Roetz

Toen Nisse leerde fietsen wist ik het: het tijdperk van de mammafiets met twee zitjes er op was afgelopen. Alleen een achterzitje zou nog nodig zijn. Dat betekende dus: een nieuwe fiets uitzoeken. Maar ik bleek nogal eh… kieskeurig. Terwijl wat ik wilde toch eigenlijk vrij eenvoudig was: kwalitatief goed, de mogelijkheid om veel boodschappen mee te vervoeren, zeven versnellingen, goed van lengte voor mij en een simpel doch breathetaking ontwerp. De eerste drie eisen waren nog wel te realiseren, bij de vierde kwam ik al snel in de knup en de vijfde… pfffft.

Had ik (op internet) een geweldige fiets gevonden in rood en cremewit, bleek het cremewit in het echt beige te zijn en oi, ik krijg zo’n jeuk van beige. Bovendien werd ie alleen in (te) kleine maten uitgevoerd en bleek de lak volgens de eerlijke fietsenhandelaar maar zozo te zijn. Ik vond daarna nog een paar fietsen die aan de eerste vier eisen konden voldoen en ze waren hartstikke mooi hoor, maar nee, niet voor mij.

Tot ik van de week in Zwolle was. In het pand waar ik vroeger cultvideo’s huurde, stonden nu twee fietsen in de etalage naar me te lonken: ‘Kijk, wij zijn breathtaking, voel je het?’ En inderdaad, mijn adem stokte: dit was wat ik zocht. Op dat moment was er geen tijd de fietsenhandel in te gaan, dus zette ik ze snel op de foto en zocht op internet naar meer info.

Roetz-bikes waren het. Fietsen met een wel heel bijzondere ontstaansgeschiedenis. Bij Roetz gaan ze er van uit dat er heel wat nog zeer bruikbare fietsen weggegooid worden. Zij zoeken de beste onderdelen uit en geven ze een tweede leven. Ze zorgen voor een perfecte afwerking met hoogwaardige lak en natuurlijke materialen, als houten spatborden en kurken handvatten. Roetz werkt samen met sociale werkplaatsen, hierdoor worden de transportafstanden voor de fiets beperkt en wordt er voor extra werkgelegenheid gezorgd. Het resultaat van dit alles is een zeer ‘groene’, duurzame fiets. Nou ja, ik was al verliefd op het ontwerp, maar dit verhaal er achter maakte alleen maar duidelijker dat mijn nieuwe fiets een Roetz zou moeten worden. Alleen verdorie zeg, waarom zaten er geen versnellingen op?

Gisteren gingen we terug naar Zwolle en fietste ik er door de klinkerstraatjes op ‘nummer 57’, waar Anne uit de sociale werkplaats aan gesleuteld had. Had hij prima gedaan, wat een fijne fiets. De fietsenmaker zet er voor mij zeven versnellingen en een achterdrager op, mijn werkgever helpt mee met de financiering en olé, dan heb ik straks toch eindelijk de perfecte fiets!

Mocht jij nog op zoek zijn naar een fijne Sparta Amazone (zo een als deze), de perfecte fiets om twee kinderen veilig en met veel gemak op te vervoeren, voor 400 euro heb ik er eentje voor je. Dat is de helft van de prijs die ik er vier jaar geleden voor betaalde en de prijs waar hij door verschillende fietsenhandelaren op getaxeerd is (nu ja, dat was 425, maar die 25 én het voorstoeltje krijg je cadeau van me, voor een standaard moet je zelf nog even zorgen).

16 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

16 Reacties op “Roetz

  1. Ja, dit is de juiste fiets! #wauw

  2. José

    Hij is prachtig!

  3. Die fiets is zooo Sanneke!

    Ik heb mijn gele Sparta mamafiets ook direct ingewisseld. Voor een zwart-witte van de plaatselijke fietsenmaker. Niet zo geweldig als de jouwe, helaas.

  4. Oeh ja! Dat snap ik wel, dat je verliefd werd op deze fiets!
    Hijs mooi!!!

  5. Hey wat leuk dat je een mooie Roetz-bike hebt gekocht! Goede foto’s ook, ik hoop dat je het niet erg vindt dat ik een link naar je blog op de Facebook van Roetz heb gezet? Vinden de jongens vast leuk om te lezen!

    • sanneke

      Hoi Tirza! Had ik zelf ook al gedaan, een link op hun FB pagina geplaatst, ben zo blij dat ik Roetz gevonden heb! Super fietsen maken ze! Ik kwam maar weinig foto’s van Roetz-bikes tegen op internet, er mochten er best wat bij!

  6. Wow, hij is gaaf!

    Fietsen, dat mis ik dus echt… De kids hebben helaas nog nooit met zijn tweeen bij mij op de fiets gezeten.

    • sanneke

      Oh, ik kan me voorstellen dat je dat mist! Fietsen is fijn, en mijn mooiste fietservaringen zijn toch echt dat er een klein muppie voor op m’n fiets zat en ’t koppie achterover boog om kusjes te ontvangen tijdens ’t fietsen. Ik zou die Sparta Amazone eigenlijk naar jou op moeten sturen.

  7. Waanzinnig mooie fietsen. En als de sociale werkplaatsen nog verder worden uitgekleed, richten we een sponsorclub op om Rutz, o nee, Roetz, even oefenen hoor, Roetsz, Roets, Roetz, ja dat is ‘m, om Roetz overeind te houden!

  8. Wien

    Erg mooie fiets San! Gefeliciteerd :)

  9. Wat een geweldige naam ook, voor een fiets!
    En wat een fiets… zucht.
    Als ik ooit (dit jaar, is de bedoeling en het goede voornemen) op fietsafstand van mijn werk woon, en de nieuwe werkgever is zo lief en meedenkend om aan een fietsenplan te doen, dan zoek ik dit blog weer op.
    Tot die tijd blokkeer ik deze informatie bij mezelf, en wens ik jou heel veel roetzplezier!!

  10. En jemig, waarom doen meer fietsmerken daar niet aan? Recycling, werkplaatsen… Het is wat de consument steeds meer wil, dus kom op!

    (en beige, nee. Dat is voor een rollator misschien een geschikte kleur.)

Geef een reactie

