Blommetjes voor Nellie

De zon scheen, Feist zong voor ons en ik zong mee terwijl we de Achterhoek in reden.

Little bird have you got a key, unlock the lock inside of me..

De afgelopen weken waren druk, heftig. Ze gaven me veel, maar kostten me ook veel. Daar in de Achterhoek, in het bos bij de Abdij van Slangenburg, zag ik de lucht terwijl ik op het sterrenmos lag en die lucht, daar mag ik af en toe wel een beetje meer van.

Mijn moeder is niet begraven op een begraafplaats. We begroeven haar as deels in het bos, kerfden haar voorletter in drie boomstammen er om heen, zodat we de precieze plek terug zouden vinden. Vandaag is het acht jaar geleden dat ze overleed en samen met mijn vader en de kinderen ging ik terug naar die mooie plek tussen de beukenbomen. Twee van de bomen met haar N er in waren inmiddels gekapt, eentje stond er nog. De grond was bedekt met sterrenmos, honingzwammen, beukenootjes, bladeren. Prachtig. ‘Nu hebben we nog geen bloemen gehaald,’ zei mijn vader. Maar ach, wij zijn zelf Blommetjes. Dat we er waren, samen, daar ging het maar om.

25 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

25 Reacties op “Blommetjes voor Nellie

  1. Toch ook raar. Dat twee van de bomen gekapt zijn. Ze hoorden bij een grafmonument.

    • sanneke

      Tja, niemand die wist dat dat het was, behalve wij. De zon kon er wel mooi bij zo en dat ’t grafmonument ineens aangevuld was met sterretjesmos, mooier kon ’t wat mij betreft niet. Dus ik heb daar lekker gelegen, in de zon op het sterrenmos. Het is nog steeds een mooie plek.

  2. En zo is het. Geen mooier bosje blommen dan jullie.

  3. José

    Die laatste 2 foto’s…. daar schoot ik van vol. Wat fijn om op zo’n mooie plek je moeder te herdenken. Knuffel van ons <3

  4. Wat een bijzondere mooie plek om je moeder te gedenken.

  5. kusssss, ik vind je zo mooi :)

  6. Naar, dat twee van de drie bomen er niet meer staan… stel dat ook de laatste… Aan de andere kant ook wel weer bijzonder mooi: dat niemand anders dan jullie weten van die (exacte) plek. En dat die plek er ís. Om naar terug te gaan. Poe. Heel mooi!

  7. Mr Gloria

    Zo te zien waren Scleroderma citrinum en Laccaria laccata er bij gisteren. Wij natuurlijk ook, in gedachte dan.
    Bisous
    PS: er waren idd meer bomen rond de plek maar we hadden er toch maar twee gemarkeerd?

    • sanneke

      Ja, die waren er bij! Allebei zo mooi van kleur. En ik dacht het ook, maar pappa had het over drie bomen. Ik vroeg me al af of ik me vergist had. Misschien bedoelde hij dat er drie bomen omheen stonden, waar er nu nog maar één van staat. In gedachten hadden we jullie natuurlijk bij ons. X

  8. Door eerdere blogjes (opa en oma dag, boekenweek) had ik verkeerd gegokt dat je nog beide ouders had. Niet goed gelezen.
    Ze was er als dochter, ze was er als moeder, en zou haar moeder (van jou) ook nog even oma hebben kunnen zijn? En, o wat mooi, ze heeft haar dochter vernoemd. Hou ik wel van. Dat soort vragen, dat soort antwoorden, had ik bij het lezen. Ik geloof dat je een lieve vader hebt.
    En wens jou de komende tijd veel (mooie) lucht toe.

  9. Wel of niet reageren, ik doe het toch …. Wat een mooi logje, en ja een heel mooi bos… de tuin van mijn vader grenst er aan. Ken zelf geen magischer plek dan daar …, heel mooi en stil.

  10. ja, mooi. En een beetje treurig, van die bomen. Maar toch vooral mooi.

  11. Hoi! Ik ben een van die (vaste vele) lezers die nooit reageert, maar nu moet ik wel. Op dezelfde dag plaatste ik namelijk een soortgelijk berichtje, maar dan vader en 1 jaar. En nu geeft jouw stukje een beetje troost, dank je wel :)

Geef een reactie

