‘neem over 150 meter een U-wending’

‘Dus de komende nachten komt er geen meisje de slaapkamer in sluipen om naast me in bed te gaan liggen…’ zei ik tegen Rinke.

‘Nee,’ zei Rinke, ‘je zult het met mij moeten doen.’ Gisteren was hij vrij, we brachten de caravan en de kinderen weg naar respectievelijk zijn stal en hun pake en beppe en hadden daarna nog een beetje tijd voor ons tweeën.

We reden naar Utrecht, waar we midden in een file terecht kwamen. Daar, in de auto, zagen we de mens op zijn lelijkst. Zakenmensen in pakken, net uit hun werk, die anderen geen millimeter plaats op de weg gunden. Zij gingen voor. Een krijsende vrouw die een buschauffeur bijna te lijf ging, die haar kwam vertellen dat ze op de busbaan stond. Later ging ze tegen ons aan staan toeteren. Het leek wel een sport om bussen zo veel mogelijk klem te rijden, liefst als ze net een draai de weg op maakten. Ik snapte er niets van.

Lopend langs de Oude Gracht lieten we de verkeersdrukte weer van ons af glijden. De zon scheen over de gracht, de terrassen zaten vol, ik zong het liedje dat de hele dag al in mijn hoofd vast gebeiteld zat. We aten er tapas en ik pende mijn servet vol met ideeën voor tekenlessen.

Rinke midden in de brainstorm. Is leuk, samen brainstormen terwijl er bootjes langs varen.

Ik wist dat ik wat vergeten was... mijn Moleskine... maar een servetje voldeed ook.

Utrecht kon maar moeilijk afscheid van ons nemen. Overal waar we de stad probeerden te verlaten zette ze snel een wegafzetting op. Claire, onze navigatiesysteemdame bleef ons maar wanhopig toeroepen dat we  U-bochten moesten maken. En wij die niet luisterden, want we wisten wel beter. Ook buiten de stad was iedereen nijverig aan het werk. Ze worden vast heel mooi, die wegen van ons. Wij genoten er langs de kant van de weg nog even van.

'Ernstige verkeershinder' nummer 5.

Ik als spook.

Vannacht werd ik inderdaad niet wakker van een meisje dat bij me in bed kroop. Wel van een katje dat aan de slaapkamerdeur krabbelde. Hij is wat zielig, dat katje van ons, sinds we terug van vakantie zijn is ie ineens erg mager. Als ik hem aai voel ik zijn ruggengraat. Ik wiegde het scharminkel dus maar eens in mijn armen en bracht hem naar beneden. Waar hij het helemaal niet grappig vond dat ik de gangdeur voor hem dicht deed en snel weer naar boven probeerde te glippen. Dus ging ik maar buiten met hem naar de sterren kijken. Het was zo helder dat ik de sterren zelfs zonder lenzen in zag. Wat ik dan weer niet zag was Pixies waterbak, waar ik toen ik terug naar binnen ging midden in ging staan. Met natte voeten weer naar boven. Ook zonder kinderen in huis kunnen mijn nachten enerverend genoeg zijn, daar hoeft Rinke nog niet eens zijn best voor te doen.

24 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

24 Reacties op “‘neem over 150 meter een U-wending’

    • sanneke

      Tof hè? Ik had natuurlijk heel stil moeten blijven zitten, zodat Rinke de foto met lange sluitertijd fatsoenlijk kon nemen, maar ik was wel benieuwd wat er zou gebeuren als ik ondertussen op zou staan. Nou ja, dan word je dus een spook. :)

  1. Leuke vertelling, spannende foto’s.
    Wat een merkwaardige tomtom hebben jullie, die kan niet goed vertalen, lijkt het mij.

    Wllm

    • sanneke

      Hoi Wllm, welkom en dank je! Onze Claire is allerliefst. Ze haspelt er op los, maar dat maakt haar er alleen maar sympathieker op. Ik heb me dus uitgebreid verontschuldigd voor het feit dat we zo slecht naar haar luisterden.

  2. Hahaha, grapjurk. Utrecht natuurlijk!

    • sanneke

      Oh, HIER! Ja, ik was daar. :) Maar we hielden ’t maar even een avond voor 2. Met huilend hart, hoor, want dat huilde natuurlijk: ‘Quirk! Quirk!’

  3. Gek eigenlijk. Dat ik mij jou en Rinke gewoon nooit op een terras voorstel. Maar altijd in een wei, of ergens aan een beekje aan het picknicken ofzo. :-)

    • sanneke

      Je hebt gelijk, ’t komt ook bijna nooit voor. En picknicken… met een fles koude prosecco in de fietsmand… mmm, ik krijg er direct zin in.

  4. Oeh, een spook! Cool!
    En fijn, hè. Die langsvarende bootjes. Ik moet er ook weer eens heen!

  5. Ja precies,ik wou ook zeggen: Hee je was hier! En ook: ja, lelijk he, dat verkeer. Geen wonder dat ik hier ‘road rage’ heb ontwikkeld. Maarja, dat lekkere loungen aan de werf maakt dan wel weer een hoop goed, lijkt me…

    • sanneke

      Gut, woon jij ook in Utrecht? Mooie stad! Ik kan ’t me voorstellen, dat van die road rage, mijn hemel, wat een gedoe daar! Maar ’t ergst was toch de mentaliteit van de automobilisten. Zo… onaardig. Hou ik niet van.

  6. Ik woon in Nieuwegein, ruim kwartiertje fietsen van jullie terrasje verwijderd. En ik snap ook dat gedram op de weg niet. Ben er wel een veel …uch, assertievere chauffeur van geworden. Of onaardiger, dat zou ook kunnen… ;)

  7. Utrecht is een lekkere slenter, terras zit, uren lang mensen kijken stad.
    En in de waterbak van de katten staan overkomt mij regelmatig, maar dat komt omdat in de badkamer ook een drinkbakje staat en ik ’s nachts zonder lenzen niet zo veel zie……..
    En hebben jullie nog meer tijd samen of zijn de kindertjes al weer opgehaald?

  8. Utrecht is heerlijk. Als je eenmaal in de binnenstad zit, that is :).

    Vorige keer dat we er kwamen had ik ruzie met een taxichaffeur omdat ik niet binnen 0,3 seconden optrok voor het groene licht en mepte een ehm.. medelandster mijn dochter in Hoog Catharijne op haar arm omdat ze er niet vlug genoeg doorkon.

    En dan ben ik zoooo blij dat ik lekker rustig in de Betuwe woon!

    • sanneke

      Nee, Rinke zag ’t niet helemaal zitten, ’t koelde snel af buiten dus mijn idee van bij een zwemplas gaan picknicken en dan ook nog even zwemmen leek ‘m toch niet echt wat.

  9. Ik vind jou als spook helemaal niet eng.

    En oei oei, heel even miste ik Utrecht. En heel even was ik terug. Dank.

  10. Klinkt bekend, de weg-mentaliteit die je beschrijft. Ik snap het na bijna 6 jaar hier nog steeds niet. Maar een terrasje aan de gracht is fijn :-)

Geef een reactie

