geblinddoekt

‘Houd donderdag de zesde oktober ’s avonds maar vrij.’ zei Rinke. En hij wilde natuurlijk niet zeggen waarom.

Ik brak mijn hoofd over wat we zouden gaan doen. Maar niet te hard, want ik houd van verrassingen en wilde er niet van tevoren al achter komen. Ik had best kunnen opzoeken wat er op 6 oktober allemaal te doen was, maar ik hield mijn blinddoek mooi om en spiekte niet. Best fijn, weten dat je ergens naar toe gaat, maar nog niet wat het zal zijn. Uit eten? Naar het theater? Naar een concert? Naar de film?

‘Je moet wel op chic, want waar we naar toe gaan is het chic.’

Hm. Ik trok een sjieke panty aan en sjieke hakken, maar zag mezelf in de spiegel en miste ineens mijn knalgele schoenen zo. En die sjieke panty… Ik wilde mijn knalblauwe panty en mijn knalgele schoenen en riskeerde daarmee dan maar volledig underdressed te zijn. Ik mocht toch mee gelukkig. En ik was er blij mee hoor, dat ik niet op mijn sjieke hakken was gegaan. Natuurlijk was er in Zwolle, (want daar gingen we naar toe), geen parkeerplaats meer in de buurt van Odeon (want daar gingen we naar toe). Dat werd dus rennen naar de schouwburg, kruip door sluip door langs wegafzettingen.

Rinke had verwacht dat ik er onderweg naar de zaal toch wel achter zou komen wat we zouden gaan zien, maar toen ik in de zaal ging zitten wist ik nog niets. ‘Maar wat dénk je dat je gaat zien dan?’, vroeg hij. Er stonden instrumenten op het podium. Niets met een naam er op. Geen aanknopingspunt… ‘Zita Swoon!’ dacht ik ineens.

En het was Zita Swoon! Best logisch ook eigenlijk, want naar Zita Swoon gaan, dat betekent bij ons rennen om op tijd te komen. Zita Swoon was naar Burkina Faso geweest en had daar samen gespeeld met Mamadou Diabaté Kibié en Awa Démé. Samen deden ze nu dit optreden. Een wonderbaarlijk optreden, met Westerse en Afrikaanse klanken die samen vloeiden. Mooi dat het was! Kijk, zo klonk het.

Terwijl ik luisterde moest ik denken aan met blote voeten lopen door warm zand en aan de tijd dat mijn vader overwoog een baan in Ouagadougou, hoofdstad van Burkina Faso aan te nemen. Mijn ouders besloten dat het hele gezin het met de verhuizing eens moest zijn. Ik was een jaar of 11 en nieuwsgierig, zag er geen probleem in alles achter te laten. Maar mijn broertje wilde niet, hij kon zijn beste vriendje niet missen. Hoe was mijn leven gelopen als we wél gegaan waren? Inmiddels heeft broertje natuurlijk al lang een tijdje in Afrika gewoond, maar ik was er nog nooit. Gisteravond kreeg ik er dan toch even een glimp van. Ik was verbaasd hoe Stef Kamiel met zijn Zita Swoon me altijd weet te boeien en ontroeren, welke kant hij muzikaal ook op waait. Tranen over mijn wangen om een stuk waarvan ik het meeste van de tekst niet eens kon verstaan, maar dat zó mooi was.

Van de ene naar de andere Belgische band: wie won er de dEUS cd? Nu ik toch die blinddoek nog had, deed ik ‘m nog maar even om voor de trekking. Wie zou er winnen? Limoentje? Wien? Miek? Tijmen?

Alle lootjes in de hoed en welke pak ik?

Deze!

Zelf toch ook wel benieuwd nu...

Ah. Het is Novy! Ja. Duh.

