vandaag is paars de kleur van de liefde

Het kwam goed uit, die paarse nagellak van gisteren, past mooi bij de rest van mijn outfit van vandaag. Vandaag, 9 december is paarse vrijdag, de dag tegen homofobie. Een actie voor op scholen. Of dat nodig is? Ja. Zolang het woord homo nog als scheldwoord gebruikt wordt bijvoorbeeld. ‘Homo zijn is oké, hè?’, zei een jongen laatst tegen me, nadat ik bij het groepje jongens waar hij bij zat een gesprek over homofobie had gehouden. ‘Gelukkig dat u dat vindt, mijn oom is Mike de Boer, die kent u vast!’

Eén op de tien mensen is niet zonder meer hetero. Gemiddeld drie per klas. En dus kom ik inderdaad homosexuele leerlingen tegen, een enkele keer een transgender kind. Maar niet drie per klas. De meesten durven niet voor hun gevoelens uit te komen (al heb ik nog wel eens een vermoeden). Het zou mooi zijn als we het op school zo ver zouden krijgen dat leerlingen zich er zo veilig voelen, dat ze zichzelf kunnen zijn. En hun docenten ook natuurlijk.

In klas V3B trof ik vandaag een zee van paars. We pasten niet eens met ons allen op de foto.

En ik? Ik heb ’t nooit zo begrepen, dat onderscheid. Op mannen vallen, op vrouwen… Waarom zou dat zo vast omsloten moeten zijn? Voor mij is het dat in elk geval niet.

3 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

3 Reacties op “vandaag is paars de kleur van de liefde

  1. De reactie ‘Van mij mag iedereen homo zijn, maar ze moeten dat niet bij mij proberen’, daar krijg ik altijd jeuk van. Het is alsnog zo weinig tolerant. Ik val op vrouwen (nu ja, in elk geval nog nooit op een jongen gevallen), maar de keren dat ik sjans had van een jongen vond ik dat best egostrelend. Nu ja, niet elke keer, maar dat geldt ook voor de dames die met mij sjansten. Daar was ik ook niet altijd van gediend. Hangt toch van de persoonlijkheid af. :-)

    • sanneke

      Nou, inderdaad, rare reactie. En inderdaad, ’t is maar net wie ’t is die met je sjanst, of ’t man of vrouw is heeft daar voor mij nooit een rol in gespeeld. Ik ben dus schijnbaar een 1 uit de ‘1 op de 10′. ’t Zal wel.

  2. Het maakt voor mij uiteindelijk wel uit of ik er op in ga, want proefondervindelijk behoor ik tot die 9 uit 10. Maar so what?

Geef een reactie

