Nisse en de nieuwe wereld

Ik weet nog hoe ik me verheugde op het moment dat Jip naar groep drie mocht. Hij ging leren lezen! Wow! Wat zou er een wereld voor hem open gaan!

Nu Nisse naar groep drie gaat voelt het heel anders. Nisse heeft de deur naar die nieuwe wereld al lang open gemaakt. Lezen? Dat kan hij lang, schijven dus ook. Rekenen doet hij al en vanmorgen kwam hij zelfs met de mededeling: ‘Ik zag op de klok dat het half acht is, dus ik ga naar beneden, hoor!’ Wat? Kan hij nou ook al klokkijken? Ik nam de proef op de som om kwart over negen (op de klok met romeinse cijfers): ‘Kun je ook zien hoe laat het nu is?’ ‘Nee.’ En dat voelde even als opluchting, hij had dus alleen maar het beeld van half acht herkend, had Jip ‘m vast verteld. Maar hij ging verder: ‘Als de grote wijzer nou nog boven had gestaan had ik wel geweten dat het negen uur was. Oh maar wacht, dan is het nu dus kwart over negen.’ Hum.

Ik weet niet zo goed wat ik er mee aan moet. Vond het bij Jip makkelijker. Die loopt niet voor en niet achter, kan heel goed mee komen op school en vindt het allemaal super interessant. Nisse leert zichzelf de dingen al voor ze hem aangeboden worden.

In de vakantie bekeek hij het Lego spel Pirate Plank. ‘Mam,’ zei hij,’ dit klopt toch niet? Moet het niet Piraten Plank zijn? En hoe zit dat eigenlijk met het woord plank? Ik hoor de ‘ng’ er in, maar die staat er niet.’ En ik legde hem maar uit wat meester Paul mij in groep 4 of 5 uitlegde: ‘De g kan niet voor de k staan, want dat is GeK. Dus hoor je een ‘ng’ voor een k, dan laat je de g weg.’

Denk ik aan groep 3, dan denk ik aan kinderen die per nieuwe letter woordjes leren, niet aan een kind dat over je schouder meekijkt terwijl je een logje typt en zonder haperen leest: ‘Nieuw bericht toevoegen.’ Ik hoop maar dat ze hem aan kunnen bieden wat hij nodig heeft op school.

Samen zingen met zijn vader.

Hof der Nisse in het dorpje Nisse.

In het dorpje Nisse.

Gisteren geschilderd.

Zijn zusje is me ook een portret trouwens, daar had ik op de camping nog een fijne discussie mee:

N: ‘Kijk, een eend!’

S: ‘Dat is een gans, leuk hè, dat die ook op de camping woont?’

N: ‘Nee hoor, het is een eend.’

S: ‘Echt Neeltje, het is een gans.’

N: ‘Niet, want eenden hebben vleugels, deze heeft vleugels, dus het is een eend.’

Uitgeluld. Ze maakte gisteren haar eerste echte schilderij. Ook al zo eigenwijs.

Neeltjes eerste schilderij. 'Pappa met rode wolken'

Advertenties

18 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

18 Reacties op “Nisse en de nieuwe wereld

  1. Nisse heeft een bijzonder observatievermogen, zoveel is ondertussen wel duidelijk. Ik hoop inderdaad dat hij op school niet ‘gesmoord’ wordt, maar de ruimte krijgt om te blijven ontdekken.

    • sanneke

      Dat is het inderdaad, gecombineerd met zoals de juf van de plusgroep het zegt ‘een olifantengeheugen’. Ik hoop ook maar dat hij de kans krijgt niet alles opnieuw te moeten doen wat hij al kan, maar dat hij nieuwe dingen mag ontdekken.

  2. Elise

    Dat lijkt me inderdaad wel spannend, ja. Het is wel heel erg school- en leerkracht-afhankelijk of er nog uitdaging geboden wordt, volgens mij.
    Zo te horen gaat Nisse inderdaad erg snel. Maar wat me ook opvalt zijn die schitterende schilderingen van Neeltje! Hoe oud is ze ook alweer precies?

