Na de it bag komt de & tas

Een bonte stoet aan ouders met kinderen uit groep acht van basisscholen in de buurt zag ik aan me voorbij trekken op de open dag. Wat een feestje was het weer. Fijne sfeer, leuke gesprekken met kinderen en hun ouders. En ik kan zo trots zijn, hè, als ik ze laat zien wat er zoal van de brugklas tot en met klas zes gemaakt wordt bij ons op school. Het barst van het talent én van de kinderen met misschien wat minder talent die met hard werken toch heel ver komen. Net zo mooi. In het tekenlokaal naast me speelde de schoolband, gezellig.

Terwijl ik alles klaarzette voor de open dag kwam oud leerlinge Maxime nog even buurten. Ze wilde nog wel even wat toepasselijks op het bord zetten. (Op een heus krijtbord, ja, ze bestaan nog.)

Bloos! Maar het onderste zinnetje poetste ik toch maar weg voor de open dag-visite kwam. Straks zouden ze zich van het tekenlokaal nog alleen de appelwangetjes van mevrouw Z. herinneren.

De kinderen en ouders die ik langs zag komen hadden allemaal wat gemeen, ook al kwamen ze voor de Havo kansklas, de VWO+ groep of het gymnasium: allemaal waren ze nieuwsgierig naar ‘de grote school’ en allemaal hadden ze een toffe tas gekregen. Een wit linnen tasje, aan beide kanten met een & teken bedrukt, in verschillende kleurencombi’s. Wow, die nieuwe huisstijl van de school vind ik echt leuk! En ik ben dan wel geen aankomende brugwup, die tas moest ik hebben.

‘P.,’ bedelde ik bij de interim directeur, ‘die geel met roze tas zou echt geweldig bij mijn gele kousen staan. Wat denk je, mag ik zo’n tas? Zal ik er goed reclame mee maken.’ Van hem mocht het, maar nu nog de volgende hinderlaag: de twee collega’s bij de tasjesstand. ‘Nee’ zei de een, als docenten zullen we ter zijner tijd nog wel zo’n tas krijgen. Maar ja, dan zou ik misschien wel de groen/blauwe krijgen. ‘Als je er een van de stand grist en er hard mee weg rent weet ik niet of iemand je achterna komt.’ zei de ander. Goed advies. Tadaaaa! Niet alleen past ie goed bij mijn gele panty van gisteren, ook bij mijn roze van vandaag doet ie ’t prima. Nou ja, zeg, wat een goeie tas.

Om maar bij het nieuwe motto van de school te blijven (Stad en Esch en… VWO+/dyslexie/jij/…):  Stad & Esch & gele Hasbeens met roze kousen. Wel raar, de tas is niet kleurecht: het roze verbleekt op Photobooth, in ’t echt is ie net zo knalroze als mijn panty.

Met tas en al rende ik snel de school uit, op naar de kinderen, op naar pianoles. ‘Ah,’ zei de pianojuf, ‘dus JIJ bent Sanneke Z.!’ Heuh ja. Nog een aandenken aan de open dag. Heel handig voor als deze moeder haar eigen naam eens is vergeten om maar bij het vorige logje aan te sluiten.

Voor alle ouders die deze dagen met hun kind de open dagen van de middelbare scholen bezoeken: veel plezier gewenst en wijsheid bij de schoolkeuze.

22 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

22 Reacties op “Na de it bag komt de & tas

  1. Ik las laatst het verhaal van waarom de ampersand ampersand heet. Het komt van ‘And per se And, vroeger de laatste ‘letter’ van het Engelse alfabet. Dat is door de schoolkindertjes verbasterd tot Ampersand. Grappig hè!

    • sanneke

      Haha, wat een naam ook voor een school, And per se And, ik snap die kindjes prima! En een school waar amperzand in te vinden is, da’s ook een pré natuurlijk, daar wordt goed schoon gemaakt. ;)

  2. Ok.
    Maar ik wil nu ook zo’n tas.
    Al was hij groen met blauw.

  3. 'nelis

    appelwangetjes :) how cute
    kus!

  4. Berber

    Had je meer geluk met de tas dan wij. Nadat we hem hadden gekregen moest hij gewoon weer onder bedreiging worden ingeleverd…..

  5. Ik wil ook bij jou op school komen. Maar ik vrees dat ik niet meer door kan gaan voor een brugklassertje.

  6. Door die opmerking over dat vertekende roze dacht ik: Ja, jee, wat dom van me, wat doe ik nu toch ingewikkeld met upladen, importeren, evt. verkleinen, sd-kaartjes en wat dies meer zij. Ik moet dus gewoon photobooth gebruiken. Dank voor de tip juf Ziermans met de appelwangetjes. (en ik heb geen roze tassen of panty’s dus dat komt goed uit)

  7. Ik ben benieuwd waar mijn school de kindertjes mee gaat lokken :) Ik hoop met ook zo’n leuke tas, maandag weet ik het.

  8. Interimdirecteur M

    Komende week komt er een mogelijkheid voor collega’s van Stad & Esch om alsnog (legaal!) een tas te bemachtigen!
    Groeten van interim directeur M

  9. Martijn

    Altijd leuk die hebbedingetjes!
    het kan aan mijn kleurenperceptie liggen, maar ik vindt die tas echt roze maar je pantys niet…

  10. Bij ons waren het drinkflesjes, die om 20.00 uur al op waren, de open dag (avond) duurde tot 21.00 uur. Het was HEEL druk!

Geef een reactie

