Zoekt en gij zult iets anders vinden dan u zocht

Toen Neeltje een jaar was kwam een familielid een doos met Barbies en aanverwante artikelen brengen. Paarden van plastic en zo. Ik knipperde eens verschrikt met mijn ogen en verhuisde de doos naar zolder. Barbies, die waren mij vroeger verboden. Eng vond mijn moeder ze. Maar ja, stel je nou voor dat mijn dochter later gek op plastic poppen zou zijn? Naar de zolder er maar mee dus.

Vandaag trok ik de vlisotrap naar beneden en toog de zolder op, op zoek naar een doos vol Barbies. Niet voor Neeltje, maar voor Nisse, wiens droom het is VEEL Barbies te bezitten (sorry, mam) en om ook in het weekend naar school te mogen. Voor dat laatste kan ik niet zorgen, maar dat eerste, dat moest toch mogelijk zijn dacht ik.

Oh boy, had ik dat even verkeerd ingeschat… Hoe kan ik u onze zolder omschrijven? ‘Zoals mijn zolder misschien?’, denkt u vast. Ja, zoals uw zolder, maar dan erger, voller. Zo vol dat je geen idee hebt wat je waar zou moeten zoeken. Als u ooit een bericht op nu.nl leest: ‘Gezin in slaap bedolven onder inhoud zolder’, dan gaat dat vast om ons gezin. Er komt vast een dag dat de zoldervloer het gewicht echt niet meer aan kan. Vanmorgen wrong ik mezelf langs een eindeloze hoeveelheid dozen, wurmde mezelf onder een oud matras door, probeerde niet door een uit elkaar geschroefd ledikant geplet te worden. En die krengen van Barbies, op hun plastic paardjes wisten ze me telkens voor te blijven. Ik vond er niet één.

Wel ontdekte ik het kleine weefgetouw, waar ik als kind op mocht weven (en ja, ik vond dat heel leuk, ik geef het maar eerlijk toe). Nah ja… had geen idee dat dat hier was! Ik vond bergen kinderkleertjes én… een dagboek met twee jaar van mijn leven er in. Turbulente tijden beleefde ik toen ik net van de basisschool af kwam. Ik vind er een ontzettend gekriebelde brief in terug van een neef (was ik verliefd op toen ik 11 was, mocht niet natuurlijk): ‘Ik hoop dat je mijn brief een beetje kan lezen, ik heb namelijk mijn arm gebroken.’ Het brons-certificaat van Diny’s Dansschool zit nog achter in het dagboek: ‘Eng. wals: 8 1/2, Tango: 8, Quickstep 8.’ Ik tekende mezelf van school naar huis lopend met de buurjongen (waar ik natuurlijk ook verliefd op was) met allebei een tekstwolkje met ‘bla bla bla’ er in. Maar ik had ook best diepgang, hoor, toen ik twaalf was, ik stelde mezelf existentialistische vragen als: ‘Waarom bestaan er proefwerkweken? Waarom kan ik niets tegen het drugsprobleem doen? Waarom heb ik niet genoeg geld om naar Spanje te gaan? Waarom ben ik nog geen 18? Waarom zeur ik zo?’

En waar luisterde ik nou naar toen ik 12 was?

Lieve Jellie, 

Hier volgt mijn poptop: 

1 Kim Wilde met: Schoolgirl

   Kim was vroeger al één van mijn lievelings popzangeressen, nu heeft ze opnieuw mijn hart verovert met dit liedje. (Net nieuw)

2 Madonne met: Lif to Tell

   Een prachtig liedje! (Aardig oud) Ze heeft trouwens net een nieuwe plaat, Treu Bleu of zoiets.

3 Jermaine Stuard met: Jou don’t hef to take are clothes of

   Ik weet niet precies hoe je het schrijft, maar het is een heel leuk liedje (Aardig oud)

Ik nam het duidelijk nog niet zo nauw met de d’s en t’s en had nog geen les Engels gehad. De songtekst van Live to Tell had ik in mijn bloemetjesbehang geprikt, dus die ken ik nog uit mijn hoofd, maar Schoolgirl van Kim Wilde… leve Youtube, want ’t zei me niets meer.

Jarig! Voor mijn twaalfde verjaardag kreeg ik een heuse Sony Walkman, het oranje stickertje er van vond ik in mijn dagboek terug. En het jongetje op mijn bed? Mijn broertje Jan Maarten. Linksboven de bladzijde uit de Hitkrant met 'Lif to Tell' er op.

Blijkt ook dat ik Dirty Dancing in de bioscoop gezien heb, met vriendinnetje Yildiz. Wist ik niet meer. Ik zag net het bioscoopkaartje terug. Vanavond ga ik weer naar de bioscoop, maar nu met vriendinnetje Yvon. Van deze trip naar het verleden back to The Future.

12 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

12 Reacties op “Zoekt en gij zult iets anders vinden dan u zocht

    • sanneke

      Gisteren reed ik al door heftige slagregens naar je toe, spannend, maar hé, ’t was ’t waard. Weet nu de weg, dus tot de volgende keer in de bioscoop!

  1. nsiegerink@hotmail.com

    maar wel een echte schat gevonden dus. Erg he die zolders. Hier durf ik er niet eens op, laat ik aan Man over.

  2. Wat een leuk stukje! Fijn, zo’n verborgen schatten terugvinden waarvan je niet meer wist dat ze bestonden. Bij mij is het andersom: ik wéét dat er nog dagboekschriftjes van mij zijn toen ik 12, 13 was (van hetzelfde kaliber als dat van jou ;-) ), maar die zolder bij mijn ouders is vast nog propvoller en rommeliger dan jij die van jullie beschrijft: ik kom niet eens verder dan de deur…

    En heeft Nisse zich erbij neergelegd dat de barbies voorlopig onvindbaar blijven? (Houden zo; die dingen zijn zo eng!)

    • sanneke

      Ooit kom je ze vast weer tegen. En inmiddels ben ik al wat over de Barbie-angst heen, Nisse is er zo gek op, maakt zelf ontwerpen voor kleding voor ze. Tja.

  3. Dat lijkt me een bijzondere film. Enne, mag ik dat zeggen, die hoofdpersoon lijkt wel wat op je vriendinnetje met wie je er heen gaat (van buiten).

    Zolders zijn de mooiste plekken die er zijn. Maar Nisse is vast kleiner dan jij. Onder dat matras en dat ledikant door, moet voor hem een eitje zijn. Mijn zoontje van tien heeft op zijn lijstje met leuke dingen: hut bouwen, animatie maken, ontbijtje brengen. Maar ook: naar de rommelkamer (mijn dagboeken staan te hoog voor hem). Dus als Nisse jullie vlisotrap op mag, komt hij vast met nog veel meer moois beneden. En met barbies misschien.

    • sanneke

      Het was inderdaad een bijzondere film en ik zou wel erg moeten lachen als mijn vriendinnetje net als de hoofdpersoon een ’30 days, 30 dances’ project op zou starten. Ik ben bang dat Nisse nooit de uitweg meer zou vinden als we ‘m op de zolder los zouden laten.

  4. Leuk he, ‘dingen’ van vroeger terug vinden?
    Ik heb ooit schriftjes vol met de problematiek van mijn leven toen.
    Lachen!
    En nu zie ik dus heel goed dat Jip op jou lijkt.
    Enne… hoest nu met de barbies?

  5. hihi, dat zijn echt onverwachte vondsten, maar hoe zit het nu met die barbies.

Geef een reactie

