spin me round, round, baby, round, round

Je hebt ze er soms tussen: werkweekenden waarin je maar een stomme moeder bent, want alleen maar uren, urenlang aan het werk. Dit was er zo een. Gelukkig was het lekker weer, konden de kinderen ook buiten spelen, terwijl ik verzonken was in de gotiek, in het functionalisme en het Bauhaus. Leuk om ze zo naast elkaar te bestuderen, want dan zie je dat dat (zeker voor die tijd) zeer moderne functionalisme en Bauhaus met hun wolkenkrabbers en eerste kunstacademie best overeenkomsten hadden met de gotische bouw (skeletbouw voor kathedralen, werkplaatsen voor bouwmeesters, kunstenaars, etc) van eeuwen er voor. Nja, ik was er flink zoet mee.

Zo tussen het functionalisme en het Bauhaus in verlangde ik alleen wel erg naar buiten. Man, wat een lekker weer! We togen dus -om nog een beetje in het bouwthema te blijven- naar een speeltuintje in de buurt naast een nieuwbouwproject. En daar staan draaidingen. Verticale stangen met een plateautje waar je je voeten op kunt zetten, meer stelt het niet voor, maar ze zijn lollig. Kijk maar.

Ik kon er na bijna niet meer op mijn benen staan.

Nisse hierna ook niet.

Kwam ik weer terug op de architectuur. Die is bij ons in de buurt nou niet echt om over naar huis te schrijven. En toch hè, als je wilt  kun je zelfs schoonheid in jaren ’60 bouw zien. Huizen die er zonder ’t functionalisme niet geweest waren.

14 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

14 Reacties op “spin me round, round, baby, round, round

  1. Door jouw ogen is zo’n flat ineens mooi.

  2. Hahaha! Leuk! Alleen nu weet ik nóg niet hoe ze er uit zien. Die verticale draaipalen. Dingen. Plateautjes. Nou ja. Ze bleken in elk geval reuze functioneel!

  3. Octavie

    Ik ben gek op jaren 60-bouw. Zo ontzettend functioneel, beetje blokkendozen, vierkant, plomp, maar vooral doelmatig en de pragmatische kant in mij kan dat zeer waarderen.

  4. Wien

    Filmpje maakt me duizelig! Haha!

  5. martijn

    Dus die spuuglelijke flats en huizen zijn in die stijl gebouwd… hadden ze voor mij over mogen slaan ;-)

    • sanneke

      Dat zijn geen spuuglelijke flats en huizen, jij vindt dat spuuglelijke flats en huizen, zoals Octavie er gek op is. Maar wat je er ook van vindt, zonder het functionalisme hadden we een groot woningnood-probleem gehad.

  6. Nicolet

    Ik kan zo enorm genieten van hoe jij je vak beleeft en er over schrijft en vertelt. Ik gun alle kinderen zulke docenten!

  7. Angelique

    Ik blijf het ook jammer vinden dat de flats, die nu hebben plaatsgemaakt voor de nieuwbouwwoningen, zijn afgebroken. Heb er met plezier anti-kraak gewoond (toch leuk wanneer je ineens een bekend plekje tegenkomt op een blog haha)

  8. Wat een mooie presentatie Sanneke. Is dat voor school? ‘Slaoliestijl’. haha, weer wat geleerd. Als kind van een fanatiek stedenbouwkundige kijk ik in elke stad automatisch (ook) omhoog. Speelde als peuter rond de kerk van Corbusier en fietste in 2007 met mijn ouders door een Weense buitenwijk om bijzonder architectonische hoogstandjes te bewonderen. En natuurlijk leert hij me goed kijken in Amsterdam, waar veel jaren zestig bouw al heeft moeten wijken. Ik vind het trouwens ook mooi. Ook die vormen van balkonhekjes/portiekdecoraties (jaren ’50?) e.d. Zou er zelfs wel willen wonen (maar voor het weinige dat er nog staat moet je vijf jaar op een wachtlijst)

    • sanneke

      Dank je, en ja, da’s voor school. Veel werk, maar vreselijk leuk om te maken én om les mee te geven. Deze presentaties worden online bewaard, wat betekent dat ik ze de komende jaren ook nog kan gebruiken (het was dus even investeren, maar dan heb ik er lang wat aan) én dat de leerlingen ze makkelijk thuis kunnen bekijken bij het leren. Wat leuk dat je vader je zo heeft leren kijken, dat is nog eens mooi om mee te geven aan je kind.

Geef een reactie

