on my radio *)

Ik was wel eens op de radio geweest. Dat was best spannend. Ik werd gebeld door Radio 1 of ik de dame was die een vuistbijl in de goot voor de Aldi gevonden had en of ik wilde wachten tot ik terug gebeld werd om daar over te vertellen. Ik vluchtte naar de slaapkamer, zodat mijn radio-optreden niet verstoord zou worden door vragende kinderstemmetjes: ‘Mamma, wie heb jij aan de telefoon. Ik wil ook aan de telefoon!’ die al ras over zouden gaan in boze huilpartijen als ik zou sissen: ‘Nu even niet, liefje!’ Dus sloot ik de deur van de slaapkamer en ijsbeerde in een U-vorm om het bed heen tot ik gebeld werd. Geen idee meer wat ik allemaal uitgekraamd heb, maar mijn eerste radio-optreden was een feit.

Vorige week -ik schreef het al- volgde mijn tweede radio-optreden. Nu bij Kink FM. Woensdag verscheen het nummer van Kink weer op mijn telefoon. Ditmaal kwam het niet helemaal onverwacht. Ik had al drie mailtjes gestuurd en was dolblij dat ik nu gebeld werd, al volgende weer een zenuwachtig ijsbeer-rondje tot ik daadwerkelijk de zender op mocht, maar het was gelukt: ik won kaartjes voor de Intergalactic Lovers en dEUS op 20 november in Groningen. HOERA!

Gisteren werd ik echter alwéér gebeld. Ditmaal om mijn keuze voor ‘Gigantic’ van de Pixies uit mijn top 10 voor de Kink 1600 toe te lichten. Wat leuk! Ik kon vertellen over kat Pixie, vernoemd naar de Pixies, over mijn vader die toen ik nog thuis woonde Gigantic altijd hard mee zong. En wat bijzonder, gisteren, op de laatste dag dat mijn favoriete radiostation uit mocht zenden nog even op die zender te mogen zijn. Ik was verdrietig om die laatste dag, maar had zo de kans om nog even deel uit te maken van de zender die de afgelopen jaren de soundtrack van de Santenkraam verzorgde. Of ik soms dj-ambities had vroeg mijn schoonbroer.

Die laatste dag van Kink FM, ik beleefde ‘m ten volle. Voordat ik de kinderen naar bed bracht dansten we nog één keer samen op de muziek van Kink FM, op Song 2 van Blur. Rinke moest werken tot negen uur, daarna installeerde hij zich naast me op de bank. We keken hand in hand, hoofden tegen elkaar, naar de live-stream, die liet zien hoe het er in de studio aan toe ging, we luisterden via radio Henk. Daar klonk vlak voor 12 uur Love Will Tear Us Apart nog van Joy Division, waar ik zo van houd. Ik probeerde er nog op te dansen, maar ’t lukte niet meer, te verdrietig. En ach, A Forest van the Cure… Om 12 uur speechte een emotionele Kink-baas, Jantien van Tol. Om 00.23, terwijl de laatste klanken klonken van Black Van Pearl Jam, het allerlaatste nummer uit de Kink 1600, het allerlaatste nummer van Kink FM, viel ineens de zender weg. ‘Kink FM heeft besloten te stoppen met deze zender’ klonk er alleen nog maar om de paar seconden. Nietes. Niet Kink zelf! Werd ik naast verdrietig nog boos ook.

Gelukkig was daar Rinke nog, die ineens iets tevoorschijn toverde. ‘Kijk eens, liefje… een schrale troost.’ Uit het kerstpapiertje (nee werkelijk, welke winkel pakt er nu al cadeautjes in in papier met besneeuwde kerstbomen?) haalde ik de nieuwe cd van Feist, Metals te voorschijn. Die officieel nog niet eens uit is, maar stiekem dus toch al wel schijnbaar. En Rinke had ‘m voor me gevonden.