28 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

28 Reacties op “geblinddoekt

  1. Wat lief van Rinke!
    Een vriendin en ik kregen ook eens een verrassing van onze vriendjes. Geen idee hadden we! Reden eerst doelloos rondjes door de stad om ons op verkeerde benen te zetten en stopten bij een schouwburg. Nog steeds geen idee. Wij naar binnen en zij gingen weer weg. Zaal stond vol met vrouwen. Wij nog steeds onwetendheid. Een lesbo-avond?! Tot de gordijnen opengingen en er een vijfkoppige formatie het podium op kwam lopen met enorme leuters! Haha! Soort van chippendales, echt vreselijk! Maar wel keihard gelachen samen :)

  2. aaaaaah… wat een anticlimax. ;-) nee hoor, enjoy, novy! gefeliciteerd!

  3. Compliment voor je schrijftalent, maar bovenal voor je fotografiekwaliteiten. Erg gaaf hoe alles beeldend gemaakt wordt met een kunstzinnig tintje. Leuke muziekmix trouwens. Interessante samenstelling.

  4. nsiegerink@hotmail.com

    Wat een geweldige verrassing van Rinke

  5. Novy

    Tss.
    Nou, te gek! Hij is goed aan me besteed, dat weet je.

    • sanneke

      Vind ’t mooi dat ie naar jou gaat. Weet je nog, bij het bospodium met een twee slapende kindjes aan onze voeten en ik met een struikje tussen mijn benen? Hum. Dat klinkt wat raar en het was ook wel wat typisch. Maar tegelijk, wat was het mooi, samen kijken naar dEUS!

  6. Wow, welalleJesúsnogantoe, dìt is nog eens goede muziek, swingt de pan uit! Genieten gewoon.
    En of je nu op hakken of gele boots ging, kon je daar in de schouwburg eigenlijk wel dansen? Ik zou echt niet stil kunnen zitten (achter de computer met het volume maximaal ook al bijna niet). Overkwam me eens in de Oosterpoort bij muziek uit Mali. Wat zitten die stoeltjes dan opeens in de weg.
    Dankjewel voor deze welkome afleiding/ kennismaking. ’s Kijken of ik met mijn aanstaand bezoek aan België meer van hen kan horen. Echt schoon!

    • sanneke

      Geweldig, hè? En weet je, je hoeft niet naar hen toe, ze komen naar jou! Ze komen binnenkort in Groningen optreden. Gaan zou ik zeggen!

  7. Ja ècht?! En nu maar hopen dat dat niet net is als ìk Vlaanderen ben. Ik ga gauw zoeken (en een plekje met dansruimte reserveren). Morgen. Nu eerst maar ’s drie kindjes (eigen en oppas) achter de veel te lange dvd (en de chips en ander lekkers) wegplukken. Dankjewel.

  8. Yes!!!!!, Da’s maandag, mijn kinderloze vrije avond, en dan zit ik nèt niet in België, en er zijn nog kaarten beschikbaar… Maar shit hé, dan zit ik wèl in A’dam. Effe kijken wanneer ze daar zijn, pas in december zie ik. Hm, zal ik ze toch in BE gaan zien? Huh, Roeselaere…waar is dàt nu weer. Anyway, ik kom er wel uit en gá ze zien (en hóren en natuurlijk ook dansen). Nogmaals dank. Als hier nog meer enthousiastelingen zijn, wie wil er mee? (maar ik trakteer niet).

  9. Simone

    24 oktober, ik wil ook! Vorig jaar deze tijd was ik in Afrika! Hmmm…

  10. hoi, lees sinds kort wel eens mee en wou even zeggen dat je heel erg leuk schrijft!!! leuke muziek ook ik hou dr wel van, hou ook van alpha blondy lijkt hier niet echt of helemaal niet op maar komt ook uit afrika (versta ik ook de helft van de nrs niet van)

    • sanneke

      Dank je wel, Sabina! En ik luister graag naar teksten (luister nu bijvoorbeeld de nieuwe Feist met werkelijk prachtige teksten), maar de muziek kan ook al genoeg zijn om helemaal in vervoering te raken.

