En daar zat Assepoes dan met de gebakken bonen…

De school waar de jongens naar toe gaan kent een jaarlijks terugkerend fenomeen waarbij de schoolbankjes ineens bevolkt worden door grijze hoofden: opa- en omadag. In het geval van Jip en Nisse pake- en beppedag, want opa moest gewoon naar zijn eigen school, les geven. Pake en beppe moesten er wel wat voor over hebben: om haf zes opstaan om op tijd op school te zijn, want de school was even vergeten dat haar leerlingen-voor-één-dag wel eens wat verder konden wonen dan de gebruikelijke leerlingen. Eén opa van 84 was zelfs helemaal vanuit Alkmaar naar Meppel komen rijden.

Terwijl Jip en Nisse hun pake en beppe lieten zien hoe het er anno 2011 aan toe gaat op school, stond een kleine Assepoes thuis de vloer te boenen. Helaas zit ze tijdens de volgende opa -en omadag zelf al op school en zijn we onze zwaar onderbetaalde hulp weer kwijt. Zie dan nog iemand te vinden die voor een glaasje limo je vloer doet.

Niet denken dat ze zielig was hoor, Assepoes, ’s middags mocht ze met de rest van de feestelijkheden mee doen. Pake en beppe hadden voor elk kind een boekenbon, zodat ze allemaal wat uit mochten zoeken in het kader van de kinderboekenweek, nog zo’n prachtig jaarlijks terugkerend fenomeen. Neeltje was er al snel uit. Haar beppe pakte een boek ‘Het Muizenhuis, Sam en Julia’ van Karina Schaapman uit het schap en liet het haar zien. ‘Oh!,’ zei Neeltje, ‘Die heb ik in de krant gezien!’, omhelsde het boek en danste er ‘Ik heb een boek, mijn nieuwe boek,’ zingend mee rond. Dit is wat geflatteerd natuurlijk, Neeltje zou nooit zeggen ‘Die heb ik in de krant gezien!’. Wel zei ze: ‘Die heb ik in de klant gezien!’, waarmee ze overigens wel de krant bedoelde. Ik wist niet dat ze die al las. Jip koos de Griezelbus en Nisse ‘Roodkapje was een toffe meid.’, met sprookjes om te rappen. Een groot succes, dat boek, waar ook een cd bij hoort en waar Nisse zich een breuk om lacht. Het sprookje van Assepoester sluit het boek af en kent, net als de andere sprookjes in het boek een slot dat je net even niet verwacht:

‘De prins vroeg haar ten huwelijk en hij haalde champagne

Maar Assepoes dronk appelsap en zei toen zonder franje:

‘Ik val niet op mannen, lieve prins van Oranje.

Ik vertrek met de fee naar een villa in Spanje.’

Onze eigen Assepoes vertrok net overigens naar het bos met haar vriendjes van het kinderdagverblijf. Hopen dat ze er geen regenlaarsje verliest, want ik vind het nog een beetje vroeg voor prinsen of feeën op de stoep.

En wie heeft er haar boeken nog niet op tafel.. zucht...

Assepoes

Drie gemoedelijk lopende kinderen en drie wegvluchtende volwassenen. Wat zou daar in vredesnaam aan de hand zijn?

Nou ja, gewoon. Schoonvader wilde een foto maken van de drie kindjes met hun buit. Dus moesten wij even wieberen.

En thuis meteen lekker lezen natuurlijk.

Van lezen krijg je honger, dus aten we een stoofschotel die zo lekker was dat mijn schoonmoeder vond dat het recept op het weblog moest, dus bij deze:

Daar-zit-je-dan-met-de-gebakken-bonen-stoofschotel

2 uien, 3 tenen knoflook, 2 stengels bleekselderij, 2 wortels (alles fijn gesneden), 2 el olijfolie, 2 tl jinten (komijnpoeder), 1,5 el geraspte gemberwortel, 2 blikken tomaatblokjes, 3 tl bruine suiker, 4 blikken kidneybonen à 400 gr afgespoeld en uitgelekt, 3 tl rodewijnazijn, 2,5 el verse korianderblaadjes, 150 gr verkruimelde feta, 3 bosuitjes in ringetjes

Oven voorverwarmen op 160°C. Olie verhitten in een grote ovenvaste pan. Ui toevoegen en zacht laten bakken, knoflook, bleekselderij, wortel, komijn en gember toevoegen en 2 minuten bakken. Tomaat, suiker en 400 ml water toevoegen en laten koken. Vuur laag draaien en een kwartiertje zachtjes laten koken. De bonen er door roeren en op smaak brengen met zeezout en versgemalen peper. Een uurtje in de oven laten stoven (deksel op de pan). Besprenkelen met rodewijnazijn en bestrooien met koriander, bosui, feta en eventueel groene peper. Lekker met stokbrood of rijst.

Daar-zit-je-dan-met-de-gebakken-bonen-stoofschotel.

15 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

15 Reacties op “En daar zat Assepoes dan met de gebakken bonen…

  1. Ja, nee, ik had dus al een beetje honger. Nu dus ook nog leeshonger. Bah.

  2. Fijn logje.
    Haha: ‘Zie dan nog iemand te vinden die voor een glaasje limo je vloer doet.’

  3. hmmm. lijkt lekker, die bonenschotel! nieuwe boeken ook, zijn ook erg lekker. hmm.

  4. Eline

    Wat een leuk verhaal heb je ervan gemaakt!

  5. Goed plan, pake-en-beppe dag, dacht ik al lezend. Tot ik me realiseerde dat dat voor mijn jongens helemaal niet zo leuk zou zijn, want hun grootouders wonen aan de andere kant en buiten Nederland. En ik las ‘bonen’, ja lang niet gegeten, ook al zo’n goed idee. Maar heb nog steeds geen oven(tje) dus dat gaat ook al niet door. Ik draai het denk ik om. In de vakantie in Amsterdam aan de stoofschotel. En dan eerst met opa en oma rondneuzen in een boekwinkel. Bedankt voor de inspiratie. Nu eerst naar de bieb en dan aan de pap.

  6. Hmmm die bonenschotel klinkt goed.
    Straks eens kijken of ik mijn assepoes de vloer kan laten doen……

  7. Wat een leuk logje weer!
    Maar 4 blikken bonen?! Daar mag Assepoester nog heel wat poetsluchtjes tegenaan gooien morgen ;)

  8. En iedereen vandaag flink wat windjes moeten laten? ;-)
    Lekker logje, San.

  9. Alles goed en wel met die opa/oma of pake/beppe dag maarre… ik kreeg in een keer geen aandacht meer van “assepoes”. Pake en Beppe waren veul belangrijker. Trots aan de hand van Pake…Mooi verhaal.

  10. Boekeweek, ik wil ook! Maar ja, dan moet je dus aar niet in het buitenland gaan wonen.. Ik heb opa en oma carte blanche gegeven, koop maar wat, om het felbegeerde geschenk in handen te krijgen. Ben benieuwd waar ze mee aankomen. Eerst maar eens koken, he, verhip een bonenschotel. Lekker in dit herfstige noodweer. Blegh.

  11. Sorry, ik kan niet schrijven. Vul in het voorgaande zelf nog even de n en de m in op de juiste plek….

  12. Leuk man, zo’n opa/omadag!
    Dat zouden ze hier ook eens moeten doen.

    Ziet er trouwens heerlijk uit dat laatste plaatje!

Geef een reactie