Op de achterzijde las ik de titels van de tracks. Nr 2: Graveyard. Nr 7: Bittersweet Melodies, Nr 11: Comfort me. Ja, passend nu. En móói! Luister maar. Leslie Feist met haar dwingende, bedwelmende stem, stoere solo’s spelend op haar gitaar. Tofste nummer: Undiscoverd First. Nog niet te vinden op Youtube, maar al wel klinkend door mijn huiskamer. Leve muziek die me weet te raken in mijn  hart of in mijn buik, die me laat dansen, me kippenvel geeft of waar ik de tranen van weg moet slikken. Kink FM mag dan gisteren naar het graf gedragen zijn, een nieuw initiatief is al opgezet om de muziek waar Kink voor stond door te laten klinken: Pinguin Radio. Ze zoeken er nog dj’s.

PS. Mijn favoriete dj is gelukkig niet werkeloos nu, hij gaat bij 3 voor 12 van 3FM aan de slag.

Lieve Henk, Messenger of Music, maker van perfecte Santenkraam-avonden, ik ga je stem en muziek missen op de radio. Gelukkig kan ik er ook nog wel eens live van genieten.

*)

12 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

12 Reacties op “on my radio *)

  1. Hey! Ik had je nog gehoord op de radio! Lachen dat ik nu je blog lees!
    RIP Kink fm nu heb ik helemaal geen leuke radiozenders meer en ja
    ik zei ook al tegen mezelf: Kink heeft dat niet besloten hoor maar V.V.
    Nou, groetjes van mij (ookal ken je me niet) en veel succes met je muziek.

  2. Uhm, volgens mij lukt het niet om een reactie te plaatsen ik zie het niet terug.
    Doei.

    • sanneke

      Ha Ruby, ik moet een eerste reactie van iemand altijd eerst goedkeuren, daarna worden al je reacties gewoon zichtbaar. Grappig dat je me gehoord hebt! En verdorie ja, je hebt helemaal gelijk.

  3. Ja man. Wat een wrang afscheid….
    Wij gaan 18 november naar Triggerfinger. Trouwens.

  4. sanneke

    Afschuwelijk. Ik was er de hele dag nog naar van. Gelukkig had ik Feist. Godsamme, mooie cd. Veel melancholieker dan the Reminder, maar om zich diep in je te nestelen. En jullie naar Triggerfinger! Mmm!

  5. HNK

    Zit op de bank de uitzending van woensdag nogmaals te luisteren en lees je blog.. Tranen en meezingen… Nu Bright Eyes en langzamerhand richting stukje Grol..
    *slik* Het hakt er vandaag pas echt in.. Zal snel de uitzending online zetten.

    • sanneke

      Ach lieffie… geen Kink-jock meer, het is ook niet echt te bevatten. De foto is gemaakt tijdens je laatste uitzending. Ik hoop voor je dat je nieuwe werk zo leuk is dat je daardoor Kink FM minder hoeft te missen.
      Gister Pinguin Radio uitgeprobeerd en het is de goede muziek, maar ik mis de vertrouwde stemmen, de nieuwtjes tussendoor. Nou ja, het is niet anders…

  6. mus

    oooh en ik vond je zo leuk vorige week de kamer in klinken! en raar toch ook.

    pixies te lang niet meer gehoord… #fijneherinneringen :::gaat ondertussen even youtuben:::

    • sanneke

      Ja, heel raar. Kink had nog nooit zo veel luisteraars als afgelopen jaar en toch zag Veronica het niet langer zitten er mee door te gaan, niet rendabel genoeg. Maar Pixies luisteren, goed idee!

  7. Novy

    Feist is inderdaad prachtig! Net in bed samen met Henk de hele cd geluisterd! (staat op de luisterpaal)

    • sanneke

      Mooi hè? In bed is een prima plek om ‘m voor ’t eerst te beluisteren, deed ik gisteren ook. Daarna kwam ie overdag maar met heel veel moeite weer uit de cd-speler: zo mooi!

  8. Ik denk dat Kink ook zeker in die laatste dagen flink wat luisteraars heeft gehad. Wij hebben ze ook nog zoveel mogelijk gevolgd. Ik luister niet vaak radio, maar toch zal ik Kink ook missen! Maar ik ben blij dat Henk in ieder geval goed terecht gekomen is.
    En wat is ie toch een lieverd, die Rinke.

Geef een reactie