    • sanneke

      Nu komt Nisse in groep 3 ook bij de juf die de plusgroep draait, die kan er vast mee omgaan mag ik toch hopen. En Neeltjes eerste schilderij… ik vind het ook geweldig! Vond het zo leuk om te zien hoe systematisch ze te werk ging. Een rode streep over één arm? Dan ook over de andere. En voor het evenwicht een rode stip op de buik en dan die wolkjes, grappig hoe ze die twee aan twee schilderde en dan in allemaal een stip. Eind juni is ze drie geworden.

  3. Mooi nieuw blog!!!
    En wat prachtige kinders hebben jullie! Bijzonder om bij elk kind zijn/haar eigen ontwikkeling te zien!

    Groetjes Rinette (misschien weet je het nog, heb wel eens gereageerd, maar meestal lees ik alleen mee)

  4. Eline

    Als ouders wil je in eerste instantie dat je kind opgroeit als Jip. Een kind die het gewoon hartstikke goed doet. Ik kan me voorstellen dat je onzeker bent over de toekomst van Nisse. *wat een slimmerik, zeg* Maar Rinke en jij zullen goed in staat zijn om dit proces te begeleiden en samen met Nisse te sturen. Daar ben ik van overtuigd!

    En die Neeltje! Dat wordt nog wat voor de toekomst ;-) Lang hebben wij of eigenlijk alleen ik getwijfeld over de naam Neeltje als voornaam.Vanwege het ‘tje’ kwam het/hij/zij ;-) niet door de keuring, maar elke keer als ik hem hier zie staan, denk ik: ‘Oei, toch wel hele leuke voornaam’. Gelukkig hebben wij hem wel als tweede naam! *dat mocht dan weer wel*

    • sanneke

      Hebben jullie Neeltje als tweede naam gebruikt? Of is je kindje nog niet geboren? Leuk zeg! Ik heb ook getwijfeld hoor, maar Rinke niet, voor hem was het klip en klaar. Ik sprak er met mijn vriendin Riekje over, die zei: ‘Maar ik heet toch ook Riekje? En jij Sanneke. Vind je het erg dat je naam een verkleining is? Ik niet.’ Nou nee. Ik ben erg blij met mijn naam en wil zelfs echt niet Sanne genoemd worden. Dus waarom zou Neeltje het erg vinden? We noemen haar trouwens ook vaak Neel, maar ze stelt zichzelf altijd als Neeltje voor (met haar achternaam er nog bij), ze is reuze trots op haar naam.

  5. Eline

    Femme is vijf jaar en heet officieel Femme Neeltje Janske Eveline. Juist bij een naam als Neeltje vind ik het ‘tje’ helemaal niet erg. Ben niet zo van de Josjes enzo ;-)

  6. Tineke

    Wij hebben ook een kind als Nisse. Een meisje die nu net 10 jaar is en naar het gymnasium gaat. Zij is niet goed begeleid op school en haar versnellingen zijn steeds een vlucht naar voren geweest. Blijf goed opletten en trek op tijd aan de bel als jullie denken dat het niet goed gaat. Renske wilde op een gegeven ogenblik helemaal niet meer naar school want de kinderen vonden haar raar en snapten haar niet, om nog maar niet te spreken van de juf. Gelukkig hebben wij voor haar een plusklas gevonden en daar bloeide ze helemaal van op.
    Sanneke ik had je een mailtje gestuurd want wij zijn weer in Zweden. Misschien kan je mij een mail sturen want ik wil je wat vragen.
    Tineke
    T

    • sanneke

      Wat naar dat Renske zich zo onbegrepen heeft moeten voelen. Voor jullie als ouders ook. Ik weet het niet hoor, of Nisse ook zo’n snelle is (grappig, want hij praat heel traag en weloverwogen, bij Nisse denk je niet zo vlug aan ‘snel’), maar we houden het in de gaten. Heb ik een mail van je gemist? Heb sinds een tijdje een ander adres, dus het zou kunnen. Ik mail jou even.

