de laatste dagen voor kerst

Ooit, voor kerst bestond had je van die mensen die een plekje voor de nacht zochten. Dat viel nog niet mee destijds. Maar ja, wat wil je, internet bestond nog niet, je kon nog niet even mailen naar de dichtstbijzijnde herberg of er nog slaapplaats was.

Maar hé, we zijn dik 2000 jaar verder nu, tegenwoordig kun je met een tweet onze bank al bespreken voor de nacht. Dat deed Tijmen. Het campingbedje besprak ie ook meteen maar, want -dahaaa!- hij nam Koosje Jans mee. En of Rinke dan vandaag op kon passen, dat hij dan lekker een wedstrijdje kon gaan fietsen door de blubber. Maar natuurlijk!

Gelukkig zag ik tussen ’t werken door ook nog de kans lekker te knuffelen met Koosje Jans en verder zag ik geamuseerd hoe Rinke rustig (te midden van de puinzooi) vaderde over vier kinderen. Geen probleem. Koosje Jans vond het ook allemaal buitengewoon gezellig.

Op de een of andere manier wordt er in die laatste dagen voor kerst heel veel gepland. Zo kon ik vanavond 1) eten met Tijmen en Koosje Jans en ze dan weer uitzwaaien, 2) naar de kerstviering van Jip en Nisse op school, 3) naar ‘How to throw a Christmas Party’ met Dorothea en Wijtze in Zwolle, 4) naar het kerstballentoernooi van schermen. En dat allemaal tegelijkertijd. Nu heb ik een floret in huis, maar is zo’n ding nogal bot, dus mezelf er mee vierendelen wil niet. Bovendien was ik ook al erg blij dat ik het weer twee dagen op school volgehouden had, met nog steeds wat luchttekort, maar wel met heel veel plezier. Echt jongens, wat je toch allemaal meemaakt in een paar uur op een middelbare school… zoveel indringende gesprekken, zo veel lol, zo veel mooie tekeningen, zoveel uitleggen, zoveel enthousiasme tijdens de kunstgeschiedenislessen, maar ook werkelijk de raarste dingen waar je maar even stante pede mee om mag gaan. ’t Allerleukste vandaag was wel dat oud-leerlinge Maxime nog even kwam buurten. Dat mag ze vaker doen. Maar goed, na twee intensieve schooldagen ook nog een vierdubbel avondprogramma…

Om het vierendeel-probleem op te lossen besloten we zondag al naar Dorothea en Wijtze te gaan (goeie, goeie keus), aten we met Tijmen en Koosje Jans, maar zwaaien zij ons uit in plaats van wij hen, want toen moesten we rennen naar de kerstviering. Daar konden we helaas niet zo veel zien en horen van onze zingende kinderen, behalve af en toe een stralend snoetje, achter het hoofd van een ander kind langs. Voor optie 4) had ik daarna geen puf meer, dan maar liever optie 5): met best wel vieze kerstschuimpjes en met Rinke op de bank. In totale rust.

Morgen de herberg maar eens opruimen, je weet nooit wat er zich deze dagen voor kerst nog meer af zal spelen.

De laptop doet stom, wil de lieve foto’s met Koosje Jans niet uploaden, maar wel heb ik foto’s van de kerstviering. ’t Lijken wel galafoto’s!

Weet u nog, Jip en Luca? Die verkering kregen toen ze vier waren? (Kijk nou wat een prulletjes, vier jaar geleden! Even doorscrollen tot onder aan ’t logje.)

Die zijn dus nu al zo duizelingwekkend groot.

6 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

6 Reacties op “de laatste dagen voor kerst

  1. Wendy

    Ik smelt een beetje van die laatste foto…….

  2. Oohooh, ja, kijk nou! Die foto ken ik nog van toen!
    Man, ik ben al een beetje Labielo deze week, door al dat For Mama, en kerst en weet ik veel-gedoe.
    Nou. Dan kan ik hier ook al weer om pinken, hoor.

    Dahaaat groeeiiit maaaar, boehoeeeh!

    *raapt zichzelf bijelkaar*

    Ja. Leuk. Druk heb je het hè.

  3. José

    Laptop is ook toe aan kerstvakantie… Gelukkig wel foto’s van je oudste zoon en zijn aanstaande, sjiek stel hoor!
    En ik vond vannacht bij thuiskomst Koosje Jans in haar bedje terug met een ‘nieuwe’ warme slaapzak #dankjewelkerstman/vrouw!

  4. Wat worden ze toch grooooooot hè, die kinders!
    *oma-toon uit*
    Heerlijk, zo’n drukke planning.
    Althans, ik hou er wel van.

  5. En in een herberg horen dieren. Dus heeft Pixie gezellig de hele nacht op mijn slaapzak gelegen!

Geef een reactie