  11. Ik had erover gelezen dat Zita Swoon in Burkina Faso gespeeld had met een aantal Afrikaanse muzikanten, maar nog geen nummers gehoord. Bedankt voor het youtubeje, verrassend mooie combinatie. Ook leuk om zo verrast te worden door Rinke. ;)

    • sanneke

      Inderdaad, verrassend mooi, dat vond ik het ook. Ook mooi om op het podium te zien hoe de muzikanten tot elkaar willen komen, maar dat dat soms best lastig is. Dan moest een liedje drie keer opnieuw ingezet worden, omdat Afrikaanse muzikanten helemaal niet gewend zijn aan ‘1-2-3-4…’ aftellen en inzetten, terwijl Stef Kamil toch graag een strak begin wilde. Maar het was mooi en fascinerend dat te zien en het plezier en het samen tot éen doel willen komen straalde er van af

  12. Ik blijf het bijna ultiem romantisch vinden: zo’n verrassingsdaad.
    Jij blij dat je niet bij Hans Kazan zat.

    (Heel misschien heeft Rinke Marnix op ideeën gebracht… die kwam gisteren thuis met plannen voor een avond meeliften in de theatertour van meneer Rot – en ik hakte de knoop door. ;-))

    • sanneke

      Romantisch, nou en of. En weet je, als ie me mee had genomen naar Hans Kazan was ik hogelijk verbaasd geweest, maar had ongetwijfeld toch ook erg genoten van samen een avond uit. En wat leuk dat jullie naar Jan gaan!

  13. Jet

    Wow, Zita Swoon, wat een leuke verrassing! Heb deze show nog niet gezien maar sinds ik Stef Kamil Carlens als 15-jarige bakvis voor de schoolkrant interviewde over dEUS kan hij nooit meer iets fout doen bij mij. Drie uur lang beantwoorde hij geduldig alle (soms licht onnozele) vragen én we mochten daarna en bij volgende concerten ook nog eens backstage biertjes komen drinken. Oh, de zoete herinneringen…

    • sanneke

      Nee, dat meen je niet! Wat geweldig! Ik vind ‘m ook zo leuk, Stef Kamil. Treedt op in een wijde rode harembroek, een tamelijk vrouwelijk wikkelshirtje en een leren jack. Ik vind mannen die zoiets op een zeer vanzelfsprekende manier kunnen dragen zonder een spoortje twijfel of dat nou wel zou kunnen en zonder dat het aan hun mannelijkheid af doet zeer aantrekkelijk.

  14. Aaah was dat het! Ik had de sites van de Melkweg, Paradiso, Oosterpoort en Hedon al afgezocht naar wat er 6 oktober stond te gebeuren, maar het was dus Odeon ;) Superleuk zeg!!

  15. En de nieuwe dEUS, die heeft Henk in zijn laatste weken Kink mooi nog even geconfisqueerd (samen met een heleboel oude dEUS-singles, die nog in het archief lagen. Prachtig artwork, dus die ga ik mooi eens inlijsten ofzo). Ik ben er nog steeds niet heel erg kapot, maar wie weet komt het nog.

    • sanneke

      Ja, dat was ‘t! Zo dichtbij huis zoiets moois! En de nieuwe dEUS, hij moest echt landen bij mij. Was ook erg verbaasd over de tekst ‘Is that all you got for your mother?’, maar die begrijp ik ook beter nu ik de clip gezien heb en ’t over money in plaats van moeders blijkt te gaan. :)

  16. Wien

    Gefeliciteerd Novy :) Benieuwd wat je van de plaat vindt!

  17. Gisteravond hoorde ik ze op de radio. Muziek brengt mij terug, want 10 jaar geleden o.a. in Burkina Faso geweest … mooi, dat “verhalende” aan de muziek.

Geef een reactie