  7. En dan besef je je ineens als ouders dat je kind veel meer is dan gewoon bijdehand. Ik heb dit meegemaakt met mijn oudste, hij bloeide enorm op toen hij in groep 4 een juf kreeg die anders altijd groep 8 les gaf, maar nu door haar zwangerschap liever een lagere groep had en die hem echt opdrachten gaf op zijn niveau. Later op de middelbare school vroeg zijn decaan zich verbaasd af waar zijn ‘plafond’ zou zitten, toen hij een dubbel profiel ging doen. En straks in november gaat hij (waarschijnlijk cum laude) afstuderen. En aan de andere kant is hij altijd een “normaal” kind geweest, met vriendjes, voetbal. Dus waak er voor dat Nisse ook gewoon kind kan blijven en men hem niet ouder wil behandelen omdat hij zo wijs over komt.

    Het schilderij van Neeltje vind ik prachtig. Herkenbare vormen en ze kan vertellen wat het is. Maar ja, met jullie als ouders moet ze toch wel creatief zijn.
    Over jouw discussie met Neeltje. Ik bracht Tarja gister naar het kdv en toen ik zei dat WE naar het kdv gingen, verbeterde ze mij en zei dat ZIJ ging. Maar als ik kleiner zou groeien dan mocht ik ook en dan zou zij me brengen, want dan was zij al groot gegroeid.
    (je snapt dat ik daar glimlachend binnen kwam)

    • sanneke

      Goed te horen dat het met jouw oudste zo goed is gekomen. Dat zal met Nisse ook wel lukken, maar nu, met die overgang naar groep 3 merk ik dat ik het toch wat spannend vind.
      Het hoeft niet hoor, dat Neeltje onze creativiteit erft, Jip heeft dat toch ook echt minder dan Nisse bijvoorbeeld. Jip vindt tekenen leuk, maar rekenen nog veel leuker. Kun je ook creatief in zijn. :) Maar Neeltje, ja, erg leuk om te zien hoe zij schildert. Na dit doekje waarbij ze zich erg geconcentreerd had gaf ik haar nog een klein doekje waarop ze lekker los kon gaan met kleuren husselen en zo. Dat is een lekkere smeerboel geworden. Schattig van Tarja!

  8. Esther

    Oeioeioei, dat is inderdaad wel spannend… Boeiende persoonlijkheid, die Nisse :) Staat hij op die foto naast het schilderij? Het lijkt nl. Jip wel!

    • sanneke

      Ja, dat is ie wel inderdaad, boeiend. :) En dat is ‘m ja, naast zijn schilderij. Hij gaat inderdaad meer op Jip lijken nu zijn kleutervet ineens weg smelt.

  9. Poe, moeilijk… Zoiets moet toch aan te kaarten zijn, als het niet blijkt te gaan? Een klas overslaan of halve dagen meelopen met een groep hoger..? Anders verveelt hij zich binnen de kortste keren rot, en vergaat daarmee misschien een stuk nieuwsgierigheid en levenslust… Zou doodzonde zijn. Mooi slim mannetje!

    • sanneke

      We zullen er zeker op school over gaan praten en dan is er vast een oplossing. Een klas overslaan, daar ben ik geen groot voorstander van, ik zie het dan op de middelbare school vaak mis gaan, omdat kinderen emotioneel dan vaak minder ver zijn dan hun klasgenoten. Het jammere is dan dat als je op het gym of VWO start en je haalt het jaar niet, er meestal tot een lager schooltype overgegaan wordt en je kind met VWO hersens een Havo diploma haalt. Nou ja, we zullen zien.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s