en zag wat hij dacht. Rinkes vader overleefde ternauwernood een aneurysma, waarbij de aorta knapte. Zijn oom en opa niet. Diezelfde ogen waar ik in keek zagen er ook wat waterig uit en ik dacht aan zijn verkoudheid van de afgelopen week. Last van de luchtwegen gokte ik, ik ken het drukkende gevoel op de borst goed. Maar zou het wel het hart zijn…

Ik ging met een zwaar hart naar mijn werk, hij naar de dokter. Gelukkig dacht de dokter hetzelfde als ik: de luchtwegen. Niet het hart. Dus nu ligt mijn lief ziek in bed en ben ik uit opluchting een zuster van likmevestje: een zuster met de slappe lach en de neiging naast de patient in bed te kruipen. Want poe, ik houd van die man.

18 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

18 Reacties op “hartepijn

  1. Prachtig, dat contrast van blanke huid en rode baard tegen je blauwe outfit.

    Beterschap voor Rinke!

  2. Och lieve mensen… ik zit hier nu ook met bonkend hart..!

    (Marnix’ moeder ondergaat binnenkort een erfelijkheidsonderzoek: al, ál haar broers (4 stuks) zijn rond hun veertigste overleden… door hartfalen. Nu wacht een neef van Marnix, een zoon van haar zus, op een donorhart. En steeds dat gesluimer: moet Marnix niet ook naar een arts, een preventief onderzoek… willen we wel/geen zekerheid? Ik ben zijn moeder erg dankbaar dat zij zich wil laten onderzoeken, dan weten we al meer.)

    Beterschap voor die lieve man! En kruip maar lekker giechelend tegen hem aan: lijkt mij het beste medicijn.

    • sanneke

      Maar beter het te weten. Ineens een naast je doodvallende man in de bloei van zijn leven is ook zo wat. Rinke is een paar jaar terug al onderzocht, toen was er niets aan de hand, maar het is zeker iets om alert op te blijven. En dank je voor het compliment voor de foto, ben er zelf zo gelukkig mee.

      • Zo denk ik er ook over: beter het te weten. Voor Marnix zelf, maar ook voor… onze twee jongens. Stel dat het erfelijk is, en het treft (mogelijk) de/een aantal mannen in de lijn… dan valt er wellicht iets met de kennis, het afweten van het gen, te doen. Al is het ‘maar’ dat een arts bij eventuele klachten eerder in een bepaalde richting gaat denken.

        Maar ik snap Marnix’ behoefte de kop in het zand te steken (wat nu overheerst) ook.
        Het kan ook gelazer opleveren bij het aanvragen van een nieuwe hypotheek, bijvoorbeeld: je moet immers naar waarheid en in alle eerlijkheid opgeven dat er bepaalde erfelijke aandoeningen in de familie voorkomen.

        Voor nu houden we onze vingers gekruist voor de uitslag van het onderzoek wat mijn schoonmoeder zal ondergaan, en hopen we op een sisser waarmee het misschien wel afloopt.

        Hoe is het nu met Rinke? Voelt hij zich al een stuk beter? Hoop het!

  3. Jullie zijn lief. Snel beter worden Rinke!

  4. Novy

    Een bijzonder mens ben je. En waarschijnlijk de enige vrouw ter wereld die niet chagrijnig wordt van een zieke man. :) Beterschap voor the Rinkman.

  5. Oeh zeg, heel veel beterschap voor Rinke!
    En het hart, ja. De schrik. Niet leuk. In mijn moeders familie zit het ook…

  6. Liehief!
    En arme Rinke, snel beter worden. Hoewel ik het ook begrijp als je in bed blijft liggen met zo’n zuster :)

  7. Pfieuw wat een angst maar gelukkig is het griep en kun jij ‘m heerlijk verzorgen.
    Passen jullie altijd zo mooi bij elkaar qua kleur ;-)

    Fijn weekend!

  8. Wat ik voelde, heel even, toen ik eerst de foto van Rinke zag en toen je blog las; ik wil niet meer single zijn. Maar ach, dacht ik er gelijk achteraan, het dekbed, de nagellak e.d. bij de buren is toch altijd blauwer. Laat mij maar lekker single blauw. Ik vind jullie een fantastisch stel enne, volgens mij is een lief dat zich tegen je aan nestelt het best mogelijke medicijn. Hoewel je met gedoe aan je longen beter niet de hele dag kunt liggen. Beterschap.

    • sanneke

      Ach Lethi… ja, heel blauw, alles hier. Wie weet vind je ook ooit wel eens iemand onder je dekbed die maakt dat je je singlebestaan aan de wilgen wilt hangen en tot die tijd maar genieten van single-blauwheid.

      Momenteel zit mijn lief naast me op de bank, rechtop, ’t is al wel weer wat beter.

  9. Nu maar lekker kroelen op de bank en goed uitzieken.
    Jullie vormen inderdaad een lekker stel.

  10. Ik kan me zo goed vinden in die angst. Bij mijn lief is het hetzelfde, hartfalen zit in de familie, zijn papa kreeg een hartaanval rond zijn veertigste.

    Gelukkig waren het maar zijn luchtwegen! Nu kan hij zich eens laten verzorgen door jou. :)

    Hele mooie foto trouwens, zo liefdevol.

  11. ách… en verder is alles hierboven al gezegd.

Geef een reactie

