Kaka buddha en Gekke Ekkie

‘Iemand nog wat interessants gedroomd?’, vroeg Jan Maarten vanmorgen.

‘Ik droomde dat ik weer in Kampen woonde,’ antwoordde ik en dacht aan hoe ik vannacht in de straatjes van Kampen liep. Er was een meisje dat met me wilde daten, maar niet zo goed wist hoe. Ja, vaag. Maar ik vond het leuk weer in Kampen te zijn.

‘Dat kan niet!,’ riep Jan Maarten (zo zachtjes mogelijk, want Jonas sliep nog). ‘Ik was ook in Kampen vannacht!’ Op die weg met wat bochten en stoplichten er in die je richting uitvalswegen brengt. Daar droom ik vreemd genoeg wel eens over.’ Dat moet de Europa-allee dan zijn neem ik aan, waar hij al minstens acht jaar niet meer geweest is. Hij en ik, zo samen dat we zelfs ’s nachts naar de zelfde plaats gaan. Overdag waren we met ons vieren naar Italie gereden. We aten in het plaatsje Andorra aan het strand en zochten er mooie doorzichtige schelpjes en gepolijste stenen. Wij zijn echt goed samen, Jan Maarten, Aude, Jonas en ik. Het was nog mooier geweest als ik Rinke en Jip, Nisse en Neeltje ook mee had kunnen nemen, maar dit met ons vieren weer even te voelen is al heerlijk.

Maandag vloog ik, na grondig gecontrolleerd (daar stond ik dan, mijn hoge Hasbeens uit te hannessen, terwijl iedereen verder op schoenen door mocht lopen) en ook nog gefouilleerd (welja) te zijn naar Nice. Terwijl ik bij de gate stond te wachten, bedacht ik me wat iedereen me toegeroepen had: ‘Geniet!’. Zou ik dat in alle zenuwen nog bijna vergeten. Eigenlijk had ik toen pas echt in de gaten dat ik zo een vliegtuig in zou stappen om nog geen anderhalf uur later, het vliegtuig had vervroeging, in Nice uit te stappen. In de stromende regen, dat ook. Na maanden van droogte sloeg net op de dag van mijn aankomst het weer om. Toch zag ik wel hoe mooi het was, al die lichtjes langs de boulevard, de palmen langs de weg. Ook de volgende dag regende het. Nou ja, het was meer dat het pleurde, het goot, het hoosde. De godganse dag. Jan Maarten en Aude moesten werken, ik was alleen thuis met Jonas en had zo’n zin de zee te gaan zien, maar ja, die regen he. Ik trok mijn regenponcho aan en Jonas bezwoer me dat ie me très jolie stond. Nou, hij zag er ook schattig uit in zijn regenjas, met de druppels aan zijn neus hangend en zijn broek natgeregend, maar wel met een grote grijns op zijn snoetje, mij ‘Kaka Buddha!’ toeroepend door de wind en de regen. ‘Gekke Ekkie!’ riep ik terug. ‘Ba non! Pas Gekke Ekkie!’, riep Jonas. Nou haha, dus toch echt wel. Deze dagen ben ik zijn oppas, tijdens de lange werkdagen van Jan Maarten en Aude ben ik alleen met mijn kleine neef. Een absolute luxe, nog nooit eerder had ik tijd met hem alleen. We vermaken ons prima, ik bouw een hele legostad voor hem, ik zing Nederlandse liedjes voor hem, hij leerde mij een Frans liedje en ik leer hoe een franse moeder de dag indeelt. Die heeft om half 12 een warme maaltijd klaar en ’s avonds om een uur of half 8 de volgende warme maaltijd. Na zijn warme maal wilde Jonas net wel een siesta houden, kon ik even een logje schrijven. Maar nu ga ik hem maar eens wakker maken, die Gekke Ekkie. We moesten maar eens de stad in, hij en ik.

En natuurlijk heb ik foto’s, maar het lukt me nog niet ze te plaatsen. Die komen nog, beloofd.

16 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

16 Reacties op “Kaka buddha en Gekke Ekkie

  1. Wien

    Je hebt het dus goed daar (goh, dat had ik niet gedacht). Fijn hoor!!

  2. Wat een luxe, een neefje in de regen voor jezelf!

    En genieten, hè? ;-)

  3. Dat klinkt fijn! En nu nog een paar droge dagen erbij!

  4. sanneke

    Haha, ik heb ’t voor elkaar hoor! Broer komt thuis en wat zegt Jonas: ‘Je suis Ekkie!’

  5. Nicolet

    wat leuk om zo hier en via Twitter een beetje je vakantieplezier te kunnen volgen. Leuk!

  6. Sjemig, wat een zalig logje! Plaatsvervangend meegenieten zo!

  7. Ahja, het Franse en ook vaak Belgische ritme. Dat is eigenlijk fijn vind ik. Voor de volwassenen hoort er ook nog uitgebreid borrelen bij voor je gaat eten. Bais oui! Hopelijk inmiddels weer wat zon in Nice?

  8. martijn

    Wat heerlijk….

  9. Eline

    Klint geweldig. Fijn.

  10. Ben benieuwd naar de foto’s van Nice, klinkt als een geweldige plaats! En Frans spreken met je neefje, wat bijzonder. Spreekt hij nog meer talen?

  11. Hmm, ik ben ondertussen ge-weblogverhuisd, maar sta hier nog onder mijn oude linkje. Ben ook over naar wordpress!

  12. Kampen? daar euh…..kom ik ook wel eens…maar die stoplichten zijn allemaal weg. Daar zijn rotondes voor in de plaats gekomen :-)
    Je hebt genoten daar in Nice, dat is wel duidelijk. Wat fijn! :-)

Geef een reactie

