Van Bach tot Piazzolla

Deze week vertelde ik mijn leerlingen over de achtkantige Palzkapel in Aken, gesticht door Karel de Grote. Ik ben daar zelf nooit geweest, al moet het er gezien de betekenis van Rinkes en dus ook mijn achternaam -Karel de Grote- toch eigenlijk eens van komen. Sterker nog, ik was nog nooit in een achtkantige kerk geweest. Maar vanavond zat ik er in een, de kerk in onze eigen wijk, waar ik nog nooit een voet over de drempel had gezet. Best apart, want in de er naast liggende moskee was ik al wel geweest.

In die achtkantige kerk liep het kippenvel me over de armen, stokte mijn adem, rolden de tranen me over de wangen. Er was geen voorganger die die me zo wist te raken, het was Irene met haar DOK ensemble. ‘Je komt toch wel, hè?’, had ze gevraagd en ja, ik was nieuwsgierig, wist dat ze klassiek zingt, mezzosopraan is, maar hoe dat dan zou klinken… Aangezien het erg leuk met haar picknicken is, of koffie drinken, of kletsen in de speeltuin, wilde ik haar nu toch ook wel eens horen zingen.

Samen slopen we de kerk in, Rinke en ik en daar stond ze mooi te zijn, te midden van de andere  leden van het ensemble (viool, viool, altviool, piano, cello) in een prachtige jurk met een duizelingwekkende stem. Telkens leek er een nieuw luikje in haar stem open te gaan, een laddertje uitgeschoven te worden, een nieuwe klankkleur er bij, alsof je steeds naar nieuwe uitzichten keek, met kraakheldere hemels. Mijn eerste vriendje sloopte als kind radio’s en wekkers om te zien hoe daar nou geluid uit kon komen. Ik moest daar aan denken toen ik naar Irene keek: ‘Hoe in vredesnaam kan ze dit? Hoe werkt dit lijf dat het dit geluid kan produceren?’.

‘Nacht’ van Berg deed me duizelen, zo complex en mooi, het Geistliches Wiegenlied van Brahms ontroerde me, ‘Jul, jul, strålander jul van Nordqvist kwam zo hard binnen dat ik de tranen niet kon stoppen. Het was niet alleen Irene die het prachtig deed, ook de andere muzikanten waren erg op dreef.

Na afloop liepen we samen terug naar Irenes huis, ik met haar taftzijden jurk in mijn armen en dronken we samen nog gluhwein, al gloeide iedereen vanzelf ook wel.

Vrijdag geeft het DOK ensemble nog een kerstconcert in de Singelkerk in Amsterdam, je hebt dus nog een kans om ook zo’n bijzondere avond te hebben als wij vanavond hadden.

Het DOK ensemble met Mark Toxopeus (piano), Koen Strapert (viool), Bas Treub (viool), Irene Verburg (zang), Rebecca Wise (cello) en Dirk Feller (altviool).

10 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

10 Reacties op “Van Bach tot Piazzolla

  1. Nelleke

    Aaaah, wat mooi! Ik ga vrijdag bij haar kijken, hier in Amsterdam. Had er al veel zin in, maar nu nog meer! Ik huil altijd bij haar concerten. Lekker!

    • sanneke

      Oooh, jij gaat zo genieten! En je bent dus net zo’n jankerd als ik, maar wat wil je als je naar Irene luistert… niet te geloven wat ze kan met haar stem. Ik baal nu alleen dat ik niet een klein filmpje opgenomen heb, kan helemaal nergens filmpjes vinden waarop ze zingt en eigenlijk zouden die de wereld toch in moeten.

      • Nelleke

        Als ik het niet vergeet (en ik er niet uitzie als een tragische Japanner), maak ik morgen een filmpje voor je! Ja, die stem, hè? Op de bruiloft van mijn broer heb ik met haar een liefdesduet gezongen van Purcell. Met mijn moeder als begeleider op de piano. Ik heb er weeeeeken voor geoefend, haha! Was het zo waard.

        • sanneke

          Zou je er dankbaar om zijn. En jemig, Nel, jullie samen zingen! Wow, dat moet echt geweldig geweest zijn. Ik wil het nu eigenlijk ook kunnen natuurlijk.

  2. Manon

    Wauw, dat klinkt echt prachtig. Jammer dat ik vrijdag niet kan, anders ging ik geheid luisteren.

  3. Muziek kan zo verdomd veel met je doen… Mooi, hoor!

  4. Nah. En vandaag vonden wij een mini-cello in onze kast.
    En verder kwam ik niet echt over het woord Palzkapel heen.

    • sanneke

      Hoe is het mogelijk! De cello van Rebecca Wise, wat doet die nou bij jullie in de kast?! En Palzkapel, ik zou ‘m ook Paleiskapel kunnen noemen, maar ik houd het stug bij Palzkapel. Geweldig woord.

Geef een reactie

